ما امروز قصد داریم شما را با روش تشخیص بارداری در روزهای اول آشنا کنیم. روش های تشخیص بارداری در روزهای اول متعدد می باشند. برای تشخیص بارداری در روزهای اول روش های خانگی نیز وجود دارد که البته از نظر علمی تایید نشده اند. بعد از رابطه جنسی می‌ توانید تست بارداری را انجام دهید. در آزمایش بارداری بتا، میزان هورمون گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) در ادرار یا در خون اندازه ‌گیری می‌ شود. بعد از عقب افتادن پریود می ‌توانید این آزمایش را انجام دهید. می توانید 10 روز بعد از رابطه جنسی بدون پیشگیری تست بارداری را انجام دهید.



آزمایش ها و روش های تشخیصی هفته اول بارداری

بعد از رابطه جنسی می‌ توانید تست بارداری را انجام دهید. در آزمایش بارداری بتا، میزان هورمون گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) در ادرار یا در خون اندازه ‌گیری می‌ شود. بعد از عقب افتادن پریود می ‌توانید این آزمایش را انجام دهید. می توانید 10 روز بعد از رابطه جنسی بدون پیشگیری تست بارداری را انجام دهید. 10 روز بعد از رابطه جنسی بدون پیشگیری تست بارداری پاسخی صحیح به شما خواهد داد. برای سریع تر انجام دادن این کار می توانید از آزمایش خون استفاده کنید که زودتر از آزمایش ادرار مقدار هورمون hCG را مشخص می ‌کند. برای آزمایش ادرار بهتر است سه هفته صبر کنید تا میزان هورمون بارداری به حد کافی برسد. اگر زودتر از یک هفته آزمایش بارداری بدهید، ممکن است نتیجه اشتباه باشد.

سونوگرافی در هفته اول حاملگی

معمولا در هفته اول بارداری به انجام سونوگرافی نیازی نمی باشد. اگر مدت طولانی برای باردار شدن تلاش می کنید، ممکن است پزشک برای بررسی فیبروم این آزمایش را برای شما در نظر بگیرد. در سونوگرافی تعداد فولیکول‌ ها در تخمدان و ضخامت پوشش رحم مشخص می ‌شود. در غیر این صورت نیاز به سونوگرافی نبوده و فقط برای تشخیص بارداری تست بارداری انجام می ‌شود.

آزمایش ها و روش های تشخیصی هفته اول بارداری

علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می ‌شود؟

زمانی که تخمک از تخمدان آزاد شده باشد لقاح اتفاق می‌افتد. بعد از انجام رابطه جنسی اسپرم در صورت رسیدن به تخمک، سبب بارور شدن تخمک می شود. باروری تخمک 14 روز بعد از شروع فرآیند قاعدگی اتفاق می ‌افتد. طبق بررسی ‌های متخصصین لانه گزینی تخمک حدوداً یک هفته بعد از لقاح آغاز می ‌شود. در این زمان تخمک بارور است و به لایه داخلی رحم می‌چسبد. با چسبیدن تخمک به دیوار رحم ممکن است عروقی خونی دیواره رحم بشکنند و خانم دچار خونریزی خفیف و گرفتگی در رحم شود.علائم حاملگی از هفته اول بعد از آخرین زمان قاعدگی نشان داده می شود. علائم اولیه بارداری درد لگنی، گرفتگی خفیف و لکه بینی یک تا چند روزه می باشد.

علائم بارداری هفته اول چیست؟

هفته اول بارداری دارای علائمی است که در این قسمت برخی از علائم آن را در اختیار شما قرار داده ایم، شایع‌ ترین علائم حاملگی در هفته ‌های اول بعد از لقاح شامل موارد زیر می باشند:

  • حالت تهوع با یا بدون استفراغ
  • تغییرات سینه شامل حساسیت، تورم و یا سوزن سوزن شدن
  • سردرد ناگهانی
  • گر گرفتگی یا افزایش دمای نرمال بدن
  • نفخ در شکم یا افزایش گاز معده
  • احساس گرفتگی خفیف در لگن
  • احساس خستگی و کسالت بدون فعالیت بدنی قابل توجه
  • گرفتگی لگن بدون خونریزی و لکه بینی
  • تمایلات عجیب غذایی یا بیزاری از مواد غذایی خاص
علائم بارداری هفته اول چیست؟

هفته اول بارداری دقیقاً چه زمانی است؟

در هفته اول بارداری احتمالاً هیچ گونه تغییری توسط افراد احساس نمی‌ شود، زیرا در حال سپری کردن روزهای پریودی می باشید و فکر نمی کنید که باردار باشید. حتی الگوی قاعدگی نیز تغییری نمی ‌کند و مانند ماه ‌های قبل انجام می ‌گیرد. تنها تفاوت آن این است که آخرین پریودی می باشد که شما تا 9 ماه دیگر پشت سر می ‌گذارید. با وجود این که در ظاهر چیزی احساس نمی‌ کنید یا نمی‌ بینید، ولی تغییرات بزرگی در رحم و بدن شما رخ می دهد و مجموع این تغییرات را شروع بارداری می‌ گویند. از اواخر این هفته باید خود را کم کم آماده تجربه تغییرات کنید.

هفته اول بارداری به‌‌ طور یقین قابل تشخیص نمی باشد و نمی توان آن را تعیین کرد. متخصصین پزشکی زنان هفته اول بارداری را از اولین روز آخرین قاعدگی یک خانم مشخص می‌ کنند. در این مرحله خانم واقعاً باردار نیست، شمارش هفته اول از آخرین دوره پریود برای این است که بتوانند تاریخ تخمینی بارداری را به دست بیاورند.

بارداری دارای علائمی است که از علائم آن می توان به مورد زیر اشاره کرد. زمانی که واقعا لقاح انجام گرفته و هفت روز از لقاح گذشته است. این هفته بعد از هفته اول آخرین پریود در واقع اولین هفته بارداری مادر می باشد. اولین و شایع‌ ترین علامت بارداری عقب افتادن پریود است.

علائم بارداری در ماه اول

در ماه اول افراد کم کم تغییراتی در بدن خود احساس می‌ کنند که نشانه‌ های اوایل بارداری به حساب می‌ آیند. ما در این قسمت علائم اولیه بارداری را در ماه اول در اختیار شما قرار داده ایم که عبارتند:

متوقف شدن پریود

یکی از علائم بارداری در ماه اول متوقف شدن پریود می باشد. اگر قاعدگی منظمی دارید ولی اکنون اثری از پریود نیست، ممکن است یکی از نشانه های بارداری باشد.

تغییرات خلق ‌و خو

در برخی از مواقع زمانی که وارد فاز بارداری می‌ شوید سطح برخی هورمون‌ ها تغییر می کنند. این نوسانات هورمونی می ‌تواند تأثیر بسیاری بر احساسات افراد داشته باشند. مودی بودن و بروز عصبانیت و اضطراب تا شادی و هیجان از علائم ماه اول بارداری می باشد.

نفخ

هورمون ‌های بارداری ممکن است سبب ایجاد نفخ شوند و ممکن است آن را با علائم قاعدگی اشتباه بگیرید. با مصرف فیبر غذایی و انجام ورزش منظم از شدت نفخ در بارداری بکاهید.

گرفتگی و درد لگنی

برخی از بانوان باردار در اوایل بارداری به خصوص در روزها و هفته‌ های اولیه دچار اسپاسم مجرای ادراری می‌ شوند که علائم آن مانند درد پریودی می باشند. اگر دردها آزاردهنده و ادامه ‌دار باشند باید برای بررسی سلامت خود به پزشک مراجعه کنید.

لکه‌ بینی

اگر لکه ‌های خون روی لباس زیر خود مشاهده کردید این امر می تواند نشانه ‌ای از فرایند لانه گزینی بارداری باشد. در این فرایند تخمک بارور شده به جداره رحم متصل شده و سبب ایجاد لکه بینی خفیف می‌ شود.

تکرر ادرار

در زمان بارداری حجم خون بدن زیاد می شود. این امر به دلیل این که کلیه‌ ها باید مایعات بیش تری را فیلتر کنند اتفاق می افتد و همچنین متعاقب آن حجم ادرار نیز افزایش پیدا می‌ کند. برخی علائم بارداری در طول زمان از بین می‌ روند اما تکرر ادرار ممکن است طولانی ‌تر باشد. برای کاهش این علائم هرگز مصرف مایعات را کاهش ندهید.

حساس شدن سینه ها

یکی از علائم بارداری حساس شدن سینه‌ ها می باشد که بعد‌ از آن با سازگار شدن بدن با تغییرات هورمونی ناپدید می ‌شود.

خستگی

زمان بارداری ممکن است نسبت به قبل بیش تر احساس خستگی کنید. تغییرات هورمون پروژسترون سبب ایجاد این علائم می شود که با وارد شدن به سه‌ ماهه دوم این علامت نیز برطرف می‌ شود.

حالت تهوع

تهوع صبحگاهی بعد از ماه اول بارداری بروز می‌ کند ولی برخی مادران سریع تر از دیگر بانوان احساس می‌ کنند و برخی ‌ها هرگز دچار تهوع بارداری نمی‌ شوند. برای کاهش حالت تهوع، مایعات گرم و ولرم را به مقدار کافی بنوشید و مولتی‌ ویتامین ‌های بارداری را همانطور که پزشک دستور داده مصرف نمایید و از دمنوش زنجبیل نیز استفاده کنید.

یبوست

افزایش برخی از هورمون‌ ها در ماه اول بارداری تأثیر بسیاری بر حرکات روده می ‌گذارد و سبب تنبلی روده می ‌شود. در نتیجه این تغییرات مزاج سخت می شود و افراد به یبوست مبتلا می شوند. آهن موجود در برخی از مولتی ‌ویتامین ‌ها می ‌تواند در ایجاد یبوست در بارداری نقش داشته باشد. ولی نباید به دلیل بروز یبوست، مصرف مکمل‌ ها قطع شود و یا کاهش یابد. مصرف فیبر، پیاده ‌روی و ورزش ‌های هوازی مناسب مادران باردار به تصحیح حرکات روده کمک می ‌کنند.

علائم بارداری در ماه اول

خود مراقبتی در هفته اول بارداری

در هفته اول بارداری احتمالا از بارداری خود خبر ندارید. با این حال سعی کنید کار های زیر را به خوبی انجام دهید:

  • اگر برای بارداری تلاش می ‌کنید، تا هفته 12 بارداری روزانه از مکمل اسید فولیک به میزان  400 میکروگرم استفاده کنید.
  • به طور روزانه از ویتامین D 10 میکروگرم استفاده کنید.
  • از مصرف برخی مواد غذایی برای محافظت در برابر عفونت دوری کنید.
  • سعی کنید برای سلامت جنین و داشتن یک بارداری سالم از سیگار استفاده نکنید و الکل مصرف نکنید.
  • به اندازه کافی بخوابید. خواب کافی به باروری و بارداری سالم کمک بسیاری می ‌کند.

روش تشخیص خانگی بارداری

تست بارداری خانگی با شامپو

سعی کنید ادرار را در یک ظرف پلاستیکی جمع کنید. در ظرف دیگر‌، کمی ‌شامپو را با آب مخلوط کنید تا کف درست شود. ادرار خود را به این مخلوط اضافه کنید و به آن توجه کنید. اگر کف کند و جوش و خروش داشته باشد، یعنی نتیجه تست مثبت است. افرادی که این تست بارداری خانگی را طراحی کرده ‌اند معتقدند که اگر در ادرار شما هورمون hCG وجود داشته باشد، با شامپو واکنش نشان می ‌دهد. ولی مبنای علمی برای این تست وجود ندارد.

تست بارداری با قند

یکی دیگر از راه ‌های تشخیص خانگی بارداری، تست بارداری با قند می باشد. برای انجام این تست، چند حبه قند را بر روی یک سطح صاف قرار دهید. سپس، ادرار خود را بر روی آن بریزید. اگر قندها ذوب بشوند یعنی شما باردار نیستید اما اگر این قند ها به هم دیگر بچسبند ممکن است باردار باشید. سعی کنید با ادرار اول صبح این کار را انجام دهید زیرا در این زمان ادرار دارای غلظت بیش تری است و مقدار هورمون β-hCG برای انجام تست در ادرار به اندازه کافی وجود دارد. البته این روش علمی نیست.

تست بارداری با وایتکس

تست بارداری با وایتکس یکی دیگر از روش های تشخیص بارداری به روش قدیمی می باشد و دقیق ‌تر و سریع ‌تر از روش ‌های دیگر نتیجه بارداری را مشخص می کند. برای انجام این تست، یک ظرف تمیز بردارید و آن را از ادرار خود پر کنید. مقداری وایتکس به آن اضافه کنید و آن را به ‌خوبی مخلوط کنید تا به شکل توده نشود. اگر این مخلوط به شکل کف یا فوم در آمد به این معنی است که شما باردار هستید اما اگر چنین اثری ایجاد نکرد یعنی شما باردار نیستید.

تست بارداری خانگی با صابون

یکی دیگر از روش های خانگی تست بارداری تست با صابون می باشد. برای انجام این تست سعی کنید حدود 2 قاشق غذاخوری ادرار را به یک تکه کوچک صابون اضافه کرده و مخلوط کنید. اگر صابون واکنش نشان دهد و کف کند، نتیجه مثبت است. صابون نیز، همانند شامپو با هورمون hCG واکنش نشان می ‌دهد. این روش نیز علمی نمی باشد.

تست بارداری خانگی با سرکه

از دیگر روش های خانگی می توان به سرکه اشاره کرد. این تست با 1 فنجان سرکه سفید و نصف فنجان ادرار انجام می ‌شود. اگر بعد از 3 تا 5 دقیقه، تغییر رنگ داد نتیجه مثبت است. اعتقاد بر این است که hCG موجود در ادرار با سرکه واکنش نشان می ‌دهد و سبب تغییر رنگ آن می‌ شود.

کلام آخر

بعد از رابطه جنسی می‌ توانید تست بارداری را انجام دهید. در آزمایش بارداری بتا، میزان هورمون گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) در ادرار یا در خون اندازه ‌گیری می‌ شود. بعد از عقب افتادن پریود می ‌توانید این آزمایش را انجام دهید. می توانید 10 روز بعد از رابطه جنسی بدون پیشگیری تست بارداری را انجام دهید. 10 روز بعد از رابطه جنسی بدون پیشگیری تست بارداری پاسخی صحیح به شما خواهد داد.

از شما عزیزان بسیار سپاس گزاریم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. سایت جراحتو همواره سعی داشته شما را با روش تشخیص بارداری در روزهای اول آشنا کند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. در صورت داشتن هر گونه انتقاد و پیشنهاد وارد سایت شوید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

source

توسط blogcheck.ir