در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین دکتر تغذیه در شیراز آشنا کنیم. دکتر تغذیه، متخصصی است که می داند رژیم غذایی چگونه می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد. به عبارت دیگر، دکتر تغذیه در استفاده از غذا و تغذیه برای ارتقای سلامت و مدیریت بیماری ها متخصص است. پزشکان تغذیه به افراد توصیه می کنند، برای داشتن سبک زندگی سالم یا دستیابی به یک هدف خاص مرتبط با سلامتی، چه مواد غذایی بخورند. اکثر این پزشکان، در بیمارستان ها، خانه های سالمندان، کلینیک های لاغری یا مطب شخصی، خدمات خود را ارائه می دهد.



وظایف دکتر تغذیه چیست؟

یک متخصص تغذیه، اغلب به عنوان بخشی از یک تیم مراقبت بهداشتی که شامل پزشکان، مددکاران اجتماعی، پرستاران و … است، فعالیت می کند تا به درمان بهینه در همه موارد کمک کند؛ از آلرژی ها، عدم تحمل مواد غذایی و اختلالات خوردن گرفته تا اختلالات گوارشی و مشکلات وزن. برای این منظور، متخصصان تغذیه معمولاً وظایف زیر را انجام می دهند:

  • نیازهای تغذیه ای و بهداشتی بیماران و مراجعین را ارزیابی می کنند.
  • به بیماران در مورد مسائل تغذیه ای و عادات غذایی سالم، مشاوره می دهند.
  • اثرات برنامه های غذایی را ارزیابی کرده و در صورت نیاز برنامه های غذایی را تغییر می دهند.
  • هنگام اجرای برنامه های غذایی، پیشرفت بیماران را جهت مقایسه و بررسی های بعدی ثبت کنند.
  • برنامه های غذایی و تغذیه ای را با در نظر گرفتن ترجیحات و بودجه مراجعین، تنظیم و تدوین می کنند.
  • خود را با آخرین تحقیقات علم تغذیه و مواد غذایی به روز کرده و گاهی در انجام این تحقیقات مشارکت دارند. آن ها باید مطالعات علمی را تفسیر و علم تغذیه را به توصیه های عملی غذایی، تبدیل کنند.
وظایف دکتر تغذیه چیست؟

در حالی که تغذیه یک حوزه ی تخصصی با طیفی گسترده از برنامه های کاربردی در دنیای واقعی است، اما بر دو حوزه ی اصلی تمرکز دارد که متخصصین تغذیه را با عموم مردم در تماس قرار می دهد. این دو حوزه عبارتند از: تغذیه بالینی و تغذیه اجتماعی.

تغذیه بالینی: متخصصان تغذیه بالینی در شرایط بالینی، برای تک تک بیماران بستری و یا بیماران سرپایی، و همچنین، خانواده هایشان، در ارزیابی، تنظیم و اجرای برنامه ها و استراتژی های رژیم غذایی و درمان های تغذیه ای کار می کنند. در اکثر موارد، هدف پرداختن به یک موضوع پزشکی خاص است که می تواند شامل فشار خون بالا، دیابت یا چاقی باشد؛ همچنین، از متخصصان تغذیه بالینی خواسته می شود تا در شرایطی که پروتکل درمانی مانند شیمی درمانی بر رژیم غذایی کلی بیمار تأثیر می گذارد یا حساسیت های غذایی خاصی ایجاد می کند، برنامه عملی ارائه دهند.

تغذیه اجتماعی: مدارس، کلینیک های مددکاری اجتماعی، مراکز تفریحی، مراکز ترک اعتیاد و … برخی از مکان هایی هستند که احتمالاً متخصصان تغذیه و رژیم درمانی در زمینه ی تغذیه اجتماعی کار می کنند. اغلب، در این حوزه، گروه های خاص، به عنوان مثال: کودکان، سالمندان، خانواده های در معرض آسیب و نیازهای ویژه آن ها در برنامه هایی که برای رسیدگی به مسائل خاص تغذیه ای طراحی شده اند، هدف قرار می گیرند.

انتخاب بهترین دکتر تغذیه در شیراز

عنوان متخصص تغذیه را نمی توان برای هر فردی که توصیه های تغذیه ای ارائه می دهد، به کار برد. بهترین دکتر تغذیه در شیراز، متخصص در رژیم غذایی است: شاخه ای از دانش مربوط به رژیم غذایی و اثرات آن بر سلامت. بهترین دکتر تغذیه در شیراز، معمولاً تغذیه مراجعین را بر اساس شرایط پزشکی و یا اهداف فردی مانند تناسب اندام تغییر می دهد. او تحصیلات خود را در زمینه علوم تغذیه و رژیم درمانی در دانشگاه گذرانده و به عضویت سازمان نظام پزشکی درآمده است.

انتخاب بهترین دکتر تغذیه در شیراز

بهترین دکتر تغذیه در شیراز، جهت تشخیص اختلالات تغذیه ای و تنظیم رژیم غذایی برای درمان شرایط خاص پزشکی، واجد شرایط است. نکته اصلی در مراجعه به بهترین دکتر تغذیه در شیراز این است که تغذیه، یک علم تخصصی است. قبل از این که به یک متخصص تغذیه اعتماد کرده و به او مراجعه کنید، از شایستگی های او مطمئن شوید. بنابراین، قبل از اولین جلسه ملاقات، از تحقیق در مورد تحصیلات، مدارک و مجوزهای فعالیت او غافل نشوید.

یک متخصص تغذیه واجد شرایط مانند بهترین دکتر تغذیه در شیراز، روی تغییرات در سبک زندگی و انتخاب های غذایی شما تمرکز می کند، نه روی نتایج سریع، درمان های معجزه آسا یا مکمل های غذایی پر هزینه. پس، هنگام مراجعه به بهترین دکتر تغذیه در شیراز و پیروی از برنامه درمانی او، صبور باشید و با پشتکار عمل کنید. ما در ادامه فهرستی از بهترین دکتر تغذیه در شیراز را به شما عزیزان ارائه می دهیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید. پیشنهاد می کنیم در صورت علاقمندی، مقاله بهترین دکتر تغذیه در کرج را برای آشنایی با مفاهیم هرم غذایی و سوء تغذیه مطالعه کنید.

10 تا از بهترین دکتر تغذیه در شیراز را بشناسید!

نکات مهم هنگام مراجعه به بهترین دکتر تغذیه در شیراز

در صورتی که برای دریافت مشاوره تغذیه و یا به توصیه ی پزشک خود، به متخصص تغذیه نیاز پیدا کرده اید، بعد از انتخاب بهترین دکتر تغذیه در شیراز و تعیین وقت ملاقات با وی، نکات زیر را رعایت کنید، تا از زمان ملاقات با بهترین دکتر تغذیه در شیراز نهایت استفاده را ببرید:

  • ابتدا یک چکاپ پزشکی کامل انجام دهید؛ بهترین دکتر تغذیه در شیراز، قبل از ارائه ی راهنمایی های غذایی باید وضعیت سلامتی شما را بداند. پزشک شما می تواند فشار خون و اطلاعات حاصل از آزمایش هایی که در بهترین آزمایشگاه در شیراز انجام داده اید، مانند کلسترول، تری گلیسیرید، گلوکز خون (قند)، هموگلوبین و سطح هماتوکریت (معیار حجم گلبول های قرمز خون) را با پزشکان دیگر و بهترین دکتر تغذیه در شیراز به اشتراک بگذارد. برخی از مشکلات سلامتی به طور جزئی یا کامل، با رژیم غذایی و حتی فعالیت های بدنی، کنترل می شوند.
  • اهداف خود را از مراجعه به دکتر تغذیه با بهترین دکتر تغذیه در شیراز به اشتراک بگذارید. اگر فقط به دنبال مشاوره تغذیه هستید، بدانید که می خواهید چه کاری انجام دهید: آیا می خواهید وزن کم کنید؟ یا قصد افزایش وزن دارید؟ در مورد اهداف خود از قبل فکر کنید و مطمئن شوید که واقع بینانه هستند.
نکات مهم هنگام مراجعه به بهترین دکتر تغذیه در شیراز
  • برای پاسخ دادن به سؤالات بهترین دکتر تغذیه در شیراز آماده باشید. انتظار داشته باشید در مورد عادات غذایی، هرگونه واکنش نامطلوب به غذا، مکمل های غذایی، سابقه افزایش یا کاهش وزن، ترجیحات غذایی، سابقه ی پزشکی عمومی، سابقه سلامت خانواده، داروها، عادات و سبک زندگی خود، با بهترین دکتر تغذیه در شیراز صحبت کنید. این اطلاعات می تواند به بهترین دکتر تغذیه در شیراز کمک کند تا توصیه های غذایی را متناسب با سبک زندگی و نیازهای سلامتی شما تنظیم کند.
  • میزان غذای مصرفی خود را یادداشت کنید. ممکن است بهترین دکتر تغذیه در شیراز از شما بخواهد، هر چه می خورید و می نوشید را برای چند روز یادداشت کنید. بنابراین، مقدار (فنجان، گرم، قاشق غذاخوری و…) و نحوه ی تهیه ی غذاها، مانند سرخ کردنی، کبابی، یا پخته شده را ثبت کنید.

شش اصل برای داشتن تغذیه سالم

بهترین دکتر تغذیه در شیراز توصیه می کند، با رعایت این شش اصل برای داشتن تغذیه ای سالم قدم بردارید تا همیشه در مسیر سلامت باشید:

  • غلات سبوس دار و چربی های سالم مانند روغن زیتون را برای مصرف انتخاب کنید.
  • آب بیشتری بنوشید. آب کالری ندارد؛ اما فواید زیادی دارد. هیدراته ماندن بدن در طول روز می تواند شما را هوشیارتر کند، به شما کمک کند بهتر فکر کرده و کمتر احساس خستگی کنید. همه ی این موارد می تواند به انتخاب رژیم غذایی بهتر نیز منجر شود.
  • مصرف قند اضافی را در برنامه غذایی خود کاهش دهید. بهترین دکتر تغذیه در شیراز، توصیه می کند مصرف شکر روزانه، برای زنان از 6 قاشق چایخوری و برای مردان از 9 قاشق چایخوری در روز تجاوز نکند. نوشابه های گازدار و انرژی زا، از منابع اصلی قند اضافیست که باید از مصرف آن اجتناب کنید.
شش اصل برای داشتن تغذیه سالم
  • نمک کمتری مصرف کنید. در حالی که ممکن است فکر کنید، بیشتر نمک مصرفی شما از نمکدان تأمین می شود، بهترین دکتر تغذیه در شیراز تأکید می کند، مصرف سدیم اضافی در مصرف غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده مانند انواع چیپس، فست فودها، ترشی ها، سس ها و … ریشه دارد.
  • از مصرف گوشت های فرآوری شده خودداری کنید. نمونه هایی از گوشت های فرآوری شده که باید از مصرف آن ها اجتناب کنید: سوسیس، ژامبون، فرآورده های گوشتی کنسرو شده هستند؛  بهترین دکتر تغذیه در شیراز این مواد غذایی را از عوامل ایجاد سرطان هایی مانند سرطان روده بزرگ، پانکراس و پروستات می داند.
  • روی مصرف سبزیجات و میوه ها تمرکز کنید. بهترین دکتر تغذیه در شیراز، بر اساس تحقیقات علمی به شما یادآوری می کند، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن از جمله سرطان، چاقی، دیابت و بیماری های قلبی – عروقی از جمله بیماری های قلبی و سکته با مصرف همیشگی میوه ها و سبزیجات کاهش پیدا می کند.

کلام آخر

اگر احساس می کنید زمان آن رسیده است که عادات غذایی خود را تغییر دهید تا سبک زندگی سالم تری داشته باشید و همچنین، وزن خود را مدیریت کرده و در حالت ایده آل قرار دهید؛ یا اگر تصمیم گرفته اید که تغذیه سالمی داشته باشید، می توانید از مراجعه به بهترین دکتر تغذیه در شیراز شروع کنید. وی می تواند با در نظر گرفتن شرایط سلامتی و خصوصیات شما، برنامه ای منحصر بفرد تنظیم کند تا شما را به اهدافتان برساند. همچنین، بهترین دکتر تغذیه در شیراز می تواند بیماری هایی که تحت تأثیر تغذیه ایجاد یا تشدید می شوند، مانند کبد چرب یا دیابت را نیز کنترل و درمان کند.

سایت جراحتو سعی بر آن داشته تا شما را با  بهترین دکتر تغذیه در شیراز آشنا کند؛ از شما سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله ما را همراهی کردید. در صورت داشتن سؤال و تمایل به دریافت مشاوره می توانید با شماره تلفن های مذکور تماس حاصل فرمایید.

4.5/5 – (15 امتیاز)

source

توسط blogcheck.ir