عوارض لارنگوسکوپی چیست + انواع و کاربرد آن | اویرو مگ

با استفاده از لارنگوسکوپی مستقیم – غیر مستقیم و فیبر نوری می توان حنجره و ساختارهای مجاور آن را بررسی کرد؛ عوارض و کاربرد بخوانید.

 

پزشکان با استفاده از لارنگوسکوپی (laryngoscopy) می توانند حنجره را بررسی کنند. لارنگوسکوپی برای تعیین علت برخی علائم مانند تغییر صدا، مشکلات تنفسی یا بلع، گلودرد یا سرفه مداوم کاربرد دارد.

بعلاوه پزشکان می توانند در حین لارنگوسکوپی، از بافت های دارای ظاهر نامنظم نمونه بیوپسی خارج کنند. انجام عمل های جراحی با استفاده از لارنگوسکوپی جهت کمک به درمان مشکلات حنجره، از دیگر کاربرد های آن است.

در این مقاله جزئیات کاربرد لارنگوسکوپی و عوارض آن مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین نکاتی در خصوص آمادگی برای انجام لارنگوسکوپی و روند بهبودی آن ارائه می شود.

 

همچنین بخوانید:
علت گلو درد چیست (کلیک)

 

لارنگوسکوپی چیست؟

طبق اعلام انجمن سرطان آمریکا (ACA)، لارنگوسکوپی امکان تجسم و مشاهده حنجره و ساختارهای مجاور آن در گلو را برای پزشکان فراهم می کند.

سه نوع لارنگوسکوپی عبارتند از:

  1. لارنگوسکوپی مستقیم: در این روش با استفاده از لارنگوسکوپ، حنجره و نواحی اطراف آن مشاهده می شود. لارنگوسکوپ ابزاری بلند و نازک با یک چراغ متصل به آن است. برخی از لارنگوسکوپ ها دارای دوربین فیلمبرداری هستند. پزشک لارنگوسکوپ را از طریق بینی یا دهان وارد گلو می کند. لارنگوسکوپی مستقیم معمولا در بیمارستان انجام می شود.
  2. لارنگوسکوپی غیر مستقیم: در نوع غیر مستقیم، ابتدا نوری به پشت گلو تابانده می شود. سپس با استفاده از یک آینه کوچک و کج شده، انعکاس تصویری از تارهای صوتی حنجره مشاهده می شود. این روش در مطب پزشک صورت می گیرد.
  3. لارنگوسکوپی فیبر نوری: پزشک یک لارنگوسکوپ کوچک و منعطف را از طریق بینی و برای بررسی حنجره وارد گلو می کند. این روش نیز معمولا در مطب پزشک انجام می شود.

زمانیکه که از اصطلاح لارنگوسکوپی به تنهایی استفاده می شود، منظور لارنگوسکوپی مستقیم است.

 

کاربرد لارنگوسکوپی چیست؟

دلایل نیاز به استفاده از لارنگوسکوپی عبارتند از:

  • برای شناسایی علت مشکلات گلو یا صدا: لارنگوسکوپی می تواند به پزشکان برای تعیین علت نشانه های زیر کمک کند:
    • تغییر صدا
    • گلو درد مداوم
    • سرفه های مداوم
    • مشکلات بلع
    • مشکلات تنفسی
    • بوی بد دهان
  • برای پیگیری آزمایشات تصویربرداری: در صورتیکه در آزمایش های تصویربرداری، مانند سی تی اسکن یا اسکن MRI، نواحی نامنظمی مشاهده شود، پزشکان لارنگوسکوپی را برای بررسی بیشتر درخواست می کنند.
  • برای گرفتن نمونه های بیوپسی: پزشکان می توانند با استفاده از لارنگوسکوپ، ابزارهای جراحی ویژه ای را وارد گلو کرده و نمونه های بیوپسی را از هر ناحیه دارای نامنظمی جمع آوری کنند. این نمونه ها در آزمایشگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.
  • برای درمان برخی مشکلات حنجره: پزشکان می‌ توانند برای سوزاندن، بریدن و حذف مواردی مانند تومور تارهای صوتی یا پولیپ‌ ها، یک لیزر کوچک یا فلز سرد را از طریق لارنگوسکوپ عبور دهند.

 

همچنین بخوانید:
علت بوی بد دهان (کلیک)

 

در طول روند لارنگوسکوپی چه اتفاقی می افتد؟

طبق گفته ACA، پزشکان معمولا لارنگوسکوپی را به عنوان یک روش سرپایی انجام می دهند، به این معنی که فرد نیازی به ماندن یک شبه در بیمارستان نخواهد داشت.

برای انجام لارنگوسکوپی، معمولا فرد فقط تحت بی حسی موضعی قرار می گیرد و برای بی حس شدن گلو اسپری دریافت می کند. با این حال ممکن است برخی افراد، بسته به آنچه پزشکان قصد انجام آن را دارند، بیهوشی عمومی نیاز داشته باشند.

بسته به نوع لارنگوسکوپی، فرد باید دراز بکشد یا بشیند.

لارنگوسکوپی حدود 10 دقیقه طول می کشد، اما بسته به نوع عمل ممکن است زمان آن بیشتر شود.

 

همچنین بخوانید:
انواع بیهوشی برای عمل (کلیک)

 

آماده شدن

قبل از لارنگوسکوپی، تیم پزشکی باید داروها یا مکمل‌ های مصرفی و موارد آلرژی فرد را بررسی کند.

گاهی اوقات، پزشکان قطع مصرف داروهای رقیق کننده خون یا برخی داروها را از چند روز قبل از عمل درخواست می کنند. با این حال نباید مصرف دارو را سر خود متوقف کرد، مگر اینکه پزشک آن را توصیه کند.

همچنین ممکن است نیاز باشد که فرد چندین ساعت پیش از لارنگوسکوپی، چیزی نخورد و ننوشد.

در صورتیکه این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام شود، باید بیمار همراه داشته باشد تا او را از بیمارستان تحویل بگیرد و به خانه برساند، زیرا در این وضعیت بیمار قادر به رانندگی نیست.

 

همچنین بخوانید:
داروهای رقیق کننده خون (کلیک)

 

ریکاوری

پس از لارنگوسکوپی، باید تیم پزشکی بیمار را از نزدیک، برای مشاهده عوارض، تحت نظر داشته باشند.

بدلیل بی حسی دریافت شده در گلو، فرد برای چندین ساعت قادر به خوردن و نوشیدن نخواهد بود. پس از از بین رفتن بی حسی، احتمال بروز برخی از علائم کوتاه مدت زیر وجود دارد:

  • گلو درد
  • سرفه، که ممکن است در ابتدا باعث ایجاد مقداری خون شود.
  • خشن شدن صدا

طبق گفته سرویس بهداشت ملی بریتانیا، فرد باید حداقل 2 روز پس از عمل از صحبت کردن خودداری کند. در صورت نیاز به صحبت کردن، باید این کار را با صدای معمول خود انجام داد و از زمزمه کردن امتناع شود.

 

همچنین بخوانید:
معنی سرفه من چیست (کلیک)

 

عوارض لارنگوسکوپی

طبق گفته ACA، به طور کلی لارنگوسکوپی یک روش ایمن است، البته با احتمال کم می تواند باعث ایجاد عوارض زیر شود:

  • واکنش به بیهوشی
  • خونریزی در گلو
  • خشن شدن صدا
  • عفونت

 

همچنین بخوانید:
حساسیت به داروی بیهوشی (کلیک)

 

سوالات متداول

در زیر به برخی از سوالات رایج در مورد لارنگوسکوپی پاسخ داده شده است.

 

لارنگوسکوپی چقدر دردناک است؟

طبق گفته ACA، زمانیکه پزشک لارنگوسکوپ را وارد گلو می کند، ممکن است فرد دچار سرفه شود. با این حال به دلیل تاثیر داروهای بی حس کننده گلو، نباید دردی را احساس کند.

پس از این روش احتمال ایجاد گلودرد، برای چندین روز، وجود دارد.

 

آیا فرد در حین لارنگوسکوپی بیدار است؟

معمولا پزشکان لارنگوسکوپی را تحت بی حسی موضعی انجام می دهند، به این معنی که فرد بیدار است. با این حال به دلیل بی حسی موضعی در گلو، فرد قادر به احساس درد نیست. پزشکان به ندرت لارنگوسکوپی را تحت بیهوشی عمومی، که در آن فرد در خواب است، انجام می دهند.

اینکه پزشک لارنگوسکوپی را تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام دهد به عوامل متعددی مانند سلامت کلی فرد و هدف لارنگوسکوپی بستگی دارد.

 

خلاصه

پزشکان با استفاده از لارنگوسکوپی می توانند حنجره و ساختارهای مجاور آن در گلو را بررسی کنند.

تعیین علت مشکلات گلو یا صدا، دریافت نمونه‌ های بیوپسی یا درمان مشکلات حنجره از جمله کاربرد های لارنگوسکوپی هستند. معمولا پزشکان لارنگوسکوپی را با استفاده از بی حسی موضعی انجام می دهند. البته در برخی موارد به استفاده از بیهوشی عمومی نیاز است.

لارنگوسکوپی در ابتدا باعث ایجاد کمی ناراحتی در گلو می شود، اما دردناک نیست. این روش به طور کلی بی خطر است. با این حال در صورت مشاهده علائم غیر معمول یا مداوم باید به پزشک خود اطلاع داد. این علائم می توانند نشان دهنده عفونت یا عارضه دیگری که نیازمند درمان فوری هستند، باشند.

 

جهت مشاهده و خرید مکمل ها و محصولات مراقبت داروخانه آنلاین اویرو کلیک کنید.

source

توسط blogcheck.ir