بازی ارز واردات موبایل و خودرو همچنان ادامه دارد

ارز واردات موبایل و خودرو
ارز واردات موبایل و خودرو

به نظر می رسد بازی ارز واردات موبایل و خودرو همچنان ادامه دارد و تمامی ندارد. هرازچندگاهی با پیش کشیدن این گونه مسائل تنها موجب نگرانی در بازارهای مختلف می شود. این در حالی است که مسئله اصلی به کمبود درآمدهای ارزی ارتباط پیدا می کند که این موضوع نیز ارتباط مستقیم با تحریم ها دارد.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، چالش ارزی کشور در سال های اخیر به  اصلی ترین عامل و مانع تنظیم بازار خودرو بدل شده است. از یک سو، عدم تخصیص ارز باعث شده است خودروسازان و قطعه سازان نتوانند به اندازه و به موقع نسبت به ثبت سفارش قطعات مورد نیاز اقدام کنند. از سوی دیگر، این عامل مانع از تحقق اهداف واردات خودرو شده است.


های بانک


های بانک

در همین رابطه نماینده سبزوار با اشاره به این‌که به نظر می‌رسد در یک سال گذشته، بیش‌ترین مشکل ما، تخصیص ارز به واردات خودرو بود می گوید: «یعنی منشأ ارز نباید به گونه‌ای باشد که اثرات منفی را در اقتصادمان ببینیم و به تبع آن شاهد تورم بیش‌تر شویم.»

بهروز محبی ادامه می دهد: «گاهی می‌بینیم که بیش از سه-چهار میلیارد دلار در حوزه واردات موبایل ارز استفاده می‌شود، اکنون اگر همین ارز به حوزه خودرو تخصیص داده می‌شد، وضع این‌گونه بود؟ از این‌رو، از دولت چهاردهم به جد می‌خواهم که نگاه و مسیر را نسبت به گذشته تغییر دهد تا به لطف قانون ساماندهی صنعت و بازار خودرو شاهد اتفاقات خوب باشیم.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح می کند: «ما روی موضوع واردات خودروی کارکرده هم‌فکر کردیم و در نهایت به قانون تبدیل شد، یعنی خواستیم با این روند، هم تنظیم بازار صورت بگیرد و هم مردم حق انتخاب بیش‌تر داشته باشند و طبیعتاً انحصار هم تا حدی شکسته شود. اکنون این دولت‌ها بوده و هستند که باید خودی نشان دهند، زیرا مجلس به وظیفه خود عمل کرده است و امروز دولت چهاردهم هم اختیارات لازم را دارد و از این‌رو از دولت قبل به دلیل عدم‌موفقیت در این بخش گله دارم.»

تأمین ارز از چه مسیری میسر است؟

وضعیت امروز بازار خودرو و نارضایتی عمومی نسبت به تنوع، قیمت و کیفیت نکته تازه ای نیست، اما مسئله این است که از یک سو، باید دید که عواملی موجب بروز چنین شرایطی شده و از سوی دیگر، آیا زمینه برای بهبود اوضاع فراهم شده است.

در این شرایط از یک سو، می توان گفت مجلس کار خود را در خصوص تبدیل طرح ساماندهی بازار خودرو به قانون به درستی انجام داده است، اما از سوی دیگر، آیا شرایط به دست یابی به اهداف آن فراهم بوده است؟ همچنین آیا با توجه به کمبود منابع ارزی تغییر نسبت تخصیص ها، تغییر در بازار خودرو ایجاد می کرد؟

به بیان دیگر، مشکل اصلی بازار خودرو صرفاً با جابه‌جایی منابع ارزی برطرف نمی شود، بلکه در بهترین حالت به صورت مقطعی شاید تکانی ایجاد شود، اما این تکان در صورت عدم عرضه های متوالی به سرعت متوقف و بازار باز هم شاهد بازگشت قیمت ها به حالت اول خواهد بود.

در واقع، وضعیت امروز بازار خودرو ناشی از تحریم ها و تصمیم های غیر اقتصادی داخلی است. تصمیم هایی که در بحرانی ترین شرایط، با تثبیت قیمت ها، نقش خودرو در اقتصاد کشور را تغییر داد و باعث هجوم تقاضاهای غیرمصرفی شد.

در این شرایط به نظر می رسد که تنها راه باقی مانده پیداکردن مسیری برای برداشته شدن دیوار تحریم ها باشد. هر چند در این سال های تحریم ها را با هزینه های زیاد دور زده ایم، اما باید دید چه مقابل چه به دست آورده ایم؛ آیا توانسته ایم تعادل را به بازار برگردانیم یا این‌که وابستگی به تنها شریک عمده تجاری این سال های کشور بیش‌تر شده است؟ آیا اگر ارز واردات موبایل به خودرو اختصاص پیدا می کرد، اکنون بازار خودرو گل و بلبل بود؟

۵ امتیاز از ۴ رای

source

توسط blogcheck.ir