در این مقاله 15نکته مراقبتی پوست در فصل زمستان+درمان خشکی پوست را برای شما عنوان خواهیم کرد. همه ما می دانیم که با شروع فصل سرد سال یکی از مشکلات شایع پوستی که ممکن است برای اکثر افراد اتفاق بیفتد خشکی پوست است. هوای سرد در فصل زمستان آسیب زیادی به پوست وارد می کند اما رعایت برخی نکات مراقبتی به خصوص زمانی که به بیرون از خانه رفته و در معرض مستقیم هوای سرد قرار می گیریم کمک زیادی به پیشگیری و درمان خشکی پوست خواهد کرد.



علل خشکی پوست در فصل زمستان

همزمان با شروع فصل زمستان و آغاز سرما پوست تا حدود زیادی رطوبت خود را از دست می دهد. همین امر سبب ایجاد خشکی پوست شده که آزار دهنده بوده و بسیاری از افراد برای رفع این مشکل به دنبال برطرف کردن علل خشکی و درمان آن می گردند. برای درمان سریع تر این مشکل می توانید به بهترین دکتر پوست در تهران مراجعه کنید.

 لایه خارجی پوست مهم ترین قسمت از پوست بدن انسان را تشکیل داده و وظیفه آن مرطوب و روغنی نگه داشتن آن است. این وظیفه در فصل سرد سال به مرور کمرنگ شده که نتیجه آن خشکی پوست خواهد بود. عوامل مختلفی در خشک و ترک ترک شدن پوست در فصل زمستان دخیل هستند که مهم ترین آن ها را در ادامه بیان خواهیم کرد.

  • حمام با آب داغ یا قرار گرفتن به مدت طولانی زیر دوش آب گرم
  • شستشوی مداوم پوست با آب داغ
  • پایین آمدن خاصیت کلاژن سازی پوست به دلیل افزایش سن
  • استفاده از شوینده ها به خصوص مایع ظرفشویی بدون استفاده از دستکش
  • برخی بیماری های پوستی مانند اگزما

کاهش رطوبت و خشکی پوست به خودی خود نمی تواند مشکلی را برای ما ایجاد کند اما مسئله این است که معمولا با خشک تر شدن پوست برخی بیماری های پوستی به سراغتان می آید که خوشایند هیچ کس نیست.

علاوه بر مواردی که در بالا بدان اشاره شد برخی عوامل ثانویه هم می توانند خشکی پوست را تشدید کنند. ابتلا به بیماری هایی چون دیابت یا کمبود برخی ویتامین ها و مواد مغذی از جمله این عوامل هستند. ویتامین های گروه A و B مهم ترین ویتامین هایی هستند که کمبود آن ها به خشک شدن پوست منجر می شود. حتی مصرف برخی داروها مانند داروهای مخصوص کنترل دیابت خشکی پوست را تشدید کرده و فرد مجبور است برای از بین بردن حالت خشکی و کشیدگی پوست بیش از سایرین از مرطوب کننده ها استفاده نماید.

پوشیدن لباس های ضخیم در فصل زمستان عامل دیگری است که می تواند با جذب رطوبت پوست باعث خشکی آن شود. متخصصین توصیه می کنند در فصول سرد سال از لباس هایی که بافت نرم دارند در بیرون خانه استفاده و به رسیدن به خانه آن ها را تعویض کنید. لباس های ضخیم علاوه بر کاهش رطوبت ممکن است به بافت پوست هم آسیب وارد کنند پس بهتر است لباس هایی را انتخاب کرده و بپوشید که ضرر کمتری برایتان داشته باشد.

تغییرات ناگهانی دما مورد دیگری است که باید به آن اشاره کرد. پوست بدن انسان به خصوص لایه بیرونی میل به ثبات داشته و هرگونه شوک دمایی می تواند به بافت آن آسیب جدی وارد کند. زندگی در مناطقی که تغییرات دمایی در آن زیاد است خشکی وست را تشدید خواهد کرد.

علل خشکی پوست در فصل زمستان

انواع خشکی پوست و نشانه های آن

احتمالا بسیاری از شما کلمه اپیدرم را بارها شنیده اید. اپیدرم در واقع بیرونی ترین لایه پوست ما بوده که در معرض هوای آزاد، انواع شوینده ها و مواد بهداشتی قرار دارد. هرگونه آسیبی که به این لایه وارد شود سبب ایجاد و تشدید خشکی پوست خواهد شد. شناخته شده ترین انواع خشکی پوست و نشانه های آن شامل موارد زیر است.

پوسته پوسته شدن

با شروع فصل سرد و کاهش دما، رطوبت نیز کاهش پیدا می کند. همین کاهش رطوبت سبب خشک تر شدن پوست شده و عواملی مانند باد و باران زمینه پوسته پوسته شدن بیشتر پوست را فراهم می کنند. این پوسته شدن ممکن است در بخش های مختلف بدن به خصوص پوست دست و صورت اتفاق بیفتد.

قرمزی

قرمزی پوست دلایل مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به سردی بیش از اندازه هوا، واکنش های آلرژیک، عفونت ها و برخی بیماری ها اشاره کرد.

ترک های پوستی

فصل زمستان و سرمایی که به دنبال خود می آورد نقش موثری را در ایجاد ترک های پوستی دارد اما برخی عوامل مانند مصرف نوشیدنی های داغ به خصوص نوشیدنی های کافئین دار، حمام کردن با آب بسیار داغ و مواردی از این دست در تشدید ترک پوستی تاثیر بسزائی دارد.

سوزش و خارش

ابتدایی ترین واکنش پوست زمانی که رطوبت خود را بیش از اندازه از دست می دهد سوزش و خارش به واسطه خشک شدن است. خارش و سوزش گاها می تواند به پوست آسیب جدی وارد کند لذا متخصصان توصیه می کنند تا مراقب خشکی بیش از اندازه پوست در هوای سرد باشید.

انواع خشکی پوست و نشانه های آن

15نکته مراقبتی پوست در فصل زمستان+درمان خشکی پوست

رعایت برخی نکات مراقبتی پوست در فصل زمستان کمک زیادی به درمان خشکی پوست می کند. در ادامه مطلب به 15نکته مراقبتی پوست در فصل زمستان+درمان خشکی پوست اشاره خواهیم نمود تا بهتر بدانید چگونه از پوست خود محافظت کنید.

داشتن مرطوب کننده و آبرسان مناسب

بعد از شستن پوست صورت و تمیز شدن آن و قبل از اینکه رطوبت موجود روی پوست به کلی از بین برود از یک کرم مرطوب کننده و یا آبرسانی که با پوستتان سازگاری دارد استفاده نمایید. سعی کنید از مرطوب کننده در همه قسمت های بدن استفاده کنید.

داشتن مرطوب کننده و آبرسان مناسب

استفاده از ضد آفتاب در زمستان

حتی در روزهایی که هوا در فصل زمستان ابری بوده یا برف باریده از ضد آفتاب برای محافظت بیشتر از پوست در برابر خشکی استفاده نمایید زیرا برف می تواند تا 80 درصد اشعه های خورشیدی را منعکس و به پوست آسیب وارد کند.

داشتن تغذیه مناسب

علاوه بر مصرف مواد غذایی مناسب که سرشار از انواع ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه B هستند، استفاده از مکمل هایی که اسید چرب امگا 3 داشته یا روغن ماهی هم می تواند برای پیشگیری از خشکی پوست در فصل سرد مفید فایده باشد.

داشتن تغذیه مناسب

نوشیدن آب کافی در روز

زمانی که هوا سرد می شود افراد کمتر احساس تشنگی می کنند و به همین علت کمتر آب می نوشند. همین باعث خشک شدن پوست و افزایش آن در زمستان می شود. سعی کنید روزانه و به اندازه ای که بدن شما نیاز دارد آب بخورید تا رطوبت بدن و پوست تامین شود.

استفاده از دستگاه بخور

پایین بودن رطوبت در فصل زمستان عامل اصلی خشک پوست بوده که شما می توانید با استفاده از یک دستگاه بخور تا حدود زیادی این رطوبت را در محیط خانه یا محل کار تامین کنید. متخصصین استفاده از بخور سرد را بیشتر توصیه می کنند.

استفاده از دستگاه بخور

استفاده از لوسیون بدن

بهترین کاری که در فصول سرد سال و پس از استحمام می توانید انجام دهید استفاده از لوسیون های مخصوص بدن است. وقتی از حمام بیرون می آید و پوست هنوز کمی مرطوب است بهترین زمان استفاده از لوسیون ها می باشد.

استفاده از کرم دور چشم

پوست دور چشم بسیار حساس تر از دیگر قسمت ها بوده و خشکی اثر شدیدی روی آن می گذارد. متخصصین پوست توصیه می کنند که از کرم های مخصوص دور چشم در فصل زمستان بیشتر استفاده کنید تا رطوبت کافی برای جلوگیری از خشکی و چین و چروک در زیر چشم تامین شود.

استفاده از کرم دور چشم

شستشوی آرام پوست با آب ولرم

هوای سرد زمستان باعث می شود از آب داغ برای شستن دست و صورت و حتی کل بدن استفاده کنیم اما به این موضوع توجه نداریم که همین داغی آب سبب از بین رفتن چربی های محافظ پوست شده و پوست را در برابر خشکی هوا آسیب پذیر می کند. پس بهتر است صورت را آرام و با آب ولرم شسته تا جلوی آسیب به آن گرفته شود.

تعویض به موقع لباس های زمستانی

لباس های زمستانی رطوبت زیادی از بدن را جذب می کنند لذا بهتر است آن ها را زود به زود تعویض کنید تا رطوبت بدن بیشتر حفظ شود.

پوشاندن پوست خود در برابر سرما

علاوه بر پوشیدن لباس های گرم بهتر است موقعی که در معرض هوای سرد زمستان قرار می گیرد صورت خود را با شال گردن یا ماسک بپوشانید تا سرما نتواند به پوست نفوذ و باعث خشکی آن شود.

پوشاندن پوست خود در برابر سرما

اجتناب از شستن زیاد پوست

هوای سرد به خودی خود خشکی پوست را به همراه دارد. برای آنکه این خشکی تشدید نشود بهتر است از شستن زیاد پوست خودداری کنید تا رطوبت باقیمانده در سطح پوست حفظ شود.

استفاده از شوینده های ملایم و بدون رایحه

شوینده هایی مانند صابون های قالبی به دلیل مواد تحریک کننده ای که دارند به شدت برای پوست مضر و خشکی آن را تشدید می کنند. اگر پوست خشکی دارید بهتر است از فوم شستشو و برای پوست های چرب ژل های شستشو البته بدون رایحه بهترین انتخاب هستند.

داشتن روتین پوستی منظم

با آغاز فصل زمستان و کاهش رطوبت، افزایش خشکی پوست اتفاق می افتد. برای اینکه بتوانید این خشکی را به حداقل ممکن برسانید حتما از یک روتین منظم روزانه استفاده کنید تا آسیب های ناشی از کاهش رطوبت به حداقل ممکن برسد. روتین پوستی خود را همیشه و در همه جا با خود به همراه داشته باشید.

داشتن روتین پوستی منظم

تمیز کردن پوست قبل از خواب

پوست بدن انسان در شب به بازسازی و احیای خود می پردازد پس سعی کنید در فصل سرد که رطوبت کمتر است حداقل یک بار در هفته از ماسک خواب که حاوی آبرسان و مواد رطوبت ساز بوده برای افزایش سطح هیدراتاسیون پوست استفاده نمایید.

انتخاب محصولات پوستی از برندهای معتبر

شاید قیمت آبرسان یا مرطوب کننده ها و هر نوع دیگر از محصولات مراقبتی پوست که از یک برند معتبر انتخاب می کنید بالا باشد اما یادتان نرود که برای داشتن پوستی شفاف، بدون خشکی و چین و چروک باید هزینه آن را نیز بپردازید. استفاده از محصولات مراقبتی بی کیفیت نه تنها به پوست شما کمکی نکرده بلکه به آن آسیب جدی وارد می کند.

بهترین زمان مراجعه به پزشک برای درمان خشکی پوست

اگر نکات مراقبتی از پوست را رعایت کردید اما پوست شما دچار مشکلاتی نظیر خشکی، سوزش، خارش و موارد دیگر شد در اولین فرصت به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

فصل زمستان به خودی خود موجب خشک تر شدن پوست خواهد شد. در این بین عوامل داخلی و خارجی زیادی هستند که می توانند این مشکل را تشدید کرده و حتی به لایه های زیرین پوست هم آسیب وارد کنند. به همین دلیل پزشکان پوست مجرب توصیه اکید دارند که از محصولاتی که قادر به رطوبت رسانی عمقی به پوست هستند در فصل سرد استفاده کنید.

در بسیاری از مواقع مشکل خشکی پوست با رعایت مواردی که در بالا عنوان شد به راحتی درمان می شود اما گاها سفت شدن روزنه های پوستی، تضعیف گردش خون در هوای سرد و کاهش چربی سازی پوست خشکی را تشدید کرده و نیاز است تا فرد با مراجعه به دکتر برای درمان تخصصی تر اقدام کند.

دکتر پوست با توجه به نوع مشکل و تشخیصی که می دهد از انواع داروها برای شروع درمان و پیشگیری از مشکلات بعدی استفاده خواهد کرد.

در نظر داشته باشید برخی از انواع مشکلات پوستی که در فصل زمستان اتفاق می افتد ریشه درونی داشته و تنها مربوط به خشکی و کاهش رطوبت هوا نیست و پزشک نیاز دارد پس از بررسی های همه جانبه و حتی فرستادن شما به آزمایش خون و نمونه برداری نظر قطعی خود را بیان و راهکار درمانی را ارائه نماید.

بهترین زمان مراجعه به پزشک برای درمان خشکی پوست

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا 15نکته مراقبتی پوست در فصل زمستان+درمان خشکی پوست را بازگو کنیم. خشکی پوست امری طبیعی در فصل زمستان بوده و استفاده از مرطوبت کننده و آبرسان های قوی می تواند تا حد زیادی آن را کنترل کند اما در صورتی که مشکل ادامه دار بود شما می توانید با مراجعه به یک متخصص پوست برای درمان اقدام کنید. همچنین در این مطلب علل و عوامل اثرگذار بر خشکی پوست و راه های پیشگیری از آن را برای آگاهی هرچه بیشتر شما بیان کردیم.

از اینکه تا انتها با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم مطالب بیان شده برای شما مفید بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را می توانید از طریق سایت جراحتو با ما در میان بگذارید.

source

توسط blogcheck.ir