به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: بیش از 3 هزار عضو حزب‌الله در بیروت و جنوب لبنان در پی انفجار گسترده و نیم ساعته پیجرها (دستگاه دریافت پیام‌های متنی با استفاده از امواج رادیویی) به‌شدت مجروح شدند و مجتبی امانی سفیر ایران در بیروت نیز در میان زخمی‌ها است. به گفته وزیر بهداشت لبنان، دست‌کم 11 نفر کشته و حدود ۲۷۵۰ نفر زخمی شدند که حال برخی وخیم است.


براساس این گزارش، طبق گزارش اولیه منابع امنیتی لبنان، دستگاه‌های تایوانی بوده و قبلا بمب گذاری و پنج ماه پیش وارد شده بود. وزن هر بسته‌ منفجر شده از 20 گرم مواد منفجره فراتر نمی‌رود. در این میان شرکت تایوانی گلد آپولو ، ساخت این دستگاه‌ها را رد و مدعی شد پیچرها توسط شرکت اروپایی ساخته شده‌اند.


طبق اعلام منبع امنیتی ارشد لبنان، ماده مورد استفاده برای انفجار پیجرها موسوم به پینتریت (به اختصار PETN) بسیار قوی و حساس بوده و موساد مقادیر کمی از این ماده را در 5 هزار پیجر تایوانی که ماه‌ها پیش توسط حزب‌الله لبنان درخواست شده بود، جاسازی کرد.


سفارت ایران در بیروت با رد شایعات مربوط به وضعیت جسمی و بیناییِ امانی، اعلام کرد: روند درمان به‌خوبی پیش می‌رود و شایعات منتشره صحت ندارد.


ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن محکوم کردن این حملات، اسرائیل را مسئول دانست و گفت: عملیات تروریستی در لبنان در ادامه عملیات‌های ترکیبی رژیم صهیونیستی و عوامل مزدور آنها انجام شده و مغایر با تمام اصول اخلاقی و انسانی، حقوق بین‌الملل به ویژه حقوق بین الملل بشردوستانه بوده و مستوجب پیگرد کیفری بین‌المللی و مجازات است.


یک منبع امنیتی نزدیک به حزب‌الله هم گفت: اسرائیل در سلسله انفجار وسایل ارتباطی و پیجرهای نیروهای حزب‌الله نقش داشت. حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان هم ساعت ۵ عصر  فردا به وقت محلی درباره آخرین تحولات سخنرانی خواهد کرد.


متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: واشنگتن دخالتی در این رویداد نداشت و از این حادثه آگاه نبود. بنابراین هنوز مشخص نیست چه کسی مسئول این انفجارها است.

انتهای پیام

 

source

توسط blogcheck.ir