در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین دکتر نورولوژی در کرج آشنا کنیم؛ اما قبل از آن بهتر است اطلاعاتی را درباره ی مفهوم نورولوژی کسب کنید؛ آگاهی بیشتر سبب خواهد شد، تا در صورت بروز اولین نشانه های هشدار دهنده ی مربوط به بیماری های نورولوژی (مغز و اعصاب)، نسبت به انتخاب پزشک واجد شرایط و درمان به موقع نزد او، اقدام کنید. از آن جایی که، فعالیت های روزمره ی ما شامل قدرت حافظه، حواس، حرکات، رفتار، تکلم و … تحت تأثیر مستقیم سیستم عصبی و مغز می باشد، بنابراین، حفظ سلامت مغز و اعصاب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نورولوژی چیست؟

نورولوژی (Neurology) شاخه ای از علم پزشکی است که به درمان اختلالات و بیماری های سیستم عصبی می پردازد. اصطلاح عصب شناسی، از ترکیب دو کلمه “نورون” به معنای عصب و “لوژیا” به معنای “مطالعه” گرفته شده است. به بیان کامل تر، نورولوژی یک حوزه ی تخصصی از پزشکی است که به شناسایی و درمان اختلالات و بیماری های سیستم عصبی، از بیماری آلزایمر گرفته تا اختلالات شخصیت می پردازد. حدود صد میلیارد نورون در مغز وجود دارد که قادر به تولید تکانه های خود و دریافت و انتقال تکانه ها یا محرک های آنی، از سلول های مجاور هستند. نورولوژی مطالعه ی موارد زیر را در بر می گیرد:

  • تشخیص و درمان اختلالات سیستم عصبی مرکزی، سیستم عصبی محیطی، سیستم عصبی خودمختار
  • تشخیص و درمان اختلالات ساختاری و عملکردی در سیستم عصبی از نقص های مادرزادی گرفته تا بیماری های فرسایشی – تخریبی (دژنراتیو) مانند: بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر.

قرن هاست بشر با اختلالات سیستم عصبی آشناست و همواره در تلاش است، تا راه حلی برای رفع این اختلالات پیدا کند. به عنوان مثال، علت بیماری پارکینسون که در سال 1817 به عنوان “فلج لرزان” توصیف می شد، سال ها بعد، در اواخر قرن بیستم شناخته شد؛ در واقع، این کمبود هورمون انتقال دهنده ی عصبی “دوپامین” است که سبب ایجاد بیماری پارکینسون و بروز علائم آن مانند لرزش و سفتی عضلات می شود.

نورولوژی چیست؟

نورولوژی همچنین شامل درک و تفسیر نتایج تصویربرداری پزشکی و مطالعات فعالیت الکتریکی مغز است. نمونه هایی از مطالعات تصویربرداری مورد استفاده در پزشکی، شامل اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) و اسکن تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) است. در خصوص مطالعات فعالیت الکتریکی مغز و اعصاب، می توان به نوار مغز یا الکتروانسفالوگرام (EEG) اشاره کرد، که برای ارزیابی فعالیت الکتریکی مغز در تشخیص بیماری هایی مانند صرع استفاده می شود.

متخصصان مغز و اعصاب و بهترین دکتر نورولوژی در کرج، همچنین، با تجویز و بررسی تست های آزمایشگاهی مانند تجزیه و تحلیل مایع مغزی نخاعی (CSF)، مایعی شفاف که مغز و نخاع را احاطه کرده است، می توانند عفونت های سیستم عصبی را تشخیص دهند.

انتخاب بهترین دکتر نورولوژی در کرج

بهترین دکتر نورولوژی در کرج، پزشکی است که بیماری های عصبی را در انسان تشخیص داده و درمان می کند. البته، بخش قابل توجهی از فعالیت پزشکی بهترین دکتر نورولوژی در کرج، شامل ارائه ی مشاوره های دقیق به بیمارانی است که وی را به عنوان اولین پزشک، هنگام بروز اولین نشانه های بیماری، انتخاب کرده اند.

در واقع، بهترین دکتر نورولوژی در کرج، برخی بیماران را به سایر پزشکان ارجاع می دهد. برای مثال، گاهی لرزش دست ها ناشی از بیماری غده تیروئید است؛ نه به علت بیماری پارکینسون. در این مواقع بهترین دکتر نورولوژی در کرج بعد از معاینه و انجام تست های تشخیصی لازم، بیمار را به بهترین فوق تخصص غدد در کرج ارجاع می دهد.

انتخاب بهترین دکتر نورولوژی در کرج

بهترین دکتر نورولوژی در کرج برای کسب دانش و مهارت های تشخیصی – پزشکی، دوره های مختلف علمی و دانشگاهی را طی کرده است؛ به این ترتیب که: پس از دوره ی دکترای پزشکی عمومی، دوره ی تخصصی در رشته ی نورولوژی را گذرانده است. وی با ارائه ی مشاوره های دقیق، با استفاده از روش های تشخیصی متنوع و با توجه به علائم فیزیکی و روانی در فرد مراجعه کننده، بعد از تعیین نوع و میزان پیشرفت بیماری، بهترین برنامه درمانی را برای وی تنظیم می کند.

امروزه نورولوژی، دارای فلوشیب ها و زیر شاخه های فوق تخصصی متعددی است؛ بهترین دکتر نورولوژی در کرج، در صورت علاقه مندی می تواند دوره های فلوشیپ و فوق تخصص را نیز بگذراند. برخی از فلوشیپ های نورولوژی عبارتند از: فلوشیپ نوروژنتیک، فلوشیپ سردرد، فلوشیپ صرع، فلوشیپ استروک یا سکته مغزی و …

ذکر این نکته ضروری است، در اغلب موارد بهترین دکتر نورولوژی در کرج، با جراحان مغز و اعصاب در تعامل و همکاری هستند؛ چرا که انجام برخی درمان ها مانند جراحی درمانی نورولوژی، بر عهده جراحان مغز و اعصاب است. از سوی دیگر، ارتباط و تعامل نزدیکی بین رشته های روانپزشکی و یا بهترین دکتر اعصاب و روان در کرج با بهترین دکتر نورولوژی در کرج وجود دارد. ما در ادامه فهرستی از بهترین دکتر نورولوژی در کرج را به شما عزیزان ارائه می دهیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

10 تا از بهترین دکتر نورولوژی در کرج را بشناسید!

علائم هشدار دهنده بیماری های نورولوژی

افراد مبتلا به بیماری های نورولوژی، علاوه بر علائم جسمی، برخی علائم روحی و روانی را نیز از خود بروز می دهند. برای مثال حس افسردگی، توهم، نوسانات خلقی، بی قراری، تغییرات شخصیتی و رفتاری و …؛ بهترین دکتر نورولوژی در کرج، ضمن بررسی علائم روحی – روانی فرد مراجعه کننده، علائم جسمی وی را نیز مورد مطالعه قرار می دهد. برخی از مهم ترین نشانه های ابتلا به بیماری های نورولوژی یا مغز و اعصاب عبارتند از:

  • تشنج
  • کاهش تمرکز و هوشیاری
  • اختلالات دیداری و گفتاری
  • فلج کلی یا جزئی در اندام ها
  • استفراغ های بدون علت و مکرر
  • عدم توانایی در خواندن و نوشتن
  • ضعف در قوه تشخیص و شناخت
  • دردهای بدون علت مانند بروز سردرهای جدید
  • احساس ضعف عضلانی و افزایش خواب آلودگی
  • فقدان حس به صورت کلی یا موضعی در اندام ها
علائم هشدار دهنده بیماری های نورولوژی

بیماری های رایج نورولوژی

بهترین دکتر نورولوژی در کرج، طیف گسترده ای از خدمات پزشکی – درمانی را ارائه می دهد. او قادر است بسیاری از بیماری ها و اختلالات نورولوژی مانند آسیب های مغزی و نخاعی، بیماری های اعصاب محیطی، سکته مغزی و … را مدیریت و درمان کند. نمونه هایی از رایج ترین بیماری ها و اختلالاتی که بهترین دکتر نورولوژی در کرج، می‌تواند درمان کند، عبارتند از:

  • صرع: بیماری صرع از بیماری های مربوط به سیستم اعصاب مرکزی است؛ فعالیت های غیر عادی مغز باعث بروز تشنج در فرد مبتلا و در برخی موارد سبب از بین رفتن هوشیاری دوره ای و بروز رفتارهای غیر عادی در وی می گردد. اغلب افراد مبتلا به صرع بیش از یک نوع تشنج را تجربه می کنند.
  • میگرن: میگرن از بیماری های رایج عصبی و نوعی سردرد است که با درجات خفیف تا شدید اتفاق می افتد. این بیماری با عودهای مکرر خود شناخته می شود. بیماری میگرن معمولا با اثرگذاری بر نیمی از مغز، به صورت دردی دارای ضربان، بین 2 تا 72 ساعت به طول می انجامد.
  • اوتیسم: اوتیسم، اختلال رشدی – عصبی در مغز است، که به صورت مادرزادی و ژنتیکی از بدو تولد وجود دارد. میزان شیوع اوتیسم در پسران بیشتر از دختران می باشد و معمولا از دو سالگی خود را نشان می دهد. اغلب افراد مبتلا به اوتیسم، دارای روابط اجتماعی ضعیف، عدم توانایی در ارتباطات کلامی و غیرکلامی، انجام رفتارهای تکرار شونده و … می باشند.
  • آلزایمر: در این بیماری، سلول های مغزی -به ویژه سلول های بافت خاکستری مغز- فرد مبتلا از بین می روند و مغز او رفته رفته کوچک می شود؛ آلزایمر، در نهایت منجر به از دست رفتن حافظه ی فرد مبتلا و کاهش قدرت شناخت او می گردد.
بیماری های رایج نورولوژی
  • تومورهای مغزی: تومورهای مغزی، دارای انواع مختلفی می باشند؛ اما، همه ی آن ها بدخیم و کشنده نیستند؛ به طور کلی، تومورهای مغزی، در دسته ی بیماری های خطرناک مغزی جای دارند. به توجه به شرایط فرد مبتلا، ممکن است از روش های جراحی یا رادیوتراپی جهت درمان استفاده شود.
  • بیماری پارکینسون: این بیماری در دسته ی بیماری های مزمن و  فرسایشی – تخریبی جای دارد و از خطرناک ترین بیماری های مغزی است؛ در بیماری پارکینسون سیستم اعصاب مرکزی آسیب دیده و در نتیجه بر سیستم حرکتی فرد مبتلا تأثیرات منفی می گذارد. گاهی فرد در اثر لرزش زیاد، توان حرکتی خود را از دست می دهد.
  • بیماری ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس: این بیماری از دسته ی بیماری های پیش رونده و مزمن می باشد. آسیب در غلاف های سلول های عصبی مغز و نخاع، سبب می شود نشانه هایی مانند بی حسی، فلج، اختلال در گفتار، ناهماهنگی حرکتی – عضلانی، احساس خستگی شدید و اختلال در بینایی فرد مبتلا ایجاد شود.
  • بیماری ای ال اس یا اسکلروز جانبی آمیوتروپیک: این بیماری با تأثیرات مخرب و پیشرونده بر سلول های مغز و نخاع، سبب بروز اختلال در عملکرد اعصاب کنترل کننده ی حرکت عضلات می شود. با پیشرفت این بیماری، فرد مبتلا توانایی راه رفتن، لباس پوشیدن و به طور کلی انجام فعالیت های روزانه ی خود را از دست خواهد داد. از بین رفتن عملکردهای حیاتی مانند خوردن، تکلم و تنفس در مراحل پایانی این بیماری روی می دهد. به طور متوسط طول عمر فرد بیمار سه سال خواهد بود.

کلام آخر

همان طور که در این مقاله خواندید، اختلالات و بیماری های نورولوژی، تمامی بیماری های سیستم عصبی مانند اختلالات مغزی، نخاعی، اعصاب محیطی و همچنین عضلات را در بر می گیرد. عدم توجه و درمان بیماری های مغز و اعصاب، زندگی فرد را هم از نظر جسمی و هم روحی تحت تأثیر قرار خواهد داد. از این رو، ضروری است در صورت ابتلا، با مراجعه به بهترین دکتر نورولوژی در کرج، اقدامات بالینی و درمانی لازم را دریافت کنید.

سایت جراحتو سعی بر آن داشته تا شما را با بهترین دکتر نورولوژی در کرج آشنا کند؛ از شما سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله ما را همراهی کردید. در صورت داشتن سؤال و تمایل به دریافت مشاوره می توانید با شماره تلفن های مذکور تماس حاصل فرمایید.

4.6/5 – (33 امتیاز)

source

توسط blogcheck