به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
مهمترین اقدامات و دستاوردهای شرکت دانش بنیان آرسس از زیر مجموعه های شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، اعلام شد.


بر اساس این گزارش، امین افصحی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آرسس با اشاره به تجربه بیش از ۱۱ ساله در حوزه عناصر نادر خاکی، گفت: این عناصر که دانش اکتشاف و فرآوری آن‌ها در انحصار چند کشور محدود است، اکنون در ایران و بویژه در استان یزد مورد مطالعه و بهره‌ برداری قرار گرفته است.


وی افزود: یکی از چالش‌های اصلی این حوزه، پیچیدگی فرآیند آنالیز و استخراج عناصر نادر خاکی از کانی‌ها است. شرکت آرسس با شناسایی دقیق نوع کانی‌های موجود در معادن یزد و طراحی روش‌های فرآوری متناسب با آن‌ها توانسته به نتایج قابل توجهی دست یابد. آرسس برای اولین بار در ایران به توسعه دانش اکتشاف عناصر نادر خاکی دست یافته است. با طراحی روش‌های نوین فرآوری، شرکت آرسس توانسته راندمان استخراج عناصر نادر خاکی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.


این مقام مسئول ادامه داد: به دلیل تحریم‌ها، شرکت آرسس مجبور به طراحی و ساخت تجهیزات پیشرفته‌ای مانند سپراتورهای تخصصی و الکترو مگنت‌های قوی شده است. این تجهیزات علاوه بر کاربرد در فرآوری عناصر نادر خاکی در صنایع دیگر مانند انرژی اتمی نیز کاربرد دارند. آرسس با استفاده از روش‌های فیزیکی، عیار عناصر نادر خاکی را به میزان قابل توجهی افزایش داده که این امر به کاهش هزینه‌های تولید و افزایش ارزش افزوده منجر می‌شود.


افصحی اضافه کرد: با توجه به اهمیت عناصر نادر خاکی در صنایع مختلف از جمله الکترونیک، انرژی‌های تجدیدپذیر و دفاعی، دستاوردهای شرکت آرسس گامی مهم در جهت کاهش وابستگی به واردات این مواد ارزشمند و تقویت جایگاه ایران در عرصه فناوری‌های پیشرفته است. پایلوت این پروژه با موفقیت اجرا شده و محصول تولید و همه آزمایش‌ها و راه‌اندازی تجهیزات با موفقیت انجام شده است. تنها مرحله باقی‌ مانده، تأمین خوراک اصلی از معدن برای سنجش دقیق عیار و بازیابی تجهیزات در مقیاس صنعتی است.


به گفته وی، علاوه بر عناصر نادر خاکی، مطالعات گسترده‌ای نیز بر روی عناصر قلیایی خاکی مانند روبیدیوم، سزیم و فرانسیوم در حال انجام است. این عناصر که از نظر اقتصادی بسیار ارزشمند بوده و حتی از طلا گران‌تر هستند در ایران به وفور یافت می‌شوند. متاسفانه تا کنون این عناصر به عنوان باطله دفع شدند. امید می رود با موفقیت در این پروژه، بتوان به دانش فنی استخراج و فرآوری این عناصر ارزشمند در منطقه خاورمیانه دست پیدا کرد.

انتهای پیام

 

source

توسط blogcheck.ir