به گزارش شهر بورس، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، در نشستی با نقدی غیرمستقیم به عملکرد شهرداری تهران و تصمیمات اتخاذشده در کمیسیون ماده 5، بیان کرد: «آنچه در چند سال اخیر در سیاست‌گذاری شهر تهران رخ داده، قابل دفاع نیست. چالش‌های پایتخت ایجاب می‌کند که تصمیم‌گیری‌ها در سطح کلان‌تر و در هیئت وزیران انجام شود، چراکه مشکلات شهر تهران تنها از طریق شهرداری و کمیسیون‌های آن قابل حل نیست.»

نقد غیرمستقیم وزیر راه به تصمیمات شهرداری تهران، به ماجرای «مصوبات کمیسیون ماده 5» بازمی‌گردد؛ کمیسیونی که دارای اختیارات گسترده‌ای است و می‌تواند مصوبات بالادستی شهرداری تهران را از طرح جامع شهر تا طرح تفصیلی و حتی مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری کشور اصلاح کند یا تغییر دهد.

عملکرد این کمیسیون در دوره‌های مختلف با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو بوده است. در برخی دوره‌ها، دولت‌ها از عملکرد کمیسیون انتقاد کرده‌اند، اما در دوره‌هایی که دولت و شهرداری همسو بوده‌اند، نقدی به این کمیسیون وارد نشده است.

فرزانه صادق در زمان معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، به دلیل مخالفت با برخی مصوبات کمیسیون ماده 5، از امضای آن‌ها خودداری کرد و در نهایت به دلیل این رویکرد، از سمت خود جابجا شد. اکنون او در مقام وزیر راه و شهرسازی، بار دیگر به موضوع «کمیسیون ماده 5» پرداخته است.

از نگاه گروهی از شهرسازها و کارشناسان شهری، عملکرد این کمیسیون زیر سوال است و باید جلوی دور زدن مصوبات بالادستی شهرداری‌ها گرفته شود. در مقابل، گروهی دیگر معتقدند که تصمیمات دیکته‌شده از بالا، در تعارض با ماهیت و نیازهای شهر تهران است و در عمل، غیرقابل اجرا هستند.

این اختلاف‌نظرها طی سال‌ها ادامه داشته و کمیسیون ماده 5 همچنان به روند خود ادامه داده است. با این حال، اکنون این سوال مطرح است که آیا فرزانه صادق می‌تواند تصمیمی درست و قابل اجرا برای آینده شهری اتخاذ کند که با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است؟



زمان مطالعه: 4 دقیقه

source

توسط blogcheck.ir