خروج دولت از خودروسازی تنها حمایت ممکن برای نجات

خودروسازان
خودروسازان

وزیر صمت به تازگی گفته است، خودروسازان نیاز به حمایت دارند.این در حالی است که آنها نیازی به دولت ندارند. در واقع مشکل اصلی حضور این نهاد مداخله گر است و خروج دولت از خودروسازی تنها حمایت ممکن برای نجات این صنعت به شمار می آید.


فونیکس آریزو 8


فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، خودروسازان کشور در حالی این روزها را سپری می کنند که از تمام جهان تحت فشار هستند. از یک سو به شدت با نارضایتی عمومی روبروهستند و از سوی دیگر مردم وضعیت فعلی را حاصل سوء استفاده های آنان می دادند.

درهمین حال دیدگاه حاکم بر این صنعت تمام اختیارات را از آنان سلب و به حق العمل کارهای حاکمیتی بدل کرده است. ضمن اینکه عدم ثبات در قوانین ، دستورالعمل های خلق الساعه ، کمبود ارز ، نقدینگی ، تحریم های داخلی و خارجی ، افزایش هزینه های تولید و مشکلات تامین مواد اولیه به شدت فعالان این صنعت را تحت تاثیر خود قرار داده است.

در این شرایط علی آبادی اظهارکرده است : نمی‌توانیم بگوییم خودروسازان ما خیلی خوب هستند ؛ چندان هم بد نیستند، اما نیاز به حمایت دارند و بایستی صنعت خودرو را از قیمت‌گذاری دستوری نجات داد.

وی ضمن اشاره به اینکه، “در سال ۲۰۲۳ مجموع درآمد خودرو، ۳۳۵۰ میلیارد دلار بوده که رتبه اول درآمدزایی در جهان را داشته است، اظهار کرد: این درحالیست که طبق آمار، کل درآمد کشور از صنعت خودرو، ۸۴۰ هزار میلیارد تومان بوده و این عدد نیمی از بودجه کشور را شامل می‌شود.

وزیر صمت ضمن تاکید بر نقش بسزای صنعت خودرو در ایجاد اشتغال در کشور، خاطرنشان کرد: ۶۰ صنعت مرتبط با صنعت خودرو است و ششمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آید.

علی آبادی یادآور شد: در سال گذشته، ۳۷ خودروساز کشور، در مجموع یک میلیون و ۳۳۵ هزار خودرو تولید کردند و با این تعداد تولید خودرو، رتبه ۱۶ دنیا را به خود اختصاص دادیم؛ اما از التهاب بازار کاسته نشد. برای سال ۱۴۰۳ نیز تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو را هدف‌گذاری کرده‌ایم که امیدوار هستیم محقق شود. در حال حاضر ۹۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند که سهم ۱۲ درصدی در ارزش افزوده کشور دارد؛ رتبه ایران در تولید خودرو طی سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ از هجدهم به شانزدهم رسید؛ چنانچه امسال هم تولید ثابت بماند، به رتبه پانزدهم دست خواهیم یافت.

وی در رابطه با موضوع تخصیص ارز، تصریح کرد: یکی از مباحث مطرح شده در صنعت خودرو، موضوع تخصیص ارز است؛ در حال حاضر ارز چند نرخی عملاً لایه به لایه سبب ایجاد فساد می‌شود. سال گذشته به میزان مشخصی ارز به یک شرکت پرداخت شد و تعدادی کالا وارد کرد؛ برای امسال، پرداخت ارز را برایش دو برابر کردیم، اما همان میزان کالا را وارد کرد.

سکاندار صمت کشور ضمن تاکید بر اینکه باید صنعت خودرو را از قیمت‌گذاری دستوری نجات داده و از آن حمایت کنیم؛ گفت: بنده معتقد نیستم که خودروسازان ما خیلی خوب هستند؛ اما از سویی هم نمی‌گویم خیلی هم بد هستند. انتظار ما این است که توسعه و پیشرفت داشته باشند و به سمت تولید خودروهای روز و آینده حرکت کنیم.”

وزیرصمت در شرایطی انسبت به حمایت از خودروسازان اظهار نظر کرده است که تنها نکته قابل توجه و تامل در سخنان وی رهایی از قیمت گذاری دستوری به شمار می آید.

این مساله تنها یکی از مشکلات و مصائبی است که خودروسازان با آن روبروهستند. اما چالش و معضل اصلی آنان دخالت بیش از اندازه حکمرانی اقتصادی در این صنعت است.

دولت های مختلف بدون بررسی و حتی تلاش برای برطرف کردن مشکلات به دلیل عمر کوتاه تصدی امور،فقط سعی کرده اند که نظر مساعد مردم را جلب کنند.

حساسیت جامعه در خصوص صنعت خودروسازی باعث شده است که همیشه حرکت ها براساس برنامه های کوتاه استوار شود. برنامه هایی که باید در دوران مدیریت و صدارت دولت مستقر به نتیجه برسند تا کارنامه وزیر و دولت پر رنگ و لعاب جلوه داده شود.

این مساله به اندازه کافی زمینه های خروج تعقل و تفکر بلند مدت مبتنی بر منافع ملی را فراهم کرده است.در این میان تاثیر مسائل سیاسی داخلی و خارجی نیز مزید بر علت شده است.

به بیان ساده تر ، دولت ها به دلیل ماهیت مداخله گر خود و عدم اعتقاد به خصوصی سازی ، به این صنعت به مثابه یک ابزار برای جلب رضایت عمومی نگاه می کنند.

تصمیم هایی از قبیل فروش اجباری سامانه ای و برنامه ریزی تولید برای خودروسازان و دخالت در تمام امور آنان از همین دیدگاه ناشی می شود. دیدگاهی که هزینه های بسیاری را برخودروسازان و در اصل مردم تحمیل کرده و می کند.

بنابراین در این شرایط بهترین کار و حمایت خروج دولت از این صنعت است. چرا که همین دخالت ها صنعت خودروسازی را به وضعیت امروز رسانده است .

۵ امتیاز از ۳ رای

source

توسط blogcheck.ir