الکل و سندروم روده تحریک پذیر : ارتباطی وجود دارد؟ | اویرو مگ

الکل می تواند باعث تحریک و ایجاد التهاب در روده و بدتر شدن علائم سندروم روده تحریک پذیر شود؛ ارتباط و تاثیر الکل بر IBS را بخوانید.

 

افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر (IBS) باید مراقب غذاها و نوشیدنی های مصرفی خود باشند، زیرا مصرف برخی محصولات می تواند باعث تحریک علائم آنها شود.

الکل با تاثیر نامطلوب بر سلامت و التهاب روده، برای افراد مبتلا به IBS مضر است. بنابراین متخصصان احتیاط در مصرف الکل و احتیاط در میزان مصرف و نوع آن را به افراد دارای IBS توصیه می کنند.

این مقاله ارتباط بین الکل و سندروم روده تحریک پذیر و تحقیقات انجام شده پیرامون آنها را مورد بررسی قرار می دهد. در واقع بررسی می‌ شود که آیا افراد مبتلا به IBS می‌ توانند الکل بنوشند.

در انتها نیز درمان‌ هایی برای IBS و نکاتی برای نوشیدن ایمن در افراد مبتلا به این بیماری ارائه می شود.

 

همچنین بخوانید:

سندروم روده تحریک پذیر (کلیک)

 

آیا رابطه ای بین الکل و IBS وجود دارد؟

طبق بررسی های انجام شده پیرامون IBS در سال 2022، این بیماری یکی از شایع‌ ترین بیماری‌ های گوارشی در جهان است که تقریبا 12% از بیماران را در مراقبت‌ های اولیه تحت تاثیر قرار می‌ دهد.

استرس روانی-اجتماعی و تغییرات ایمنی بدن و میکروبیوم روده از جمله علت های ایجاد IBS هستند.

بر اساس تحقیقات، الکل برخی از این فرآیندهای فیزیولوژیکی را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد و باعث ایجاد اثرات نامطلوب می شود.

برای نمونه یک بررسی در سال 2017 نشان می دهد که الکل و ترکیبات آن باعث رشد بیش از حد باکتری ها و نشت روده می شوند. این مساله می‌ تواند باعث التهاب طولانی‌ مدت دستگاه گوارش، تاثیر بر سیستم ایمنی بدن و ایجاد بیماری شود.

طبق یک مطالعه مشاهده‌ ای در سال 2020 در بلغارستان، ارتباط معنی‌ داری بین الکل و IBS وجود دارد. یک مطالعه مبتنی بر مردم در سال 2017 در لبنان نشان داد افرادی که الکل مصرف می‌کنند دو برابر بیشتر از افرادی که هرگز آن را مصرف نکرده‌ اند به IBS مبتلا می‌ شوند.

با این حال، یک بررسی در سال 2022 اشاره می‌ کند که اگرچه مصرف مقادیر زیاد الکل در یک دوره کوتاه مدت اسهال را تشدید می‌ کند، اما نوشیدن سبک تا متوسط آن باعث ایجاد عوارض قابل توجهی نمی شود.

به گفته نویسندگان مروری، تحقیق فعلی بی‌ نتیجه است. با این حال، آنها نتیجه گرفتند که افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر باید هنگام مصرف الکل احتیاط کنند، زیرا الکل دستگاه گوارش را تحریک کرده و باعث اسهال می شود.

 

همچنین بخوانید:

علائم IBS (کلیک)

 

آیا افراد مبتلا به IBS می توانند الکل مصرف کنند؟

طبق یک بررسی در سال 2017، متخصصان باید میزان مصرف الکل افراد را ارزیابی کرده تا مشخص شود که آیا کاهش مصرف به بهبود علائم آنها کمک می کند یا خیر.

به توصیه نویسندگان، افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر باید از محدودیت های ایمن الکل پیروی کنند. مردان باید مصرف روزانه الکل خود را به دو نوشیدنی یا کمتر و زنان یک نوشیدنی یا کمتر محدود کنند.

با این حال طبق بررسی سال 2017، دانشمندان باید تاثیر مصرف مقادیر کم الکل بر علائم IBS را ارزیابی کنند زیرا مطالعات فعلی در مورد تاثیر آن متناقض هستند.

 

همچنین بخوانید:

مواد غذایی مضر برای IBS (کلیک)

 

درمان IBS

به گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، پزشکان برای درمان IBS تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی و همچنین مصرف داروهای مناسب را توصیه می کنند. تغییرات مناسب عبارتند از:

  • بهبود خواب
  • اجتناب از مصرف گلوتن
  • کاهش استرس در صورت امکان
  • پیروی از رژیم غذایی FODMAP
  • مصرف فیبر غذایی بیشتر در رژیم غذایی
  • افزایش ورزش و فعالیت بدنی در صورت امکان

داروهای موثر برای IBS عبارتند از:

برخی از پزشکان تراپی های سلامت روان مانند رفتار درمانی شناختی یا هیپنوتیزم را نیز توصیه می کنند.

برای تعیین غذاها و نوشیدنی‌ های مناسب و مضر برای IBS باید با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه صحبت کرد. همچنین بررسی و یادداشت علائم در هنگام مصرف الکل و صحبت در خصوص آنها با یک پزشک متخصص می تواند مفید باشد.

 

همچنین بخوانید:

درمان درد IBS (کلیک)

 

نکاتی برای نوشیدن الکل در افراد دارای IBS

متخصص تغذیه می تواند به افراد برای اجرای رژیم غذایی کم FODMAP کمک کند. افراد نیز باید میزان مصرف FODMAP خود را در غذا و الکل بررسی کرده تا از مقادیر توصیه شده توسط متخصص تغذیه تجاوز نکنند.

نکات گزارش شده برای نوشیدن ایمن الکل در افراد مبتلا به IBS عبارتند از:

  • یادداشت علائم IBS و میزان تحمل آنها
  • اجتناب از FODMAP های بالا
  • به حداقل رساندن مصرف نوشیدنی های گازدار
  • اجتناب از آب میوه های دارای FODMAP بالا، الکل و سایر افزودنی ها
  • نوشیدن آب در بین نوشیدنی های الکلی
  • اجتناب از نوشیدن مقادیر زیاد الکل در مدت زمان کوتاه

 

همچنین بخوانید:

درمان درد IBS (کلیک)

 

خلاصه

الکل می تواند روی روده الثیر گذاشته و باعث التهاب و تحریک آن و بدتر شدن علائم IBS در برخی افراد شود. تحقیقات در مورد اینکه افراد مبتلا به IBS چقدر می توانند نوشیدنی الکلی مصرف کنند، بدون نتیجه مشخص هستند. طبق برخی از مطالعات، الکل باعث رشد بیش از حد باکتری‌ ها و نشتی روده می‌ شود، اما به گفته کارشناسان دیگر نوشیدن ملایم تا متوسط الکل بدون عوارض است.

افراد باید واکنش‌ های خود به الکل و نحوه تاثیر آن بر علائمشان را بررسی کنند. پزشک یا یک متخصص تغذیه می تواند به آنها در مدیریت این امر کمک کند.

اجتناب از الکل حاوی FODMAP بالا و اجتناب از اضافه کردن آبمیوه یا نوشیدنی های گازدار به مشروبات الکی برای مبتلایان به سندروم روده تحریک پذیر مفید است.

 

جهت مشاهده و خرید مکمل ها و محصولات مراقبت داروخانه آنلاین اویرو کلیک کنید.

source

توسط blogcheck.ir