استفاده از تایر ایرانی، اجبار یا انتخاب؟

تایر ایرانی
تایر ایرانی

مدیر عامل گروه صنعتی بارز از وزارت صمت خواسته است به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی، تعرفه ۳۲ درصدی برای واردات تایرهای باری و اتوبوسی تعریف کند. البته پیش از آن باید مشخص کند که استفاده از تایر ایرانی، اجبار است یا انتخاب؟


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی سال های اخیر با توجه به شرایط ناشی از تحریم ها و همچنین حمایت از تولیدکنندگان داخلی، واردات کالاهایی که تولید مشابه دارند ممنوع است. این قانون فرصت خوبی در اختیار تولیدکنندگان ایرانی از جمله تایرسازان قرار داده و به نوعی بازاری انحصاری را در اختیار آن‌ها قرار داده است.

در حال حاضر، تمام خودروسازهای ایرانی خواسته یا ناخواسته چاره ای جز استفاده از تایرهای ساخت داخل ندارند. آن‌ها در برابر افزایش قیمت ها خلع سلاح هستند. با این حال، بخشی از فعالان این صنعت همچنان از شرایط موجود رضایت ندارند و خواهان حمایت وزارت صمت هستند.

در همین زمینه، مدیرعامل گروه صنعتی بارز با اشاره به طلب نزدیک به ۳.۵ همتی تایرسازان از خودروسازان می گوید: «متأسفانه صنعت تایر کشور شرایط مناسبی در تأمین ارز، تهیه مواد اولیه و دریافت مطالبات از خودروسازان با چالش جدی مواجه است، این مسئله سبب شده است برخی از تایرسازان مانند گروه صنعتی بارز با افت تیراژ ۳ هزار تنی در سال جاری مواجه باشد.»

عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران ادامه می دهد: «در حال حاضر، بازار لاستیک خودرو وضعیت آرامی دارد، چراکه عرضه و تقاضا برای به تعادل رسیده است، اما تایرهای باری و اتوبوسی با رانت واردات مواجه است و این مسئله سبب عدم فروش محصولات داخلی شده است.»

جمال میرزایی تأکید می کند: «انتظار ما از وزارت صمت دولت چهاردهم حذف رانت واردات و تعیین تعرفه ۳۲ درصدی برای واردات لاستیک خودرو است. تولیدکنندگان لاستیک خودرو مواداولیه داخلی مانند محصولات پتروشیمی را با قیمتی بسیار گران تر از نرخ جهانی خریداری می کنند، از سوی ارز برای تامین مواد اولیه به صورت آزاد تهیه می شود، با چنین شرایطی توانی برای رقابت میان تولیدکننده و واردکننده در بازار تایر کشور باقی نمی ماند.»

وی درخصوص چرایی ترجیح واردات به جای تولید داخل توضیح می دهد: «براساس مقررات بازرگانی چین، صادرات دارای جایزه ۱۰ درصدی است. این موضوع نخستین مشوق واردات بی‌رویه تایر است، مشوق دوم این مسئله تخصیص ارز نیمایی است که سود واردات را بیش‌تر می کند. نهایتاً با تعیین سود ۶ درصدی برای لاستیک خودرو و حدف تعرفه بازرگانی برای تایر باری و اتوبوسی، واردات بی رویه لاستیک خودرو به کشور در حال انجام است. در این‌جا باید به متولیان صنعت تایر یادآور شد که سازندگان لاستیک خودرو در چین مواداولیه بسیار ارزان تر از تایرسازان داخلی تهیه می کنند.»

درخواست افزایش تعرفه با تهدید پنهان

هر چند میرزایی در این گفت‌وگو به بیان مشکلات پرداخته است، اما به نظر می رسد درخواست افزایش تعرفه با تهدید پنهان از سوی این فعال صنفی تایرسازی همراه شده است.

مدیرعامل گروه بارز به مطالبات، کاهش تیراژ تولید، عدم تأمین ارز و به‌صرفه بودن واردات اشاره کرده است. پیام پنهان این سخنان یعنی این‌که در آینده ای نه چندان دور، به احتمال زیاد باز هم بازار با تلاطم همراه خواهد بود. این سخنان یعنی این‌که باز هم مانند سال های قبل قیمت تایر با افزایش همراه شود. از سوی دیگر، میرزایی باید مشخص کند که اگر اجبار و ممنوعیت ها نبود، آیا باز هم تایر ایرانی انتخاب اول خودروسازان خواهد بود؟ آیا کیفیت تایر ایرانی با نمونه های وارداتی قابل مقایسه است؟ اگر همان برندهایی که پیش از تحریم ها در بازار حضور داشتند، جایی برای تایرهایی مانند بارز باقی می ماند.

این مسئله در خصوص تایر خودروهای سواری و باری نیز صادق است؛ برای مصرف کننده این نوع تایرها بیش از هر مسئله ای کیفیت و عمر محصول مهم است، چراکه تایر تأثیر بسیار زیادی در امنیت جانی و کیفیت حمل و نقل ایفا می کند. قطعاً اگر کیفیت تولیدات داخل بیش از نمونه های خارجی باشد، دارندگان این نوع خودروها با هر قیمتی آن‌ها را انتخاب خواهند کرد. این‌که تایرساز بخواهد با حمایت های تعرفه ای محصول خود را به فروش برساند، چیزی جز ناتوانی در افزایش کیفیت و سوءاستفاده از شرایط و اجحاف در حق مصرف کننده نیست.

source

توسط blogcheck.ir