آزادراه‌های کشور چگونه از مردم عوارض پنهان دریافت می‌کنند؟

عوارض آزادراه ها
عوارض آزادراه ها

عوارضی که در آزادراه های کشور پرداخت می کنیم، تنها هزینه ای نیست که می پردازیم و آزادراه های کشور به دلیل شرایط اقتصادی صنعت جاده ای، عوارض پنهانی را از دارندگان خودرو دریافت می کنند.


فونیکس آریزو 8


فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در کشور ما ۲۹ آزادراه فعال با فرآیند اخذ عوارض وجود دارد که از این تعداد در ۲۵ آزادراه، دریافت عوارض به صورت الکترونیکی صورت می گیرد و تنها چهار آزادراه همچنان به صورت نقدی هزینه عوارض را دریافت می کنند، اما از آن جایی که برخی از این آزادراه ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی و خصولتی ساخته شده اند و در برابر آن، عوارض آزادراهی با نرخ دولتی تعیین می شود، این شرکت های خصوصی که آزادراه ها را ساخته اند، اعلام می کنند درآمد کافی را برای نگه‌داشت آزادراه ها ندارند.

همین موضوع باعث شده است که نگه‌داشت آزادراه ها به صورت صحیح انجام نشود و این مسئله مشکلات بسیاری را برای این راه های اصلی کشور به وجود آورده است. از مهم ترین پیامدهای این موضوع می توان به عدم بازسازی، لکه گیری و روکش آسفالت اشاره کرد که در پی آن نیز ایجاد دست اندازهایی روی سطح آسفالت اجتناب ناپذیر خواهد بود.
احتمالاً هر کسی که در آزادراه های کشور رانندگی کند شاهد چنین کاستی هایی خواهد بود که ممکن است منجر به آسیب هایی جدی به خودروها و در موارد جدی تر به سرنشینان شود. این‌جاست که موضوع عوارض پنهان مطرح می شود.

وجود این دست اندازها و ناهمواری ها، آسیب های متعددی را به قطعات خودرو از قبیل لاستیک ها، کمک فنرها و قطعات جلوبندی وارد می کند که اگر خودرو در سطحی هموار رانده می شد، با چنین مسائلی دست و پنجه نرم نمی کرد. این موانع منجر به آن می شود که خودرو پیش‌تر از موعد معلوم مستهلک شود و به عبارتی ضریب استهلاک خودرو افزایش پیدا می کند. در نتیجه، دارندگان خودرو باید هزینه های بیش‌تری را برای نگهداشت خودروی خود بپردازند. به عبارت دیگر، هزینه ای را که برای نوسازی و نگهداشت راه ها هزینه نمی شود مردم برای خودروهای خود خرج می کنند و از آن جایی که هزینه مذکور بین هزاران خودرو سرشکن می شود، محاسبه آن مشخص نیست. با این وجود، برآوردهای حدودی نشان از آن دارد که این هزینه ها در نهایت بیش‌تر از هزینه های نگهداشت راه ها خواهند بود. این در حالی است که تاکنون تنها استهلاک خودرو مورد بحث قرار گرفته است و موضوعی که هزینه های بیش‌تری در زمینه های اقتصادی و اجتماعی برای کشور به همراه دارد، حوادث ناشی از وجود این ناهمواری هاست.

بدون شک وجود دست اندازهای ناهموار در راه ها تاکنون تصادفات متعددی را ایجاد کرده که آسیب جانی و مالی برای مردم به همراه داشته است. همان طور که می دانیم، این حوادث نه تنها برای مردم، بلکه برای دولت نیز هزینه های گزافی را ایجاد می کند که محاسبه این امر بدون شک هزینه های پنهان عدم رسیدگی به راه ها را بسیار فراتر از بودجه مورد نیاز نگهداشت این راه ها می برد.

این چرخه که از عدم تأمین اقتصادی راه های کشور نشئت می گیرد، در نهایت به ضرر مصرف کنندگان تمام می شود و این در حالی است که شرکت های احداث کننده آزادراه ها به دلیل اقتصادی نبودن و عدم سودآوری، کار نوسازی و بازسازی را رها کرده اند و در برخی موارد نیز دولت با بهره گیری از بودجه عمومی، این آزادراه ها را به‌سازی می کند.
اکنون می توان این گونه برداشت کرد که سیاست های دستوری که مانع از پویایی اقتصادی در بخش های مختلف می شود، در انتها به ضرر مردم تمام می شود و این گونه است که اکنون مردم چند برابر عوارض مشخص شده در آزادراه ها، عوارض پنهان می پردازند و هیچ کس نیز به فکر اصلاح این چرخه نیست.

۴ امتیاز از ۷ رای

source

توسط blogcheck.ir