سرو خودروهای چینی در منوی واردات

خودروهای چینی وارداتی
خودروهای چینی وارداتی

در نمایشگاه خودرو مشهد که در آخرین روز شهریور به پایان رسید، تعداد زیادی خودرو و رونمایی شد. طبق رسم سال های اخیر سرو خودروهای چینی در منوی واردات بدجور به چشم می آمد. البته معدود خودروهای ژاپنی نیز در این رویداد به نمایش درآمده بودند، اما در مقایسه غریب به نظر می آمدند. در این شرایط آیا هنوز زمان لازم برای عبور از خط یک طرفه تهران – پکن نرسیده است؟


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بازدیدکنندگان نمایشگاه خودرو مشهد طی روزهای برگزاری این رویداد که اواخر هفته برگزار و ابتدای هفته به پایان رسید با جدیدترین محصولات خودروسازان و واردکنندگان آشنا شدند. بخش عمده ای از خودروهای به نمایش درآمده باز هم به محصولات چینی با برندهای مختلف اختصاص داشت. البته بازدیدکنندگان شاهد رونمایی از برندهای نام آشنای غیر چینی نیز بودند، اما این خودروها هیچ کدام از شرکت مادر به ایران نیامده بودند و همگی از سایت های خارجی خریداری و روانه کشور شده بودند.

با این حال از یک سو، تعدد و تنوع این خودروها برای مردم جذابیت ایجاد کرده بود و هم سرعت گرفتن واردات فضا را نسبت به قبل امیدوارانه تر کرده بود. در واقع، افزایش حجم واردات و تعدد برندها و مدل های مختلف امیدواری زیادی نسبت به آینده ایجاد کرده است. این امید فارغ از این‌که چه تعداد از این مدل ها وارد و عرضه می شوند، به نوبه خود از افزایش رقابت در بازار خودرو خبر می دهد.

اما نکته قابل توجه این است که آیا رقابت برندهای چینی در قالب شرکت های مختلف ایرانی می تواند اهداف واردات را محقق و منجر به نتیجه خیر برای صنعت خودروسازی کشور شود؟ آیا با تکیه بر این‌که فعلاً به هر طریقی می توان از چین خودرو وارد کرد، نباید راهی غیر از مسیر تهران پکن ایجاد کرد؟ آیا واقعاً می توان امنیت این مسیر را تضمین کرد؟ پیرو نوع نگاه و دیدگاهی که چین در زمینه اقتصاد و سیاست بین المللی خود دنبال می کند، اگر شرایط بر قطع و یا سخت گیری حکم کرد، آیا می توانیم بدون حضور چینی ها بازار خودرو را در همین وضعیت نگه داریم؟ در این شرایط آیا راهی دیگری وجود ندارد؟

وقتی قرار است که برای واردات خودرو و تنظیم بازار و کاهش قیمت ها ارز از کشور خارج شود، چرا نباید سراغ سایر کشورها رفت؟ در هر صورت واردات خودروی کامل شامل تحریم ها نیست؟ در این میان همان‌گونه که برای افزایش تولید، تحریم ها دور زده شد، آیا نمی توان مسیر تازه ای برای خرید خودروهای غیر چینی پیدا کرد؟

البته در حال حاضر رقابت در بازار خودرو وجود دارد، اما این رقابت بیش‌تر یک رقابت درونی میان خودروسازان چینی است. رقابتی که هیچ دستاورد خاصی برای ایران ندارد. این وضعیت آینده صنعت خودروسازی ایران را با ابهام ایجاد کرده است و نمی توان از فردای آن اطمینان پیدا کرد.

source

توسط blogcheck.ir