دولت اجازه تولید بنزین سوپر را به پالایشگاه‌ها نمی‌دهد

تولید بنزین سوپر
تولید بنزین سوپر

بنزین سوپر مدت‌هاست که در کشور نایاب شده و اکنون خبرها حاکی از آن است که دولت اجازه تولید این بنزین را به پالایشگاه‌ها نمی‌دهد.


تیگو 7 پلاگین هیبرید


تیگو 7 پلاگین هیبرید

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، تولید بنزین سوپر میزان خوراک بیش‌تری را از پالایشگاه‌ها مصرف می‌کند و در نهایت خروجی بنزین سوپر، چیزی حدود ۲۰ درصد کم‌تر از بنزین معمولی است. به‌عبارت‌دیگر، با یک میزان خوراک مشخص که پالایشگاه می‌توانست با آن ۱۰۰ لیتر بنزین تولید کند، حدود ۸۰ لیتر بنزین سوپر تولید خواهد شد.

بر این اساس شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اجازه نمی‌دهد که پالایشگاه‌ها بنزین سوپر تولید کنند، چراکه باید تمام ظرفیت موجود در پالایشگاه‌ها، برای تولید بنزین معمولی به کار گرفته شود. این در حالی است که در سال‌های گذشته و با ورود موتورهای جدید به بازار خودروی ایران، کمبود کیفیت بنزین بیش از پیش خودنمایی می‌کند و بسیاری از خودروها، به خصوص خودروهای دارای موتور توربوشارژ برای حفظ سلامت موتور خود، تمایل به مصرف بنزین سوپر دارند.

در این بین بنزین سوپر نیز به کالایی نایاب تبدیل شده و دارندگان این خودروها با توجه به خساراتی که ناشی از سوخت بی کیفیت است، دست و پنجه نرم می‌کنند. بنزین بی کیفیت در کنار پیامدهایی مانند بد استارت خوردن خودرو و کاهش توان اسمی به صورت جدی، دردسرهای جدی‌تری نیز برای خودروها به همراه دارد. یکی از مهم‌ترین این عوامل ایجاد خوردگی به علت رسوب دوده و ناخالصی‌های بنزین بی کیفیت در قطعات داخلی موتور است که علاوه بر کاهش عمر موتور می‌تواند آسیب‌هایی جدی در قطعات مختلف ایجاد کند.

در خودروهای توربوشارژ نیز کاهش میزان اکتان منجر به اختلال در احتراق کامل و کاهش چشم‌گیر توان تولیدی می‌شود. این موضوع باعث افزایش مصرف سوخت و وقوع پدیده «ناک زدن» می‌شود که به پیشرانه صدمه می‌زند. ناک زمانی اتفاق می‌افتد که سوخت در سیلندرهای موتور خودرو به طور غیریکنواخت می‌سوزد. هنگامی که سیلندرها تعادل مناسبی از هوا و سوخت داشته باشند، سوخت به‌جای این‌که یک باره بسوزد، به‌صورت مرحله‌به‌مرحله می‌سوزد. پس از سوختن هر مرحله، شوک کوچکی ایجاد می‌کند و سوخت مرحله بعدی را مشتعل می‌کند و چرخه را ادامه می‌دهد، بنابراین صدای تق‌تق موتور یا ناک زدن موتور زمانی اتفاق می‌افتد که سوخت به‌طور ناهموار می‌سوزد و این سوختن‌ها در زمان نامناسبی خاموش می‌شوند. نتیجه چه می‌شود؟ صدای آزاردهنده‌ای به گوش می‌رسد و احتمالاً دیواره سیلندر و پیستون موتور آسیب خواهد دید.

بنزین موجود در کشور نیز که به گفته مسئولان با عدد اکتان ۸۷ به جایگاه‌ها عرضه می‌شود، تاکنون مشکلات بسیاری را برای خودروها ایجاد کرده است و آزمایش‌ها نشان می‌دهد که خودروهایی که از بنزین معمولی ایران استفاده می‌کنند، توانی کم‌تر از توان اسمی دارند که این اختلاف نیز عددی قابل توجه است.

علاوه بر این بسیاری بر این باورند که عدد اکتان واقعی حتا از این عدد نیز پایین‌تر است و آن‌چه را در خودروها مصرف می‌شود می‌توان سوخت بی کیفیت خواند؛ سوختی که با منابع داخلی کشور تولید می‌شود و به دلیل عدم اجرای سیاست‌های مدیریت مصرف و حضور خودروهای فرسوده و با مصرف بالا در کشور، اجازه توسعه به آن نمی‌دهد. این در حالی است که هم دانش فنی، هم تجهیزات و هم منابع تولید سوخت باکیفیت در کشور وجود دارد و این سیاست‌های دولت است که منجر به مصرف بی رویه و در نهایت قربانی کردن کیفیت به بهای کمیت شده است.

۴.۱ امتیاز از ۲۶ رای

source

توسط blogcheck.ir