کسی مخالف ارزان شدن خودرو نیست اما…

انتقاد کارشناسان از ابلاغ ناهنگام آیین نامه واردات خودروهای دست دوم واکنش های تند بخشی از مصرف کنندگان را درپی داشته است. واقعیت این است که کسی مخالف ارزان شدن خودرو نیست، اما پیش از هر چیز نیت ابلاغ کننده را باید درک کرد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بسیاری از مصرف کنندگان با تکیه بر آغاز ریزش قیمت ها اعتقاد دارند واردات خودروهای دست دوم می تواند شاخ غول قیمت ها و کمر دلالان خرد و کلان و پیدا و پنهان بازار خودرو را بشکند. آن ها فکر می کنند با ورود این خودروها، قیمت های بازار به سطوح سال های آرامش باز خواهد گشت.
شاید این آرزوی بسیاری از ایرانیان باشد، اما آیا واقعاً شدنی است؟ آیا فقط و فقط با ورود خودروهای کارکرده بازار به سرعت زیاد عقب نیشنی می کند؟ هر چند این خواسته در بلندمدت قابل تحقق است، اما باید در نظر داشت که از یک سو کاهش قیمت یک هفته اخیر در بازار خودرو، صرفاً جنبه روانی دارد و از سوی دیگر، باید دید که چرا دولت سیزدهم پس از ۱۰ ماه بلاتکلیفی درست در روزهای آخر این آیین نامه را ابلاغ کرد؟
در واقع پرسش اصلی باید درخصوص زمان آزادسازی واردات خودروهای دست دوم باشد. آن هم درست در شرایطی که وزارت صمت به دلیل کمبود ارز ثبت سفارش های متوقف کرده است. به همین علت از ۲۰ خرداد ماه سال جاری تا به امروز هیچ کدام از فعالان این صنعت موفق به ثبت سفارش خودرو، قطعات و لوازم یدکی نشده اند. همین مسئله موجب شده است بسیاری از تولیدکنندگان ترمز تولید را کشیده و با حداقل ظرفیت کار کنند. هیچ کدام نمی توانند براساس برنامه ریزی ها حرکت کنند. حتا شنیده می شود برخی شرکت ها با توجه به وضعیت نقدینگی و عدم تخصیص ارز برای ادامه کار برنامه های ۱ و ۲ ماه تدوین می کنند. بعضی از شرکت ها مجبور شده اند سیاست های وارداتی خود را تغییر بدهند. تولید خودرو به همین علت کاهش داشته است.
در این شرایط وزارت صمت صرفاً با سوءاستفاده از سامانه یکپارچه فروش، بازار را به صورت مصنوعی کنترل کرده است. وزارت صمت از طریق همین سامانه مانع از عرضه های مستقیم و متنوع به بازار شده است و اجازه کاهش قیمت ها را نمی دهد. در این فضا ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای دست دوم کاملاً شک برانگیز و شوکه کننده است، چراکه از یک سو شرایط ارزی کشور به هیچ عنوان برای ورود این خودروها مناسب نیست و از سوی دیگر، چرا درست در دوران انتقال دولت ها این اقدام صورت گرفته است؟
آیا واقعاً این آیین نامه توان کاهش قیمت ها را دارد؟ آیا فقط و فقط با عرضه و تزریق دست دوم ها، بازار به روال عادی برمی گردد؟ آیا با توجه به تعرفه های بالا، قیمت دلار و هزینه هایی که قیمت تمام شده را بالا می برد، آیا واقعاً فکر می کنند که قیمت خودروها همین طور در سراشیبی باقی خواهد ماند؟ آیا تجربه سال های اخیر برای عدم باور این گونه اقدامات فریبنده کفایت نمی کند؟
باید در نظر داشت که بازار در حال حاضر به دلیل جو روانی ایجادشده عقب نشینی کرده است، اما با عبور از این جو و خوابیدن آتش اولیه آیین نامه و اجرایی نشدن آن، قیمت ها از مرز این روزها نیز عبور خواهند کرد. بنابراین وزارت صمتی که طی سال های اخیر از واردات، افزایش تولید و مدیریت و تنظیم بازار عاجز و ناتوان بوده، آیا واقعاً از سر خیرخواهی واردات دست دوم ها را اعلام کرده است؟ آیا به دنبال خوشنامی در روزهای پایانی نیست؟ آیا به همین دلیل نیست که قیمت جدید خودروهای داخل را ابلاغ نمی کند؟ با این تفاسیر آیا باز هم این آیین نامه و زمان ابلاغ آن را باید با دید مثبت نگاه کرد؟
آیین نامه واردات خودروهای دست دوم بازار خودرو قیمت خودرو واردات خودرو واردات خودروهای دست دوم وزارت صمت
source