امروز قصد داریم شما را با وضعیت جنین در سه ماهه سوم بارداری آشنا کنیم. در سه ماهه سوم بارداری جنین می تواند پلک بزند و این امر در سونوگرافی گاهی مشخص می شود. در هفته های آخر بارداری ممکن است انقباضات رحمی بانوان بیش تر شود. در این هفته جنین برای زندگی خارج از رحم آماده شده است و در حال تمرین، تنفس و پلک زدن می باشد. سعی کنید نکاتی که در مقاله ذکر شده به خوبی رعایت کنید. ما در این مقاله مطالبی راجع به وضعیت جنین در سه ماهه سوم بارداری را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

سه ماهه سوم بارداری چگونه است؟

در سه ماهه آخر بارداری جنین در حال رشد و افزایش وزن می باشد به همین دلیل شکم بانوان هر هفته بزرگ تر می شود. پزشک در معاینات باید تشخیص دهد که سر جنین پایین است یا هنوز بالا است. اگر جنین به سمت پایین باشد آماده تولد است ولی اگر به سمت پایین حرکت نکرده باشد نباید نگران باشید زیرا برخی جنین ها در نزدیکی تولد به سمت پایین قرار می گیرند. در هفته های آخر بارداری جنین تنفس و پلک زدن را تمرین می کند و برای خروج از رحم آماده می شود. در این هفته ممکن است انقباضات براکستون هیکس افزایش یابد و همچنین کمی مایع از سینه های شما خارج شود. در صورت ایجاد هرگونه مشکل هر چه سریع تر به بهترین دکتر زنان مراجعه نمایید. سعی کنید بهترین دکتر زنان در تهران را انتخاب کنید و به ایشان مراجعه نمایید.

سه ماهه سوم بارداری چگونه است؟

ویژگی های بهترین دکتر زنان و زایمان

سعی کنید بهترین دکتر زنان و زایمان را انتخاب کنید و در صورت هر گونه مشکل و یا برای زایمان به ایشان مراجعه نمایید. ما در این قسمت برخی از ویژگی های بهترین دکتر زنان و زایمان را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم. برخی از ویژگی های بهترین دکتر زنان و زایمان عبارتند است:

  • اولین و مهم ترین ویژگی بهترین دکتر زنان و زایمان مدرک ایشان می باشد. قبل از مراجعه به پزشک حتماً اطمینان حاصل کنید که پزشک شما دارای مدرک و تخصص در حیطه فعالیت خود است.
  • از دیگر ویژگی هایی که بسیار حائز اهمیت است تجربه کافی و سابقه کاری پزشک می باشد. سعی کنید به پزشکی مراجعه نمایید که دارای تجربه بسیاری در حیطه فعالیت خود است. اگر پزشک شما دارای تجربه بسیاری باشد زایمان شما بدون هیچ مشکلی انجام می شود.
  • بهترین دکتر زنان و زایمان در کلینیک و مرکزی مشغول فعالیت است که دارای تجهیزات بسیار مناسبی می باشد. سعی کنید به پزشکی مراجعه نمایید که در کلینیکی که در نزدیکی منزل شما است فعالیت می کند تا بتوانید به راحتی به پزشک مراجعه کنید.
  • بهترین دکتر زنان و زایمان دارای رفتاری بسیار مناسب در برخورد با بیماران خود می باشد و تمام تلاش خود را می کند تا به تمامی سوالات مراجعین به خوبی و با صبر و حوصله بسیاری پاسخ دهد.
  • یکی از مهم ترین ویژگی‌ های بهترین متخصص زنان و زایمان اولویت قرار دادن سلامت بیماران می باشد. به پزشکی مراجعه نمایید که اولویت قرار دادن سلامت بیماران جزء ویژگی های ایشان باشد.

وضعیت جنین در هفته های آخر بارداری

در هفته های آخر جنین پلک زدن را تمرین می کند و ممکن است افراد در سونوگرافی بتوانند پلک زدن جنین را مشاهده کنند. این حرکات بسیار آهسته است و ممکن است 6 تا 15 بار در ساعت پلک بزند. در حالی که بزرگسالان 19 تا 20 بار در دقیقه پلک می زنند. در هفته های آخر بارداری وزن جنین افزایش پیدا می کند. ریه ها هنوز در حال رشد هستند و جنین حرکات تنفسی را تمرین می کند. در هفته 28 بارداری 10 تا 20 درصد زمان جنین برای حرکات تنفسی مصرف می شود ولی از هفته 30 بارداری 30 تا 40 درصد زمان مربوط به تمرین حرکات تنفسی است. در این هفته چشمان جنین باز است و می تواند به نور واکنش نشان دهد. مغز جنین مانند هفته‌ های قبل به سرعت در حال رشد است و ارتباط مغز با اندام ها شکل گرفته و سیگنال های مختلف را ارسال می کند.

در هفته های آخر جنین هر روز در حال افزایش وزن است و چین و چروک های روی پوست وی ناپدید می شوند. در هفته های آخر جنین بسیار فعال است، دست های خود را می گیرد و می تواند انگشتان خود را بمکد و مدام سکسکه کند. با افزایش ادرار جنین میزان مایع آمنیوتیک بیش تر می شود و اکنون جنین می تواند بسیاری از صداها را بشنود.

وضعیت جنین در هفته های آخر بارداری

تغذیه مناسب دوران بارداری

در دوران بارداری خانم های باردار باید حداقل 3 وعده پروتئین، 6 وعده غلات کامل، پنج وعده میوه، سه وعده محصولات لبنی، غذای دارای چربی ضروری و سالم استفاده کنند. ویتامین های دوران بارداری باید به طور مرتب مصرف شوند. با مراجعه به بهترین متخصص زنان و زایمان از ایشان درباره ویتامین های دوران بارداری سوال کنید. یکی از مواد مورد نیاز برای جنین پروتئین است. سعی کنید از پروتئین کافی استفاده کنید. تغذیه دوران بارداری برای هوش جنین بسیار اهمیت دارد.

پروتئین برای مغز جنین ضروری است. سعی کنید از لوبیا، گوشت، مرغ، آجیل سالمون و … که دارای پروتئین هستند استفاده کنید. ماده معدنی مهم دیگر کلسیم می باشد که کمک بسیاری به ساخت استخوان ها می کند. کلسیم در مکانیسم های سلولی بدن بسیار ضروری است و یکی از مواد معدنی بسیار مهم در تغذیه دوران بارداری می باشد. می توانید از مواد لبنی مانند شیر و پنیر و همچنین مواد غذایی مانند کلم و تخم مرغ که دارای کلسیم هستند استفاده کنید.

شیر حاوی ویتامین d است و برای سلامتی مادر و جنین مفید می باشد. فولات و آهن دو ماده بسیار مهم دیگر برای بانوان باردار می باشد. فولات از نقص لوله عصبی در نوزاد جلوگیری می کند و آهن برای تولید گلبول های قرمز اهمیت دارد. جنین نیاز آهن خود را به طور کامل از مادر می گیرد ولی ممکن است خانم باردار دچار کمبود آهن شود، پس سعی کنید از آهن کافی در طول روز استفاده کنید. روی ماده معدنی مهمی است که در متابولیسم و تکامل اندام های جنین مانند مغز نقش بسیار مهمی دارند و همچنین در بهبود زخم و سلامت پوست و مو برای مادر و برای جنین دارای اهمیت بسیاری هستند. سعی کنید در این دوران از فیبر کافی استفاده کنید. اگر فیبر در غذای مادر کم باشد خطراتی مانند بواسیر، یبوست و سرطان کولون افزایش پیدا می کند. مصرف فیبر دارای فواید بسیاری است. جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی و دیابت یکی از فواید آن به شمار می رود.

علائم سه ماهه سوم بارداری

علائمی ممکن است در سه ماهه سوم بارداری برای بانوان ایجاد شود که از این علائم می ‌توان به تورم مچ پاها، مشکل در خوابیدن، کمر درد، سوزش سر دل، تنگی نفس، کمر درد، انقباضات براکستون هیکس اشاره کرد. با افزایش وزن جنین و بزرگ شدن آن عصب سیاتیک که بزرگ ترین عصب بدن است تحت فشار قرار می گیرد و این مسئله می‌ تواند کمردردی با نام سیاتیک را به دنبال داشته باشد. برای تسکین کمردرد می توانید از دوش آب گرم استفاده کنید و استفاده از پد گرم کننده می تواند به کمردرد شما کمک کند. همچنین تغییر وضعیت به پهلو که با تسکین درد سیاتیک همراه است می ‌تواند کمک بسیاری به درد کمر و شما داشته باشد. اگر دارای درد بسیار شدیدی بودید هر چه سریع تر به بهترین دکتر زنان در تهران مراجعه کنید.

ممکن است در سه ماهه سوم بارداری مچ پا و یا پاهایتان بیش از ماه های گذشته متورم شده باشند به دلیل فشاری که رحم در حال رشد به ورید های ساق پا و پاها می آورند این مشکل ایجاد می شود. اگر دارای تورم مچ پا و پا هستید 2 تا 3 بار در روز آن ها را به مدت 15 تا 20 دقیقه بالاتر از سطح قلب قرار دهید. اگر دارای تورم شدید هستید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید زیرا بروز تورم شدید می ‌تواند نشانه‌ ای از پره اکلامپسی باشد. برخی از علائم، علائم زایمان زودرس هستند. در صورت مشاهده انقباضات با فواصل منظم که به هم نزدیک می شوند، گرفتگی بخش تحتانی کمر و پا که بهتر نمی‌ شود، پاره شدن کیسه آب و ترشحات واژینال خونی یا قهوه ‌ای هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید زیرا می تواند برای شما و جنین خطرناک باشد. اگر انقباضات شما طولانی و قوی شد هر چه سریع تر به بیمارستانی محل زایمان خود مراجعه کنید.

علائم سه ماهه سوم بارداری

خود مراقبتی

در سه ماهه آخر بارداری باید نکاتی را رعایت کنید تا بارداری سالمی را داشته باشید. اگر ترشح سینه شما زیاد است از پد سینه استفاده کنید. سعی کنید تمرینات کششی ساده را انجام دهید تا به کاهش کمردرد شما کمک کند. برای زایمان راحت تمرینات کگل را انجام دهید و سعی کنید نفس های عمیق بکشید. سعی کنید مصرف چای و قهوه را کاهش دهید زیرا قهوه می تواند برای شما مضر باشد. سعی کنید از مواد غذایی سالمی استفاده کنید و روزانه کمی ورزش کنید. از ورزش های سبکی استفاده کنید، ورزش های سبک یوگا و پیاده روی هستند که گزینه خوبی برای شما می باشند. سعی کنید ویتامین های دوران بارداری را مصرف کنید و در صورت داشتن هر گونه سوال به پزشک خود مراجعه نمایید. تمامی نکات را به خوبی رعایت کنید تا دچار هیچ مشکلی در دوران بارداری خود نشوید.

زمان مراجعه به پزشک

در هفته های آخر بارداری اگر دارای درد بسیار شدیدی بودید باید با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از علائم وجود دارند که در صورت مشاهده چنین علائمی باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. سر درد شدید، تهوع و استفراغ، مشکلات دیداری مانند تاری دید یا جرقه زدن چشم، تغییر در بینایی مثل نابینایی موقت، درد در ناحیه زیر دنده ها و بالای شکم و تورم ناگهانی در صورت و دست ها ممکن است نشان دهنده علائم پره اکلامپسی باشند.

در صورت مشاهده هر کدام از این علائم هر چه سریع تر به پزشک خود مراجعه نمایید. شما باید همیشه به علائم زایمان زودرس توجه کنید زیرا می‌ توانند برای شما خطراتی به همراه داشته باشند. در صورتی که دارای انقباضات رحمی بیش تر یا رقیق تر شدن حجم ترشحات واژن، تغییر رنگ در ترشحات واژن، دردهای کرامپی شبیه قاعدگی، فشار غیر معمولی در لگن یا کمر بودید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید زیرا این علائم می توانند علائم زایمان زودرس باشند. در صورت وجود هرگونه مشکل هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا مشکلی برای شما و جنین ایجاد نشود.

کلام آخر

در سه ماهه آخر بارداری جنین در حال رشد و افزایش وزن می باشد به همین دلیل شکم بانوان هر هفته بزرگ تر می شود. پزشک در معاینات باید تشخیص دهد که سر جنین پایین است یا هنوز بالا است. اگر جنین به سمت پایین باشد آماده تولد است ولی اگر به سمت پایین حرکت نکرده باشد نباید نگران باشید زیرا برخی جنین ها در نزدیکی تولد به سمت پایین قرار می گیرند. تغذیه مناسب در سه ماهه آخر بارداری بسیار مهم می باشد. سعی کنید تغذیه سالمی داشته باشید و از تمامی مواد مغذی به خوبی استفاده کنید.

از شما عزیزان بسیار سپاس گزاریم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. سایت جراحتو همواره سعی داشته شما را با وضعیت جنین در سه ماهه سوم بارداری آشنا کند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. در صورت داشتن هر گونه انتقاد و پیشنهاد به سایت مراجعه نمایید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

source

توسط blogcheck