آیا ارز منشأ مسیر واردات را هموار می کند؟

تأمین ارز خودروهای برقی
تأمین ارز خودروهای برقی

سرانجام بعد از دو سال بانک مرکزی با تأمین ارز خودروهای برقی از محل سپرده خود موافقت کرده است، یعنی افراد می توانند با ارزهای شخصی خود نسبت به واردات اقدام کنند. آیا ارز منشأ مسیر واردات را هموار می کند؟


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با گذشته بیش از دو سال از رفع ممنوعیت واردات خودرو، آمار واردات نشان می دهد که فاصله بین وعده های مسئولان و نیاز بازار همچنان زیاد است.

در این مدت، کم‌تر از ۲۸ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد و ترخیص شده است، اما این تیراژ نه به اندازه ای بوده است که بتواند زمینه کاهش قیمت ها را به صورت قطعی هموار کند و نه مدل ها، قیمت ها و همچنین خدمات پس از فروش برخی برندها به گونه ای بوده است که برای مشتریان اطمینان خاطر ایجاد کند.

این مسئله در نهایت به تهدیدها و اولتیماتوم های سازمان متولی واردات تا اندازه ای منجر به خرید محصولات موجود شد. با این وجود نتوانست قفل رکود بازار را بشکند و آن را به سمت آرامش هدایت کند.

اکنون بانک مرکزی با استفاده از ارز شخصی با منشأ خارجی موافقیت کرده است. بنابر توضیحات رییس سازمان توسعه تجارت ایران: «ارز سپرده خود یا ارز سپرده دیگران به معنای ارزی است که در خارج از کشور وجود دارد و منشأ آن داخلی نیست. این ارز از محل صادرات نیست و ارزی نیست که در خارج از کشور مانده باشد. همچنین شرط لازم برای واردات خودرو به این روش، این است که بانک عامل باید احراز کند که منشأ ارز واردات خودرو، خارجی است، به زبان ساده این ارز باید توسط یک شخص خارجی و یا سرمایه‌گذاری خارجی که می‌خواهد آن را در کشور مصرف کند تأمین شده باشد. ضمن این که با ارز حاصل از سپرده خود می توان همه خودروها را به کشور وارد کرد و فقط مربوط به خودروی برقی نیست.»

مسئله این است که آیا واقعاً استفاده از ارز منشأ خارجی می تواند گره واردات خودرو را باز کند؟ چراکه پیش‌تر بنا به دلایلی از جمله تأثیر مستقیم بر بازار و اثرات تورمی و حتا گران شدن ارز اجازه استفاده از این نوع ارز داده نمی شد، اما بانک مرکزی در حال حاضر باید منشأ ارز را تأیید کند. در این صورت از یک سو، بسیاری از شرکت هایی که در بخش واردات فعال هستند، معقتد بودند که خودشان توانایی تأمین ارز مورد نیاز را دارند و از سوی دیگر، نگرانی هایی نیز در خصوص ورود بخشی از ارزهای حاشیه دار به کشور نیز وجود داشت. ارزهایی که در آن هنگام معتقد بودند که از روش های غیرقانونی مانند قاچاق کالا به دست آمده است، ضمن این‌که، برخی حاشیه ها و شایعاتی پیرامون ارزهای حاصل از دور زدن تحریم ها وجود داشت که به کشور وارد نشده بود.

در هر صورت به نظر می رسد با این تصمیم بانک مرکزی می توان امیدوار بود افزایش سرعت و تیراژ خودروهای وارداتی بود، اما در عین حال، بانک مرکزی باید مراقب باشد که چه ارزی و با چه منشأیی وارد کشور می شود، چراکه در شرایط تحریم، بسیاری از افراد ترجیح می دهند با بازار خودروی ایران به طور مستقیم کار نکنند، اما شاید برای بعضی دیگر ورود این نوع ارز به کشور فقط مهم باشد و واردات فقط بهانه است.

۵ امتیاز از ۱ رای

source

توسط blogcheck.ir