در صنعت خودرو خیلی کاهلی کردیم

کاهلی در صنعت خودرو
کاهلی در صنعت خودرو

مجید نصیرپور، نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اسب بخار در خصوص دلایل وضعیت آشفته صنعت خودرو در کشور گفت: «وضعیت صنعت خودرو متأثر از عوامل متعددی است و برخی عوامل در کنار هم باعث کاهش کیفیت خودروهای داخلی شدند.»


تیگو 7 پلاگین هیبرید


تیگو 7 پلاگین هیبرید

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، وی افزود: «بخشی از این عوامل ناظر بر دیکته‌های حاکم بر نظام اداری کشور است که علاقه‌مند هستند این انحصار در داخل حفظ شود و ما در صنعت خودرو خیلی متکی به خارج نشویم و در نتیجه، واردکننده نباشیم. بخش دیگر مربوط به تحریم‌ها و محدودیت‌هایی است که سال‌هاست کشور ما با آن مواجه است و این منجر به تضعیف حقوق مردم در برخورداری از وسایل نقلیه مناسب با قیمت مناسب‌تر شده و آخرین بخش و دلیل این مسئله مربوط به بی‌سامانی در مدیریت نظام تولید خودروست. علیرغم دو فاکتور بالا، اگر ما نظام مدیریتی‌مان را در تولید خودرو و تکنولوژی‌های خودرو اصلاح کنیم و بر آن‌ها متمرکز شویم و با ظرفیت‌هایی که دانشمندان جوان ما دارند، می‌توانیم مشکل را حل کنیم.»

نماینده سراب تصریح کرد: «متأسفانه در بخش صنعت خودرو خیلی کاهلی کردیم و به حداقل‌ها رضایت دادیم. بخشی از این ماجرا نیز به نجابت مردم ایران بازمی‌گردد. اگر مردم تولیدات داخلی را که دچار مشکل هستند نخرند، در نتیجه، یک متولی پیدا می‌شود که بگوید چرا این اتفاق افتاده است و خیلی متأسف هستم از این که خودرویی متناسب و در حد آن پولی که از مردم گرفته می‌شود به آن‌ها تحویل داده نمی‌شود، اما به هر حال، امیدوارم مجموعه این مشکلات حل شوند و ما بتوانیم از رفاه بیش‌تری در حوزه حمل و نقل برای مردم فراهم کنیم.»

وی اظهار داشت: «واردات خودرو نیز تابع مجموعه‌ای از عوامل است. اگر طبق آن‌چه که اعلام کردند، منشأ این مشکل در ارز بیرونی باشد، خودش یک چالش بزرگ است. تشکیک این‌که این پولی که منشأ خارجی دارد، پول پاک و تمیزی است یا پول سیاه و کثیف، منشأ این پول کجاست، نحوه انتقال آن و تضمین‌هایی که خواستند، همه این‌ها موضوعاتی است که به راحتی قابل حل کردن نیست. ریشه عدم واردات خودرو به موضوع تحریم‌ها برمی‌گردد و تحریم یکی از موانع جدی واردات خودروست و امیدوام بتوانیم در دولت جدید این مشکل را حل کنیم.»

نصیرپور گفت: «اگر واردات خودرو به شکل استاندارد اتفاق بیافتد، حتماً روی تولیدات داخلی تأثیر مثبتی می‌گذارد. مشکل واردات خودرو تحریم است. اگر تحریم را برطرف کنیم، موانع تکنولوژی و موانع مالی را نیز می‌توانیم در این مسیر برطرف کنیم. در نتیجه خودروسازهای ما نیز امکان بیش‌تری پیدا می‌کنند و با دانش روز ارتباط می‌گیرند و از متخصص این حوزه استفاده می‌کنند و دانش فنی را وارد کشور می‌کنند و تکنولوژی و قطعات مورد نیاز به ایران خواهد آمد. در نتیجه، کیفیت خودروی‌های داخلی نیز افزایش پیدا می‌کند. واردات خودرو و رفع تحریم‌ها حتماً می‌تواند به افزایش کیفیت صنعت خودرو کمک کند.»

نماینده سراب یادآور شد: «یکی از ویژگی‌های تکنولوژی‌های جدید به میزان و کیفیت سوخت آن‌ها مربوط می‌شود و قطعاً میزان مصرف سوخت خودرو یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند در میزان آلودگی هوای ما تأثیر بگذارد، اما این بخشی از مسئله است. یعنی دلیل آلودگی هوا بیش‌تر از سوخت نامناسب به عوامل دیگری نیز بازمی‌گردد. اساساً معابر شهری ما در کلان شهرها برای این حجم از خودرو تولید نشده‌اند و این حجم از خودرو به صورت طبیعی ترافیک ایجاد می‌کند. مسئله دوم نحوه رانندگی ماست. فرهنگ رانندگی ما فرهنگ دقیق و خوبی نیست. اگر مردم در مسیرهای مشخص شده رانندگی کنند و راهنمایی و رانندگی کنترل لازم را داشته باشد، چالش به حداقل خواهد رسید. مسئله سوم به موضوع حمل و نقل شهری بازمی‌گردد. شهرداری‌ها در کلان‌شهرها اهتمام لازم را برای تأمین نیاز مردم با کیفیت و سرعت لازم تدارک ندیدند و مردم ترجیح می‌دهند از وسیله شخصی استفاده کنند و همه این‌ها در کنار هم باعث آلودگی هوا می‌شود و از این‌رو، خودرو‌های برقی می‌تواند در این زمینه کمک کند، اما راه حل کافی نیست.»

۵ امتیاز از ۲ رای

source

توسط blogcheck.ir