دولت سیزدهم در تدوین آیین نامه واردات خودرو تعلل کرد
در طول چهار دهه گذشته، همیشه عملکرد صنعت خودروسازی در کشور با انتقاداتی مواجه بوده است، اما در ۱۰ سال اخیر، انتقاد چه به صنعت خودروسازی و چه به بازار خودرو، تند و تیزتر از همیشه شده است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، کیفیت پایین خودروهای عرضه شده به بازار، آن هم با قیمتهای نجومی و با کمترین امنیت و آشفتگی بازار و نقش دلالان و همچنین عدم واردات خودرو در سالهای گذشته، گله مصرفکنندگان را به اوج خود رسانده است.
این که چرا به این نقطه رسیدیم و اساساً چه باید کرد تا مسیر به نفع مردم به عنوان مشتریان تغییر جدی پیدا کند، جزو پرسشهای ما از فرهاد بشیری، نماینده پاکدشت، بود.
از اینرو، فرهاد بشیری به خبرنگار اسب بخار گفت: «این که صنعت خودروسازی در ایران پیشرفت کند و اثرات مثبت آن را مردم به واقع لمس کنند، نیاز کشور و مطالبه به حق مردم است.»
وی افزود: «در این چند سال اخیر، خرید خودرو، جزو ملزومات بسیاری از خانوادهها شده است و این نشان میدهد که این کالای مصرفی، یک کالای اساسی است. با این مطالبهای که در جامعه است، افزایش کیفیت و همچنین بالا بردن عرضه، یک ضرورت است و اصلاً نباید نسبت به این موضوع، بیتفاوت یا کمتفاوت و کمتوجه بود.»
عضو کمیسیون اصل نودم مجلس تصریح کرد: «قیمت خودروهای ساخت داخل، به نسبت بالاست و مردم با این گرانی و درآمدی که دارند به جد خواستار تعدیل قیمتها هستند. همه میدانیم که موضوع خودرو، تنها به وزارت صمت برنمیگردد و چندین دستگاه دولتی در این بخش، دخیل هستند. نظارتها باید در این حوزه، مستمر و دائمی باشد، زیرا با کمترین غفلت، این صنعت و بازار لطمه خواهد دید و دود آن به چشم مردم میرود.»
بشیری اظهار داشت: «در سالهای اخیر با تغییر برخی رویهها، فضا کمی بهتر شده است، اما تا وضع مطلوب، خیلی فاصله داریم و زمانی مردم احساس رضایت میکنند که تغییرات جدی و قابل لمس باشد. ایجاد رضایت نسبی در بین مردم، یک اصل است و این موضوع در خصوص کالاهای اساسی بیش از پیش خودنمایی میکند. امروز خودرو، نیاز اکثر خانوادههاست و یک خانواده ایرانی با درآمدی متوسط باید شرایط خرید این کالای مصرفی را داشته باشد و شایسته مردم ما نیست که خیلی از خانوادهها بگویند خرید خودرو برای ما رؤیا شده است.»
وی در ادامه بیان کرد: «از چند روز دیگر، دولت چهاردهم شکل میگیرد و امیدوارم با یک نگرش دقیق و علمیتر، راههای اساسی برای برونرفت از این فضا ارائه دهند. موضوع خودرو در کشور ما تبدیل به یک موضوع اساسی شده است و از اینرو باید اولویتهای مردم، اولویتهای دولت و مجلس باشد و به همین واسطه انشاالله در این چهار همکاری دولت با مجلس، کارها و گامهای خوبی برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو که منتج به رضایت مردم شود، برداریم.»
نماینده پاکدشت گفت: «این که صنعت خودرو ما روزهای نه چندان خوبی را سپری میکند، مؤلفههای مختلف دارد و نباید به این چالش، تکبعدی نگاه کرد. قطعاً نقش مافیا در این بین بوده است، اما تحریمها هم به نوبه خود، بسیار آزاردهنده شد. از طرفی، بیبرنامگیها هم مشهود بود و جا داشت افراد تصمیمگیرنده در دولت در تنظیم آییننامهها خیلی سریعتر ظاهر میشدند.»
بشیری افزود: «مجلس یازدهم، قانون واردات خودرو را تصویب کرد و از آن موقع، زمان زیادی میگذرد، اما دولتمردان در تنظیم آییننامه آن، تعلل کردند. به باور من، نقش مافیا در تعلل تنظیم آییننامه که منجر به واردات خودرو شود، پررنگ بود.»
این عضو کمیسیون اصل نودم مجلس در خصوص اینکه شما در مجلس یازدهم هم حضور داشتید، اما فشار خاصی در این رابطه به دولت نیاوردید، گفت: «اینطور نیست. مجلس یازدهم، هم در تصویب قانون و هم نظارت، تلاش خود را کرد. ما، هم با آقای فاطمیامین، وزیر صمت سابق، و هم آقای علیآبادی، وزیر صمت کنونی، صحبت کردیم و خواستههای خود را شفاف به سمع و نظرشان رساندیم. نگاه ما به حوزه خودرو، سامان دادن اقتصاد کشور بوده است، یعنی ما موضوع را بزرگ دیدیم و بخشی از دلایل استیضاح آقای فاطمیامین به همین موضوع خودرو برمیگشت و دیدید که مجلس به ایشان رأی اعتماد نداد. پس سابقه ما نشان میدهد که تلاش کردیم، اما امید دارم در مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم، تلاشها به نتایج خوبی برسد.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «متأسفانه نان برخی در ملتهب کردن بازار خودروست که انشاالله با تصمیمات و نظارتهای دقیق، شاهد کمرنگ شدن این افراد و در ادامه پرچیده این فرصتطلبان باشیم.»
آیین نامه واردات خودرو صنعت خودرو واردات خودرو
source