چین تنها برنده بدون رقیب در بازار خودرو ایران

برنده بازار خودرو
برنده بازار خودرو

مشکلاتی که سال‌هاست صنعت و بازار خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کند، برای چینی‌ها تبدیل به فرصتی برای بلعیدن صنعت خودروی کشور شده است.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، ابتدا باید کمی به عقب تر برگردیم، اندکی پیش از سال ۹۶ و ممنوعیت واردات خودور. در آن سال‌ها با این‌که خودروسازی دولتی در دست فرانسوی ها بود، واردات و مونتاژ خودروهایی با برند‌های کره‌ای و ژاپنی توسط خودروسازان بخش خصوصی، تا حدودی بازار را متعادل کرده بود.

در آن زمان، چینی‌ها نه تنها در بازار ایران، بلکه در صنعت خودرو جهان، مانند امروز جایگاهی نداشتند و نمی‌توانستند در کنار دیگر رقبا عرض اندام کنند، اما با ممنوعیت واردات خودرو در ایران و فشار بیش‌تر تحریم‌ها، خودروسازان مطرح دنیا با وجود عطش بسیار بازار خودرو، دیگر مایل به همکاری با خودروسازان ایرانی نبودند. از طرفی، خودتحریمی و ممنوعیت واردات به بهانه هدررفت منابع ارزی بیش‌تر به ایجاد وضعیت بحرانی در صنعت خودرو دامن زد. چینی‌ها که متوجه این موضوع شده بودند، به سرعت توانستند در این چند سال جای پای خود را بازار بی رقیب کشور محکم کنند. به طوری که خودروسازان دولتی برای تامین قطعات و مواد اولیه مجبور به شراکت به چینی‌ها شدند، چراکه دیگر تأمین کنندگان اصلی با وجود تحریم ها با آن‌ها همکاری نمی‌کردند.

خودروسازان بخش خصوصی هم برای این‌که خط‌های تولید از مدار خارج نشوند به دنبال شریک‌های چینی و مونتاژ محصولات آن‌ها رفتند. در این بین به دلیل این‌که چینی‌ها محدودیت‌های کشور را می‌دانستند، دست بالا را برای تجارت داشتند، تا جایی که هر خودرویی که آن‌ها اجازه می‌دادند در ایران مونتاژ می‌شد. موضوع فقط به این‌جا ختم نمی‌شود، بلکه لغو ممنوعیت واردات خودرو که روزنه‌ امیدی به وجود آورده بود هم به نفع خودروسازان چین تمام شد، چراکه بیش‌تر خودروهای وارداتی حتا با برندهای ژاپنی، کره‌ای، آلمانی و دیگر کشورهای اروپایی از مبدأ چین وارد کشور شده‌اند. در واقع در کارخانه‌هایی مانند فاو، گک، دانگ فنگ و یا دیگر شریک های تجاری این برندها در چین تولید می‌شوند.

البته نمی‌توان منکر پیشرفت صنعت خودرو چین شد. صنعتی که در این کشور با سرعت بسیار رشد کرده است و در آینده نه چندان دور در بازار جهانی جای خود را پیدا می‌کند و در کنار برندهای مطرح قرار می‌گیرد، اما خودروهایی که در ایران مونتاژ می‌شوند نه تنها با کیفیتی پایین تر به دست مشتریان می‌رسد، بلکه قیمت آن‌ها هم بسیار بیش‌تر از نرخ فروش آن‌ها در چین است. البته باید اشاره کرد که دولت هم از این موضوع استفاده کرده و با وضع تعرفه‌های بالا برای واردات قطعات خودرو و یا واردات کامل خودرو، منبع مالی جدید برای خود پیدا کرده است.

در نهایت باید گفت تنها برنده این زمین بازی چینی‌ها هستند که به تنهایی و بدون وجود حریفی قدر، قدرت نمایی می‌کنند. بازنده این بازی هم مردم‌اند که باید خودروهای درجه ۲ و ۳ چینی را با قیمتی بالا و روش‌های فروشی سخت تر از پیمودن قله قاف خریداری کنند.

source

توسط blogcheck.ir