واردات 491 هزار خودرو در 12 سال

آمار واردات در 12 سال
آمار واردات در ۱۲ سال

بررسی کارنامه واردات خودرو در ۱۲ سال گذشته نشان می دهد، در این مدت، ۴۹۱ هزار و ۸۰۶ دستگاه انواع خودرو به ایران وارد شده است، اما پرسش این است که به چه علت همواره ورود خودروهای خارجی در ایران با مشکل همراه است و دست اندازهایی در مسیر آن وجود دارد؟


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بازار خودرو همیشه روی خوشی به خودروهای وارداتی نشان داده است. این خودروها با توجه به کیفیت، تنوع و به‌روز بودن از سوی خریداران با استقبال مواجه شده است. این نوع خودروها با توجه به مشخصات فنی و کیفی به سرعت جایگاه خوبی در بازار پیدا کرده و رقابت شدیدی ایجاد کرده اند، اما همیشه با مخالفت هایی همراه بوده اند، مخالفت هایی که به بهانه حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از خروج ارز از کشور، دست اندازهای زیادی در مسیر واردات به وجود آورده اند. ممنوعیت واردات در سال ۹۷ را هم می توان یکی از سخت ترین موانع در راه واردات خودرو دانست، مانعی که با توأم شدن تحریم ها، سنگین ترین ضربه‌ها را به بازار خودرو وارد کرد و موجب جهش شدید قیمت ها شد.

در این شرایط، انتشار آمار واردات در ۱۲ سال گذشته نشان می دهد که در عمل تیراژ کلی واردات در این مدت آن‌چنان چشم‌گیر نبوده است. به بیان دیگر، تمام خودروهایی که در این مدت به کشور وارد شده اند، از تیراژ تولید سال گذشته ایران خودرو هم کم‌تر بوده است.

در مجموع طی ۱۲ سال گذشته ۴۹۱ هزار و ۸۰۶ دستگاه انواع خودرو به ایران وارد شده است. اوج واردات نیز با ۱۰۳ هزار و ۲۴۷ دستگاه با ارزش ۲ میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار به سال ۱۳۹۳ مربوط می شود. واردات خودرو در سال ۱۳۹۴ اما تقریباً با ۵۰ درصد افت به ۵۱۳۱۵ هزار دستگاه رسیده است. این تیراژ در سال بعد از آن، یعنی سال ۹۵، افزایش یافته است و به ۷۶ هزارو ۷۱۵ دستگاه می رسد. سال ۱۳۹۶ نیز همین روند ادامه پیدا می کند و ۷۰ هزار و پنج دستگاه خودرو به کشور وارد شده و سال ۱۳۹۷ با ممنوعیت واردات خودرو به کشور تیراژ واردات به شدت افت کرده است و به ۱۵ هزار دستگاه می رسد. همچنین طی سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ در مجموع ۵ میلیارد و ۷۵ میلیون دلار برای واردات خودرو ارز از کشور خارج شده است. واردات خودرو در عمل از سال ۱۳۹۷ متوقف شد. این توقف تا سال ۱۴۰۱ ادامه یافت. در سال ۱۴۰۱ و با از سرگیری مجدد واردات ۸۵۰ و در سال بعد ۱۱۲۳۶ دستگاه خودرو به کشور وارد شده است. آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران از واردات ۲۲ هزار و ۲۶۴ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۶ ماهه امسال ۴۳۸ میلیون و ۵۵۷ هزار دلار در ۶ ماهه اول سال جاری به کشور خبر داده است.

در این میان، افرادی که برای جلوگیری از خروج ارز از کشور مانع از ادامه روند واردات شده ‌اندو سهم زیادی در وضعیت امروز بازار خودرو دارند، باید این پرسش پاسخ بدهند که در برابر واردات قطعات مورد از چین تاکنون چه میزان ارز از کشور خارج و چه دستاوردی داشته است؟ آیا این روند به خودروسازی کشور کمک کرده یا زمینه های فروپاشی آن را فراهم کرده است؟

source

توسط blogcheck.ir