علائم کندروما و درمان آن + علت - عوامل خطر و تشخیص | اویرو مگ

کندروما توموری غیر سرطانی است که از غضروف داخل استخوان ها شروع می شود؛ علائم – علت – تشخیص و درمان این بیماری را بخوانید.

 

کندروما یا کندروم (Chondroma) توده ای غیرسرطانی است که روی دست ها یا پاها ایجاد می شود. این تومورهای خوش خیم شامل غضروف هستند. غضروف ها بافت همبندی هستند که از انتهای استخوان ها محافظت می کنند.

پزشکان کندروما را بسته به محل رشد استخوان‌ ها به چهار نوع اصلی زیر دسته‌ بندی می‌ کنند:

  • انکندروما: که در داخل استخوان رشد می کند.
  • استئوکندروما: که بیرون از استخوان رشد می کند.
  • کندروما پریوستال: که در غشای سخت اطراف هر استخوان شروع می شود.
  • کندروما بافت نرم: که روی تاندون ها رشد می کند.

اگرچه این تومورها خوش خیم هستند، اما دو نوع انکوندروما و استئوکندروما می توانند بدخیم شوند.

این مقاله انواع مختلف بیماری کندروما، علائم، علت، تشخیص و نحوه درمان آنها را بررسی می کند.

 

همچنین بخوانید:

تومور خوش خیم چیست؟ (کلیک)

 

علت کندروما

متخصصان علت بیماری کندروما را نمی دانند.

استئوکندرم در کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان رخ می دهد زیرا این تومورها در اطراف صفحات رشد استخوان ایجاد می شوند. صفحات رشد قسمت هایی از غضروف در انتهای استخوان های بلند هستند که به تدریج به استخوان تبدیل می شوند.

 

علائم کندروما

در بیماری کندروما افراد متوجه توده هایی در نزدیکی مفاصل انگشتان دست یا پای خود می شوند. البته کندروما می تواند روی استخوان های دیگر نیز ایجاد شود.

بسیاری از افراد مبتلا به کندروما علائمی ندارند و پزشکان تنها در طی سایر معاینات روتین غضروف، آنها را کشف می کنند.

استئوکندروما معمولا بدون درد است، اما انکوندروما ایجاد شده روی دست ها یا پاها می تواند منجر به شکستگی شود، زیرا تومورها باعث ضعیف شدن استخوان ها و ایجاد مشکلات ساختاری می شوند.

بسته به محل رشد تومور، علائم انواع کندروما متفاوت هستند.

برای نمونه اگر تومور زیر تاندون رشد کند، فرد هنگام حرکت مفصل دردی احساس می کند.

 

همچنین بخوانید:

شکستگی استخوان (کلیک)

 

عوامل خطر

از آنجایی که متخصصان علت بیماری کندروما را نمی دانند، نمی توانند عوامل خطر را نیز شناسایی کنند.

با این حال آنها مطمئن هستند که احتمال بروز برخی از انواع مختلف کندروما در سنین خاصی بیشتر است.

استئوکندروم در افراد بین 10 تا 30 سال متداول تر است. بعلاوه بیشتر افراد مبتلا به کندروم پریوستال کمتر تر از 30 سال دارند.

همچنین معمولا پزشکان افراد مبتلا به کندروم بافت نرم را در میانسالی تشخیص می دهند.

گاهی اوقات افراد مبتلا به انکوندروما دارای تومورهای متعددی هستند. پزشکان این تومورها را با بیماری اولیر (Ollier’s disease) یا سندرم مافوچی (Maffucci syndrome) مرتبط می‌ دانند. خطر ابتلا به سرطان در افراد دارای چندین تومور نسبت به افراد دارای فقط یک توده، کمی بیشتر است.

 

همچنین بخوانید:

شایع ترین سرطان ها در جهان (کلیک)

 

تشخیص بیماری کندروما

معمولا پزشکان در حین بررسی اشعه ایکس برای سایر آسیب‌ ها یا آرتریت، به وجود بیماری کندروما پی می برند. فرد مبتلا به انکوندروما ممکن است در انگشتان دست یا پاهای خود دچار شکستگی شود که تصاویر اشعه ایکس می تواند تومورها را به عنوان علت زمینه ای تشخیص دهد.

اگر پزشک در طول معاینه فیزیکی، توده یا رشدی را شناسایی کند، احتمالا آزمایش‌ های تصویربرداری مانند اشعه ایکس اضافی، سی‌ تی اسکن و MRI را درخواست می کنند. سی تی اسکن و ام آر آی به ویژه برای تشخیص کندروما پریوستال و بافت نرم که ممکن است در اشعه ایکس نشان داده نشوند، مفید هستند.

پزشکان همچنین احساس درد و زمان وقوع آنها را بررسی می کنند. درد در شب یا حین استراحت می تواند نشانه بدخیمی بالقوه باشد.

اگر پزشک به سرطانی بودن تومورها مشکوک باشد، بیوپسی را برای رد سایر اشکال تهاجمی‌ تر سرطان توصیه کند. در طول بیوپسی، پزشک نمونه بافت کوچکی را برای بررسی زیر میکروسکوپ از تومور خارج می کنند.

 

همچنین بخوانید:

بیوپسی (نمونه برداری) (کلیک)

 

درمان کندروما

درمان بسته به نوع کندروما، متفاوت است.

برای نمونه برای درمان کندروما بافت نرم یا پریوستال، جراحی ممکن است بهترین گزینه است زیرا معمولا تومورها به استخوان‌ های فرد متصل نمی‌ شوند.

بسیاری از افراد مبتلا به انکندروما یا استئوکندروما نیازی به درمان ندارند. با این حال، اگر تومور رگ‌ های خونی را مسدود کرده یا به اعصاب فشار وارد کند، پزشکان جراحی را ترجیح می دهند.

اگر فرد مبتلا به انکندروما نیاز به جراحی داشته باشد، پزشکان معمولا کورتاژ با پیوند استخوان را توصیه می کنند. در طی این روش، پزشکان تومور را از استخوان جدا و سپس حفره را با پیوند استخوان پر می‌ کنند تا استخوان را تقویت و تثبیت کنند.

 

چشم انداز

اکثر افراد مبتلا به کندروما بدون علامت بوده و نیازی به جراحی یا درمان ندارند. پزشکان برای اطمینان از بدخیم نشدن و یا ایجاد درد، تومورها را تحت نظر قرار می دهند.

زمان بهبودی برای افرادی که جراحی می‌ کنند بستگی به محل تومورها و اینکه آیا پیوند استخوان انجام داده‌ اند یا خیر، متفاوت است.

خطر کمی برای تبدیل استئوکندروما به سرطان وجود دارد و این خطر برای افراد دارای تومورهای چندگانه بیشتر است.

 

خلاصه

کندروم ها تومورهای غیر سرطانی هستند که از غضروف داخل استخوان ها شروع می شوند.

اکثر افراد مبتلا به کندروما علائمی ندارند و حتی ممکن است متوجه وجود تومور نشوند. پزشکان ممکن است آنها را در حین تشخیص سایر بیماری تشخیص دهند.

در بیشتر موارد، پزشکان از استراتژی انتظار و مشاهده برای کندروما استفاده می کنند. با این حال، اگر ضایعات دردناک باشند یا به اعصاب فشار بیاورند، ممکن است درمان لازم باشد.

 

جهت مشاهده و خرید مکمل ها و محصولات مراقبت داروخانه آنلاین اویرو کلیک کنید.

source

توسط blogcheck.ir