قرارداد بی وای دی با ترکیه ؛ یک نکته از هزاران برای پزشکیان

قرارداد بی وای دی با ترکیه
قرارداد بی وای دی با ترکیه

خبر قرارداد بی وای دی با ترکیه می تواند یک نکته از هزاران برای پزشکیان باشد تا بداند اقتصاد دنیا نه منتظر ایران می ماند و نه ضربه می خورد. تنها ایران است که فرصت ها را یکی پس از دیگری از دست می دهد و میزان وابستگی و فاصله‌اش با دنیا بیش‌تر و بیش‌تر می شود.


فونیکس آریزو 8


فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بی وای دی (BYD) چین هم یکی از شرکت های خودروسازی بود که با اعمال تحریم ها از ایران خارج شد. شرکتی که محصولاتش پیش از تحریم ها توسط کارماینا در ایران مونتاژ می شد.

این شرکت نیز مانند خیلی از شرکت های دیگر از جمله جیلی، هیوندا، سیتروئن، رنو، سایک، بایک، چانگان، دانگ فنگ، سانگ یانگ، مزدا، میتسوبیشی، پژو، بوش، پنین فارینا و بسیاری از شرکت های کوچک و بزرگ خارجی در حالی ایران را ترک کردند که قرار بود کشور به هاب منطقه ای آنان تبدیل شود.

اما فرصت سوزی های پیاپی، تحریم های داخلی و خارجی و نگاه های حزبی و گروهی به دومین صنعت پس از نفت، اجازه توسعه و افزایش فعالیت به خودروسازی ایران را نداد. تحریم ها و ناتوانی در اثرگذاری بر بازار جهانی خودرو مانع از اجرایی شدن قراردادهای  مشارکت و همکاری با شرکت های خارجی شد.

اشتغال برای ۵ هزار نفر

اکنون BYD چین برای تولید خودروهای هیبریدی و برقی در ترکیه قرارداد سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری امضا کرده است.

انتظار می‌رود BYD با سرمایه‌گذاری تقریباً یک میلیارد دلاری، یک مرکز تحقیق و توسعه در ترکیه برای تولید خودروهای هیبریدی الکتریکی و تمام برقی با ظرفیت سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه و سایر فناوری‌های حمل‌ونقل پایدار ایجاد کند. گفته می شود این تأسیسات که برای ۵ هزار نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد می کند، قرار است تا پایان سال ۲۰۲۶ تولید خود را آغاز کند.

محمد فاتح کاسیر، وزیر صنعت و فناوری، و وانگ چوانفو، رئیس BYD، در مراسمی به میزبانی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه این قرارداد را به امضا رساندند. قراردادی که نقش مهمی در اشتغال‌زایی و اقتصاد ترکیه ایفا خواهد کرد.

قرارداد نافرجام رنو، ناصح و ایدرو

از این نوع قراردادها در ایران کم به امضا نرسیده است، منتهی هیچ کدام به سرانجام نرسیده است و با تغییر دولت ها، مسیری مخالف طی شده است. شاید قرارداد پژو بعد از برجام یا هلدینگ ناصح با رنو فرانسه و ایدرو را بتوان به عنوان نمونه هایی از تأثیر سیاست و ترجیح منافع حزبی و گروهی بر منافع ملی دانست.

بیش‌تر بخوانید:

تسلا در ترکیه، لوسید درعربستان، ایران غرق دریای چین

هیوندای در عربستان ؛ فراموشی و حسرت سهم ایران

ویژگی‌های‌ قرارداد سه‌ جانبه رنو ، پرتو نگین‌ ناصح و ایدرو

ترکیه تاگ دارد ؛ ایران هیچ

در مرداد ماه سال ۱۳۹۶ قراردادی میان رنو، ایدرو و هلدینگ ناصح به امضا رسید. ایجاد یک مرکز توانمند تحقیق و توسعه که به تمام مراکز تحقیق و توسعه رنو متصل شود، در کنار راه‌اندازی یک مرکز فنی و مهندسی توسط رنو و ایجاد یک خط تولید موتور مستقل از ویژگی‌های آن قرارداد به شمار می رفت، همچنین قرار بود رنو داستر و سیمبل با قیمت هایی پایین تر از ۱۰۰ میلیون تومان و به صورت مشارکتی ساخته شود، اما تحولات بین المللی علیه ایران و تحریم های داخلی مانع تحقق و اجرایی شدن این قرارداد شد؛ تولید خودروی کم‌تر از ۱۰۰ میلیون تومان به یک افسانه بدل گشت. حالا نه تنها خودرویی با این قیمت در بازار پیدا نمی شود، بلکه برای سرعت گرفتن واردات و تنظیم بازار، الزام انتقال فناوری هم در شرف حذف شدن است.

در همین حال، رئیس جمهور ترکیه از تسلا درخواست کرده است که کارخانه جدید خود را در این کشور بسازد. اردوغان همچنین توگ را به عنوان سوغات به سران کشورهای عربی هدیه می دهد. لوسید و هیوندا به عربستان رفته اند. خط تولید شرکت هایی مانند ولوو، کیا و رنو که قرار بود در ایران راه اندازی شود، به کارخانه خودروسازی بابل عراق رفته اند.

سهم ایران اما به صفر رسیده است و هر روز دست‌مان جلوی چینی ها درازتر از قبل می شود، اما به نظر می رسد می توان دوباره با سایر کشورها ارتباط برقرا کرد. به نحوی که هم هویت، استقلال و تمامیت ارزی کشور محترم شمرده شود و هم منافع ملی حفظ شود و وضعیت معیشتی مردم هم بهتر شود. البته اگر میل و اراده ای برای عادی سازی روابط بین الملل وجود داشته باشد.

۴.۶ امتیاز از ۵ رای

source

توسط blogcheck.ir