به گزارش شهر بورس، با آغاز معاملات امروز (شنبه) بازار سکه و طلا، شاهد رشد قیمتی انواع مسکوکات طلا و صندوق‌های طلا هستیم. پس از حملات بامداد امروز رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و شایعات پیرامون ترور سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله، بازار ایران نسبت به افزایش تنش‌ها در منطقه واکنش نشان داده است.

افزایش تنش‌ها با گمانه‌زنی ترور دبیرکل حزب الله

صبح امروز، با توجه به تحولات اخیر در منطقه، بازار طلا و ارز ایران واکنش سریعی نشان داد. دلار نقدی در بازار آزاد تهران با افزایش قابل توجهی همراه بود و هم‌اکنون با قیمت 61 هزار و 300 تومان معامله می‌شود. این افزایش در کنار رشد قیمت طلا، نشان‌دهنده نوسانات شدید در پی افزایش تنش‌هاست.

همزمان با افزایش تنش‌ها و حملات بامداد امروز رژیم صهیونیستی به جنوب لنان، سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرد که دامنه نوسان بازار سهام به مثبت و منفی یک درصد کاهش یافته است. این کاهش باعث شد تا در سرخ‌پوشی بیش از 90 درصد نمادهای بازار سرمایه، زیان سهام‌دارن محدود باقی بماند.

رشد سکه و صندوق‌های طلا

در بازار سکه نیز شاهد رشد قابل توجهی هستیم. قیمت هر قطعه سکه طلای امامی با رشد بیش از 3.5 درصد به 47 میلیون و 720 هزار تومان رسیده است. همچنین، سکه یک‌روزه سامان با قیمت 48 میلیون تومان در حال معامله است و در آستانه صف خرید قرار دارد. از سوی دیگر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بازار سهام نیز با بازگشایی مثبت همراه بودند. صندوق‌های “گنج” و “کهربا” به ترتیب با 4.99 و 4.55 درصد رشد تا لحظه تنظیم این خبر بیشترین رشد را داشته‌اند.

به گفته تحلیلگران، افزایش تنش‌ها در منطقه باعث شده تا سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های امن همچون طلا حرکت کنند. این روند مشابه رفتار جهانی است، جایی که سرمایه‌گذاران به دنبال حاشیه‌ای امن در مقابل ناپایداری‌های سیاسی هستند و این امر باعث رشد قیمت طلا شده است​.

با توجه به وضعیت جاری، به نظر می‌رسد که بازارهای مالی ایران، به ویژه طلا و ارز، در حال تجربه یک نوسان بالا به دلیل افزایش تنش‌ها در منطقه هستند. این تحولات احتمالاً در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت و وضعیت بازارها به شدت تحت تاثیر تحولات سیاسی باقی می‌ماند.

source

توسط blogcheck.ir