ما امروز قصد داریم شما را با اهداف و کاربرد ماساژ درمانی آشنا کنیم. ماساژ مالش دادن به بدن می باشد که توسط دست و یا دستگاه انجام می شود. ماساژ درمانی توسط متخصصین در کنار درمان‌ های مرسوم برای بسیاری از بیماری‌ ها و شرایط پزشکی تجویز می شود. ماساژ درمانی سبب افزایش جریان خون و گرمای ماهیچه‌ ها می شود. این روش سبب بهبود عملکرد عضلات می شود. ما در این مقاله اهداف و کاربرد ماساژ درمانی را در اختیار شما قرار داده ایم، پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ مالش دادن بدن با استفاده از دست می باشد. ماساژ درمانی روش های مختلفی دارد. ماساژ با توجه به این که کدام قسمت بدن را درگیر کند و با چه اهدافی اعمال شود متفاوت می باشد. ماساژ درمانی برای کاهش درد و فشار عضلانی و مفاصل بدن انجام می شود. متخصص ماساژ کسی است که روش های خاصی را در زمینه ماساژ دادن آموخته است. ماساژ به دو شکل کلی ارائه می ‌شود. در حالت اول افراد خدمات ماساژ را از یک ماساژور حرفه ‌ای دریافت می ‌کنند. در حالت دوم ماساژ درمانی با استفاده از انواع دستگاه ماساژور برقی انجام می ‌شود. استفاده از هر دو روش ماساژ درمانی دارای معایب و مزایایی است. برای انجام این کار به بهترین و با تجربه ترین متخصص مراجعه نمایید. برای آگاهی از روش های ماساژ درمانی می توانید به مقاله 10 روش ماساژ درمانی مراجعه کنید.

ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ درمانی چه فوایدی دارد؟

ماساژ بیش تر به عنوان یک عنصر در درمان تکمیلی در نظر گرفته می ‌شود. ماساژ درمانی توسط متخصصین در کنار درمان‌ های مرسوم برای بسیاری از بیماری‌ ها و شرایط پزشکی تجویز می شود. ماساژ درمانی سبب افزایش جریان خون و گرمای ماهیچه‌ ها می شود. این روش سبب بهبود عملکرد عضلات می شود. ماساژ درمانی چسبندگی سلولی را کاهش می‌ دهد و سبب افزایش انعطاف ‌پذیری عضلانی می شود و همچنین خطر آسیب را پایین می ‌آورد. محققان بریتانیایی در مطالعه ‌ای نشان داده ‌اند که ماساژ درمانی تقریبا 45 درصد از زمان درمان فیزیوتراپی را شکل می ‌دهد.

ماساژ درمانی به روش‌ های مختلف، برای ورزشکاران بسیار استفاده می شود. در طول مسابقات و در دوره بازتوانی پس از مسابقه ورزشکاران از انواع ماساژ درمانی استفاده می کنند. ماساژ درمانی از فشار مکانیکی برای کاهش چسبندگی بافت ‌های بدن استفاده می ‌کند. این کار انعطاف پذیری عضلات و تاندون‌ ها را افزایش می ‌دهد. ماساژ سبب کاهش استرس، افزایش آرامش، کاهش درد و تنش عضلانی، افزایش گردش خون و همچنین بهبود انرژی و هوشیاری می شود. از سوی دیگر این روش سبب تنظیم فشار خون و کاهش ضربان قلب و تقویت عملکرد ایمنی می شود.

روش های مختلف ماساژ درمانی

ماساژ سوئدی

افرادی که برای اولین بار ماساژ درمانی را تجربه می کنند می توانند تجربه اول خود را با ماساژ سوئدی آغاز نمایند. در این نوع ماساژ از پنج تکنیک نوازش، مالش، ورز دادن، ضربه زدن یا کوبیدن و ارتعاش استفاده می ‌شود. ماساژ سوئدی برای افرادی که از اختلال اضطراب فراگیر (GAD) رنج می ‌برند، روشی بسیار خوب می باشد.

ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی یکی دیگر از انواع ماساژ بدن می باشد. ماساژ ورزشی برای ورزشکاران یا کسانی که سبک زندگی سختی دارند، گزینه بسیار خوبی می باشد. در ماساژ ورزشی تمرکز اصلی بر روی مفاصل، گروه ‌های عضلانی، تاندون ‌ها، رباط ‌ها و بافت ‌های نرمی می باشد که بر اثر فعالیت ‌های ورزشی به‌ مرور زمان ممکن است آسیب ‌پذیر شوند. در این ماساژ از حرکات مختلفی استفاده می ‌شود. در ماساژ ورزشی مانند ماساژ سبک سوئدی، نوازش، ورز دادن، فشرده‌ سازی، ایجاد اصطکاک، ضربه زدن، لرزش، مالش و کشش از اصلی ‌ترین حرکات و تکنیک‌ های آن محسوب می ‌شود. هدف ماساژ ورزشی بهبود عملکرد ورزشی می باشد البته این ماساژ تنها مخصوص ورزشکاران نیست و دیگر افراد نیز می توانند از این ماساژ استفاده کنند.

ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو جزء قدیمی‌ ترین ماساژها می باشد و اصل و نسب آن به ژاپن بر می گردد و به معنای فشار انگشت می باشد. در ماساژ شیاتسو درمانگر علاوه بر انگشت، از آرنج، پا و حتی زانو نیز می تواند کمک بگیرد. ژاپنی ‌ها معتقدند که با ماساژ شیاتسو از هر گونه انسداد یا عدم تعادل در جریان انرژی رها می ‌شوید و با برگرداندن انرژی به نقاط مورد نیاز، عمل جوانسازی بدن صورت می ‌گیرد. ماساژ شیاتسو یک روش درمانی بسیار مفید برای شل کردن عضلات و بهبود گردش خون می باشد. این ماساژ سبب کاهش یبوست، کاهش استرس و تنش و بهبود علائم بی ‌خوابی می شود.

ماساژ کوبه ای

ماساژ کوبه ‌ای یکی از متفاوت ‌ترین‌ ماساژها به شمار می رود. در این نوع ماساژ ماهیچه ‌های خسته مورد هدف قرار می گیرند و با ضربات نسبتا محکمی به آن‌ ها تنش از بدن دور می شود. هدف این ماساژ کاهش تنش در بدن و خونرسانی آسان به این ناحیه‌ ها می باشد. بیش تر ورزشکاران حرفه‌ ای و متخصصان تناسب ‌اندام از این ماساژ استفاده می کنند تا عملکرد ورزشی خود را بهتر کنند. با انجام این روش نواحی آسیب ‌دیده بسیار سریع بهبود می یابند. افراد می توانند از ماساژور تفنگی نیز برای انجام حرکات ضربه ‌ای استفاده کنید.

ماساژ رفلکسولوژی

نام دیگر ماساژ رفلکسولوژی منطقه درمانی می باشد.در این نوع ماساژ فشار قابل ‌توجهی به دست، پا و گوش وارد می‌ شود. کارشناسان معتقدند که این قسمت ‌های بدن به اندام‌ ها و سیستم های خاصی در بدن متصل می باشند به همین دلیل با ماساژ این بخش‌ ها درد و ناراحتی ‌ها از بین می روند. ماساژ رفلکسولوژی سبب افزایش سلامت روانی می شود و به افراد کمک می ‌کند تا از لحاظ جسمی و روحی در موقعیت مناسبی قرار بگیرد.

ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی با دیگر ماساژ ها تفاوت دارد زیرا در آن خود فرد هم در ماساژ مشارکت دارد و با دراز کشیدن روی زمین به درمانگر در جهت ماساژ صحیح کمک می ‌کند. در ماساژ تایلندی فشارهای ملایمی به قسمت‌ های مختلف بدن وارد می شود و به بدن کشش‌ های جزئی وارد می شود. این حرکات کششی در ماساژ تایلندی مانند یوگا می باشد. ماساژ تایلندی می ‌تواند سبب کاهش سطح استرس در اشخاص شود. به کمک این ماساژ خستگی کاهش می یابد و سطح انرژی افزایش می یابد.

رایحه ‌های خوش می ‌توانند سبب درمان بیماری‌ های مختلف شود. ماساژ آروماتراپی نیز این گونه است و در آن از روغن‌ های ضروری گیاهان استفاده می ‌شود. بابونه رومی، اسطوخودوس، درخت چای، لیمو، زنجبیل، چوب سدر و ترنج در این ماساژ استفاده می شود. این نوع ماساژ سبب کاهش اضطراب می شود و سبب تسکین علائم سرماخوردگی می شود. ماساژ آروماتراپی برای کاهش درد قاعدگی نیز موثر است.

ماساژ سنگ داغ

از دیگر ماساژها می توان به ماساژ سنگ داغ اشاره کرد. در این نوع ماساژ از سنگ‌ های آتشفشانی صاف و گرم برای ماساژ استفاده می ‌شود. این سنگ ها خواص بسیار مفیدی دارند و دلیل استفاده از آن‌ ها همین خواص می باشد. سنگ ‌ها در این نوع ماساژ در ناحیه‌ هایی مانند ستون فقرات، شکم، سینه، صورت، کف دست ‌ها، پاها و انگشتان پا قرار می ‌گیرند. در برخی از مواقع درمانگر برای تسکین پوست و آرام کردن عروق خونی متورم علاوه بر سنگ ها داغ از سنگ ‌های سرد هم استفاده کند.

ماساژ سنگ داغ سبب کاهش تنش عضلانی و بهبود کیفیت خواب می شود و همچنین شرایط دردناکی مانند روماتیسم فصلی را نیز می تواند به خوبی درمان کند. ماساژ سنگ سرد یک نوع درمان با استفاده از سنگ ‌های خنک می باشد که با تکنیک ‌های مختلف ماساژ ترکیب شده‌ است. درمان سنگ سرد شبیه به ماساژ سنگ داغ می باشد و تفاوت این دو در سنگ هایی است که استفاده می شود.

ماساژ پرینتال

ماساژ پرینتال ماساژی بسیار مطمئن برای بانوان باردار می باشد که سبب کاهش درد بدن در دوران بارداری، کاهش استرس و سهولت در کشش عضلات می شود. در دوران مختلف بارداری می توانید از این ماساژ استفاده کنید. البته به دلیل خطر سقط جنین در سه ماهه اول بارداری، برخی از مراکز این ماساژ را انجام نمی دهند. ماساژ پرینتال مانند ماساژ سوئدی فشار خفیفی به بدن وارد می شود. در ماساژ پرینتال متخصص ماساژ بر مناطق خاصی مانند کمر، باسن و پاها تمرکز خواهد کرد.

در این نوع ماساژ افراد می توانند کاملاً پوشیده و یا کم تر پوشیده باشند. در حین ماساژ، فرد به پهلو دراز می کشد و یا روی یک میز طراحی شده ویژه ای که از شکم او محافظت می کند قرار بگیرد. بانوان بارداری که در ساق پا و یا سایر قسمت های پای خود دارای درد هستند قبل از ماساژ باید به متخصص مراجعه کنند. ماساژ پرینتال حدود یک ساعت زمان می برد. ماساژ پرینتال برای زنان بادار گزینه خوبی است. بانوان باردار بسیار مناسب می باشد.

ماساژ زوج

ماساژ زوج، ماساژی است که افراد می توانند با شریک زندگی، دوست یا اعضای خانواده خود در یک اتاق مشترک، انجام دهند. این ماساژ دارای مزایای بسیاری است. در این ماساژ امکان دسترسی به وان های آبگرم، سونا و سایر امکانات نیز وجود دارد. در این نوع ماساژ از سایر روش های درمانی مانند پدیکور صورت و اسکراب بدن بنابر انتخاب افراد استفاده می شود. افرادی که با همسر خود برای انجام ماساژ درمانی مراجعه می کنند معمولاً می توانند خودشان نوع ماساژ را انتخاب کنند.

روش های مختلف ماساژ درمانی

هزینه ماساژ درمانی چقدر است؟

هر کدام از انواع ماساژ ها دارای هزینه متفاوتی است. ماساژ هایی مانند آروماتراپی، سنگ داغ و ماساژهای دوران بارداری نسبت به دیگر ماساژها دارای هزینه بیش تری می باشد. با توجه به مکان مرکز ارائه دهنده ماساژ برخی از ماساژهای خاص مانند ماساژ بافت عمیق، تایلندی یا ماساژهای ورزشی ممکن است هزینه بیش تری نسبت به دیگر ماساژها داشته باشد. برای داشتن یک ماساژ با هزینه مناسب سعی کنید به مراکز ماساژ درمانی در محدوده محل زندگی خود مراجعه کنید. در صورتی که ماساژ درمانی جزء درمان افراد باشد، ممکن است بیمه بخشی از هزینه آن را بپردازد. برای انجام ماساژ درمانی سعی کنید به بهترین و معتبرترین مراکز و همچنین بهترین متخصص مراجعه کنید.

هزینه ماساژ درمانی چقدر است؟

عوارض ماساژ درمانی

ما در این قسمت از مقاله برخی از عوارض ماساژ درمانی را در اختیار شما قرار داده ایم، ماساژ دارای مزایای بسیاری است ولی علاوه بر مزایا دارای عوارضی نیز می باشد. ماساژ درمانی گاهی ممکن است عوارضی خفیف و موقتی به همراه داشته باشد. برخی از عوارض این روش عبارتند از:

درد: فشارهایی که در ماساژها ایجاد می شود در برخی از مواقع ممکن است سبب ناراحتی و التهاب شود و در نتیجه درد ایجاد شود. این درد ممکن است چند روز طول بکشد.

حالت تهوع: ماساژ سبب خارج شدن سموم از بدن می شود که در برخی افراد ممکن است به صورت موقت سبب حالت تهوع شود..

سردرد: در برخی از مواقع به دلیل آزاد شدن تنش عضلات نزدیک جمجمه ممکن است شما دچار سردرد شوید.

خواب ‌آلودگی: آزاد شدن تنش و بهبود گردش خون ممکن است سبب احساس خواب ‌آلودگی موقت شود.

التهاب: در ماساژ بافت عمیق برخی مواقع التهاب عضلات و بافت‌ ها ایجاد می شود که ممکن است منجر به حساسیت و درد شود.

قرمزی: در نتیجه فشار و اصطکاک مداوم به پوست قرمزی ایجاد می‌ شود. اگر دارای پوست حساسی باشید، قرمزی بیش تری ایجاد می‌ شود.

کلام آخر

ماساژ مالش دادن بدن با استفاده از دست می باشد. ماساژ درمانی روش های مختلفی دارد. ماساژ با توجه به این که کدام قسمت بدن را درگیر کند و با چه اهدافی اعمال شود متفاوت می باشد. ماساژ درمانی برای کاهش درد و فشار عضلانی و مفاصل بدن انجام می شود. متخصص ماساژ کسی است که روش های خاصی را در زمینه ماساژ دادن آموخته است. ماساژ به دو شکل کلی ارائه می ‌شود. در حالت اول افراد خدمات ماساژ را از یک ماساژور حرفه ‌ای دریافت می ‌کنند.

از شما عزیزان بسیار سپاس گزاریم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. سایت جراحتو همواره سعی داشته شما را با اهداف و کاربرد ماساژ درمانی آشنا کند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. در صورت داشتن هر گونه انتقاد و پیشنهاد به سایت مراجعه نمایید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

source

توسط blogcheck