باید برای اصلاح صنعت خودروسازی زمان تعیین کرد

اصلاح صنعت خودروسازی
اصلاح صنعت خودروسازی

ولی‌ا… بیاتی، نماینده آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس دوازدهم در خصوص عدم‌پیشرفت لازم در صنعت خودرو پس از ۴۵ سال حمایت بی‌شائبه دولت‌ها به خبرنگار اسب بخار گفت: «پیشرفت در هر بخشی زیر سایه رقابت صورت می‌گیرد، حال چه‌طور وقتی خودروسازان داخلی ما رقیب ندارند، انتظار پیشرفت در این صنعت را باید داشت؟»


آریزو 8


آریزو 8

وی افزود: «متأسفانه خودروسازان داخلی زمانی که می‌بینند خبری از رقیب نیست، هر قیمتی را تشخیص می‌دهند، بر مردم تحمیل می‌کنند. از این‌رو تأکید دارم که باید برای خودروسازان داخلی رقیب ایجاد کرد و این موضوع زمانی رخ خواهد داد که اراده دولت به میدان بیاید، وگرنه اصلاح صنعت و بازار خودرو با این رویکرد، امری نشدنی است.»

سخن‌گوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تصریح کرد: «برخی از مسئولان مرتب حرف از آلودگی هوا می‌زنند، اما لازم است در ادامه اشاره کنند که بخش عمده‌ای از این چالش به واسطه خودروهای بی‌کیفیتی است که خودروسازان داخلی تأمین می‌کنند و از طرفی، در ۱۰۰ کیلومتر، ۱۰ لیتر بنزین می‌سوزانند، در حالی که خودروهای خارجی باکیفیت در ۱۰۰ کیلومتر، ۴ تا ۵ لیتر بنزین می‌سوزانند و این یعنی هم کمک به محیط زیست و هم حرکت در جهت صرفه‌جویی و بهره‌وری که ما در رشد اقتصادی هشت درصد به آن نیاز مبرم داریم.»

بیاتی اظهار داشت: «در بسیاری از سوانح رانندگی کشور، بی‌کیفیتی خودروها مشهود است. با این تفاسیر یکی از کارهای مهم و خوبی که آقای پزشکیان می‌تواند صورت دهد، اجازه واردات خودروست که قانون آن هم موجود است و اساساً دولت باید به قانون عمل کند.»

وی یادآور شد: «واقعاً اگر خودروسازان داخلی نمی‌توانند کار درست انجام دهند که رضایت مردم در آن مستتر باشد، مسیر دیگری در حوزه‌ای غیر این صنعت را در پیش بگیرند. تا کی باید برای خودروسازان داخلی سرمایه‌گذاری کرد و بگوییم خروجی لازم به دست نیامده است. باید برای اصلاح رویه‌های خودروسازان داخلی، زمان تعیین کرد. مثلاً باید گفت شما یک سال زمان دارید تا خودی نشان دهید. در کنار این موضوع حتماً باید واردات خودرو هم صورت بگیرد که آن‌ها حضور رقیب را بیخ گوش خود ببینند تا انگیزه کار و تأثیرگذاری مثبت پیدا کنند.»

نماینده آشتیان، تفرش و فراهان گفت: «ما هیچ‌وقت به طور جدی واردات خودرو به کشور را نداشتیم، چون منافع گروه خاصی به خطر می‌افتد. متأسفانه در این رابطه، تعارض منافع بیداد می‌کند. این افراد گاهی برای از زیر کار دررفتن، حرف‌های گمراه‌کننده مثل این‌که صنعت آسیب می‌بیند، کارگر بیکار می‌شود و… را مطرح می‌کنند که به هیچ‌وجه از نظر ما پذیرفته نیست.»

بیاتی در پایان خاطرنشان کرد: «ما باید ضمن حفظ ارزش‌های خودمان، از تکنولوژی و دانش روز دنیا استفاده کنیم. ما از آقای اتابک، وزیر جدید صمت می‌خواهیم هرچه سریع‌تر موضوع واردات خودرو را دنبال و عملیاتی کند تا مردم ما، طعم خودروهای باکیفیت، محکم و با قیمت مناسب را بچشند. ضمناً آقایان بدانند که اگر بنا باشد خودروی خارجی وارد کشور شود آن هم به سه برابر قیمت واقعی، همان بهتر که چنین رویکردی را دنبال نکنند، چون مردم آگاه هستند. از طرفی اگر قرار است سال دیگر، قیمت بنزین افزایش پیدا کند، دولت باید اجازه واردات خودرو با قیمت مناسب را بدهد تا مردم احساس نکنند قرار است همیشه روندها به ضرر آن‌ها باشد.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

source

توسط blogcheck.ir