واکنش مردم به تهدیدهای وارداتی وزارت صمت

تهدیدهای وارداتی وزارت صمت
تهدیدهای وارداتی وزارت صمت

مشکلات ادامه‌دار تحریم های داخلی و خارجی، همان‌طور که از دولت دولت تدبیر و امید به کابینه سیزدهم منتقل شد، به دولت چهاردهم هم انتقال یافته است. در این میان به نظر می رسد تأمل در واکنش مردم به تهدیدهای وارداتی وزارت صمت، به درک دولت جدید از مشکلات و توقع مردم می تواند کمک کند.


فونیکس آریزو 8


فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، هفته گذشته رئیس سازمان توسعه تجارت، مهدی ضیغمی، درخصوص زمان بازگشایی سامانه عرضه خودروهای وارداتی گفت: «آخرین عرضه خودروهای وارداتی برای ثبت‌نام کنندگان اسفند ۱۴۰۱، اواخر تیرماه انجام خواهد شد. این آخرین فرصت برای این گروه از متقاضیان است و در صورت عدم انتخاب خودرو، حذف خواهند شد.»

اسب بخار نیز طی یادداشتی با عنوان «فروش اجباری خودروهای وارداتی ؛ بازارسازی وزارت صمت» به انتقاد از این رویکرد پرداخت. این یادداشت همچنین با واکنش های متفاوتی از سوی مخاطبان همراه شد.

در این شرایط به نظر می رسد دولت جدید به رغم این که نقشی در شکل گیری وضعیت امروز بازار خودرو نداشته است، بد نیست که با بخشی از این نظرات و دیدگاه ها آشنا شود، چراکه با گذشت دو سال از آغاز دور جدید واردات خودرو و گذشت بیش از یک سال از زمان ثبت نام در سامانه فروش، نه تنها هیچ یک از وعده های وارداتی دو سیزدهم محقق نشده است، بلکه حتا توانمندی وزارت صمت در به سرانجام رساندن این طرح نیز زیر سؤال رفته است. در این شرایط، وزارت صمت عرضه ای را که اواخر تیر صورت خواهد گرفت به مثابه یک اولتیماتوم تلقی کرده است که باعث نارضایتی بیش‌تر مردم شده است:

«من خودم یکی از افرادی هستم که در نوبت خودرو وارداتی هستم حداقل ۶ مرتبه خودرو انتخاب کرده ام کلی متأسفانه عدم تخصیص زده اند. حالا تقصیر من چیست؟ اگر وزارت صمت راست می‌گوید آخرین مرحله و آخرین انتخاب من را تخصیص دهد و عدم تخصیص نزند. اگر انتخاب خودروست پس اجبار و اولتیماتوم م تهدید و استرس برای چیست؟»

«۲ ساله ما معطل این آقایون دروغگوییم حالا میان توپ را می اندازند تو زمین ملت که انتخاب نمی کنند یکی نیست بگه آخه شما از ۳۰ هزار تا هنوز ۵۰۰۰ تا ندادید چه‌طور می خواید ثبت نام جدید کنید.»

” من خودم یکی از افرادی هستم که در نوبت خودرو وارداتی هستم حداقل ۶ مرتبه خودرو انتخاب کرده ام کلی متاسفانه عدم تخصیص زده اند. حالا تقصیر من چیست؟ اگر وزارت صمت راست می‌گوید آخرین مرحله و آخرین انتخاب من را تخصیص دهد و عدم تخصیص نزند. اگر انتخاب خودرو است پس اجبار و اولتیماتوم م تهدید و استرس برای چیست؟”

«من به اجبار و تهدید وزارت صمت بعد از ۱۰ بار عدم تخصیص مجبور به انتخاب خودروی شدم. بعد از انتخاب متوجه شدم که قیمت خودرو انتخابی خیلی گران است و توانایی پرداخت ندارم. واقعاً این پایان داستان تلخ و غم انگیزی برای خیلی از ثبت نام کنندگان است.»

«یه عده متوهم اومدن یه سری ماشین آوردن که مناسب هیچ‌کس نیست. حالا مونده رو دست‌شون و قیمت رو هم حاضر نیستن تعدیل کنند! شده این بن بستی که الان می‌بینیم.»

«واقعاً تأسف باره، مردم رو دو سال معطل کنید خودروهای بی‌کیفیت بدون خدمات پس از فروش بیارید بعد مردم رو تهدید کنید که اگر خودروهای بنجل رفقای ما رو نخرید نوبت شما از بین می‌ره، این به اعتماد بین مردم و نظام ضربه می‌زنه تقصیر ما چیه که هر چی می‌زنیم تخصص پیدا نمی‌کنه. اصلاً یکی نیست بپرسه آیا به اندازه تعداد ثبت نام کننده خودرو وارد کردید که این‌طوری می‌خواید با یه بخشنامه پول و سرمایه مردم رو نابود کنید.»

«در کل سامانه یکپارچه راه اندازی شد برای جمع آوری نقدینگی از بازار و وقت کشی و خبردرمانی و عرضه قطره چکانی برای نور چشمی ها. خیلی از خریداران تکمیل وجه‌کرده هم به خودروهاشون نرسیدن. مثل چانگان یا کرولا معین خودرو. خلاصه شیر تو شیر شده.»

«از اسفند ۱۴۰۱ ما به عنوان مصرف کننده منتظر خودرو بودیم چندین مرتبه از زمان عرضه ها انتخاب کردیم ولی عدم تخصیص خورد در نهایت یک خودرو برخلاف میل خودمون انتخاب کردیم، پنج ماه پول ریختیم و منتظر ماندیم تا قیمت نهایی اعلام شود که متأسفانه سازمان حمایت خودرویی که قرار بود جز ارزان‌ترین ها باشه رو با قیمت بالایی اعلام کرد و بعد از اون هم چون به بعد از عید موکول شد به بهانه اسقاط و مالیات جدید به یک‌باره قیمت رو افزایش دادن و ما به ناچار در عمل انجام داده شده قرار گرفتیم و با هزار بدبختی مابقی مبلغ رو تأمین کردیم. الان شرکت برای این که از ماجرای سود تأخیر در تحویل فرار کنه خودروها رو بدون پلاک و هیچ مدرکی تحویل می‌ده، یک‌ماهه خودرو تو پارکینگ خوابیده شرکت می‌گه برای دریافت پلاک به مشکل خوردن و این روند ممکن هست تا مدت نامعلوم ادامه پیدا کنه، حالا اگر دوستان مثل ما ساده اندیش بودن خودشون رو گرفتار این وزارت صمت و واردکننده های رانتی بدون جا و مکان کنند.»

این ها بخشی از واکنش های مردم به تهدیدهای وزارت صمت است. به نظرمی رسد بازخوانی برخی نظرات، هم برای مسئولان فعلی و هم برای مسئولان جدید خالی از لطف نباشد. آن ها باید بدانند چه بر مردم گذشته است و آن ها نسبت به دولت چه دیدگاهی دارند. در واقع، مردم از دولت جدید توقع دارند که مشکلات آن ها را برطرف کند. شاید با درک فضا و موقعیتی که این صنعت دارد، دولت جدید با سرعت بیش‌تری مقدمات خروج از آن را فراهم کند.

۵ امتیاز از ۳ رای

source

توسط blogcheck.ir