ما امروز قصد داریم شما را با دلایل چشم درد و راه درمان آن آشنا کنیم. ممکن است افراد به دلایل مختلفی دچار درد چشم شوند که از دلایل آن می توان به خشکی چشم، آلرژی، بلفاریت، گل مژه و … اشاره کرد. در صورت آسیب های خطرناک به چشم باید به بهترین متخصص و بهترین کلینیک جهت درمان مراجعه کنید. ما در این مقاله دلایل درد چشم و راه درمان آن را در اختیار شما قرار داده ایم، پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

علت چشم درد

درد چشم دارای علل مختلفی است که در این قسمت برخی از علل آن را در اختیار شما قرار داده ایم، دلیل چشم درد می ‌تواند به موارد زیر ارتباط داشته باشد:

خشکی چشم

چشم ‌هایی که سالم باشند، اشک تولید می ‌کنند. اشک سبب حرکت روان چشم و همچنین شستشو گرد و غبار و سایر مواد محرک می شود. چشم ‌هایی که اشک به اندازه کافی تولید نمی ‌کنند ممکن است دچار خشکی و خارش شوند و بسیار آسیب پذیر تر در برابر عفونت باشند.

آلرژی

یکی از علل درد چشم ممکن است آلرژی چشمی باشد که سبب درد چشم راست و چپ می شود. آلرژی چشمی در اثر تماس مواد محرک با چشم ایجاد می ‌شود و سبب تحت تاثیر قرار دان هر دو چشم می شود. از شایع ‌ترین موادی که می ‌توانند آلرژی چشمی ایجاد کنند می توانیم به گرده گیاهان، گرد و غبار، شوره حیوانات و ترکیبات موجود در محصولات بهداشتی و آرایشی اشاره کنیم.

کنژنکتیویت

کنژنکتیویت مشکلی است که سبب تورم، قرمزی و التهاب ملتحمه می شود. ملتحمه بافتی شفاف و نازک است که سبب پوشاندن قسمت سفید چشم می شود. کنژنکتیویت سبب قرمزی و یا صورتی شدن سفیدی چشم می شود. بسیاری از مردم به کنژنکتیویت «چشم صورتی» نیز می ‌گویند. کنژنکتیویت از طریق ویروس ‌ها، باکتری ‌ها و مواد آلرژی ‌زا ایجاد می شود. این مشکل ممکن است در پاسخ به مواد شیمیایی، آلودگی هوا، قارچ ‌ها، انگل ‌ها، لنزهای تماسی و ورود اجسام خارجی به داخل چشم نیز ایجاد شود.

بلفاریت

یکی از علل درد چشم بلفاریت می باشد که به معنای التهاب پلک‌ ها می باشد. بلفاریت می تواند در اثر عفونت باکتریایی یا بیماری پوستی مانند شوره سر یا روزاسه ایجاد شود.

گل مژه و شالازیون

از شایع ترین و رایج ترین مشکلات چشم می توان به گل مژه و شالازیون اشاره کرد. گل مژه نوعی برآمدگی کوچک است که در لبه بیرونی پلک ایجاد می ‌شود. زمانی که یک غده چربی در چشم مسدود می ‌شود و یک عفونت کوچک و موضعی به وجود می ‌آورد گل مژه ایجاد خواهد شد. شالازیون نیز دارای شباهت زیادی از نظر ظاهری به گل مژه می باشد ولی شالازیون معمولا بزرگ ‌تر از گل مژه می باشد. شالازیون نیز مانند گل مژه در اثر انسداد غده چربی ایجاد می ‌شود. شالازیون عفونت مرتبط نیست و باعث درد نمی‌ شود.

آسیب ‌دیدگی چشم

از دیگر علل در چشم می توان به آسیب دیدگی چشم اشاره کرد. ممکن است در صورت آسیب فیزیکی چشم دچار درد شود. چنین آسیب هایی در مواقعی اتفاق می افتد که به چشم ضربه وارد شود یا یک جسم خارجی در آن گیر کند.

گلوکوم

گلوکوم یا آب سیاه نوعی یک بیماری پیش‌ رونده می باشد. این بیماری سبب آسیب به عصب بینایی می شود و سبب افزایش فشار داخل چشم می ‌شود. این بیماری بینایی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار می‌ دهد.

سردرد خوشه‌ ای

به درد ناگهانی و شدید در یک طرف سر سردرد خوشه ‌ای گفته می شود. چنین افرادی که به این بیماری مبتلا هستند در اطراف چشم خود درد را احساس می کنند. سردرد خوشه ‌ای ممکن است بین 15 دقیقه تا سه ساعت زمان ببرد.

آنوریسم

بزرگ شدن عروق خونی، آنوریسم می باشد. آنوریسم در اثر ضعیف شدن دیواره عروق ایجاد می شود و ممکن است در قسمت های مختلف بدن حتی مغز ایجاد شود. اگر آنوریسم مغزی پاره شود، ممکن است فرد در بالا یا پشت یک چشم احساس درد داشته باشد. پارگی آنوریسم مغزی خطرناک است و به درمان فوری نیاز دارد. اگر علائم زیر را مشاهده کردید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید:

  • گشاد شدن مردمک
  • سردرد ناگهانی و بسیار شدید
  • بی ‌حسی، به خصوص در یک طرف بدن
  • حالت تهوع و استفراغ
  • از دست دادن هوشیاری

سرطان

از دیگر علل درد چشم می توان به سرطان اشاره کرد که بسیار نادر می باشد. برخی از انواع سرطان چشم، سرطان‌ های پوستی هستند که شروع آن ها از پلک یا پوست اطراف آن می باشد. منشاء برخی از سرطان‌ ها نیز به خود چشم باز می ‌گردد.

علت چشم درد

درمان چشم درد

برای درمان درد چشم و درمان درد کاسه چشم باید اول بدانید علت آن درد چیست؟ با مراجعه به بهترین متخصص چشم پزشکی در تهران می توانید علت درد ان را جویا شوید. درمان برخی از مشکلات زمینه ‌ای مرتبط با این عارضه شامل موارد زیر می باشد:

خشکی چشم: برای از بین بردن خشکی چشم می توانید از اشک مصنوعی استفاده کنید و معمولا این بیماری با اشک مصنوعی رفع می شود. برخی از داروها یا بیماری ‌ها در بروز خشکی چشم تاثیر دارند که باید راجع به آن ها با پزشک خود مشورت کنید.

آلرژی: اگر دچار آلرژی شدید می توانید در خانه آن را درمان نمایید. برای درمان آلرژی در خانه از قطره‌ های چشمی و آنتی‌ هیستامین ‌های بدون نسخه استفاده کنید. اگر دارای علائم بسیار شدیدی بودید و یا علائم چشم درد شما برطرف نشد سعی کنید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

آسیب ‌دیدگی چشم: درمان چشمی که آسیب دیده است به نوع آسیب و شدت آن بستگی دارد، در این موقعیت باید سعی کنید چشم را تمیز نگه دارید و از کمپرس خنک برای کاهش تورم و مصرف داروی مسکن استفاده کنید. برای تهیه بهترین مسکن درد چشم باید با پزشک متخصص صحبت کنید.

گلوکوم یا آب سیاه: آسیبی که از طریق مبتلا شدن به گلوکوم به چشم منتقل می شود دائمی و غیر قابل بازگشت می باشد. با مراجعه به پزشک متخصص می توانید از دارو یا جراحی استفاده کنید.

سرطان: برای از بین بردن سرطان می توان از جراحی برای برداشتن تومور یا کل چشم، لیزر درمانی، شیمی درمانی و پرتو درمانی استفاده کرد.

پیشگیری از درد چشم

افراد همواره نمی توانند از چشم درد جلوگیری کنند ولی در این قسمت برخی از راه ها را در اختیار شما قرار داده ایم که به شما کمک می کند خطر بیماری را کاهش دهید. برخی از این راه ها عبارتند از:

  • سعی کنید همواره ناحیه اطراف چشم های خود را تمیز نگه دارید.
  • دست ‌هایتان را به طور مرتب بشویید، به خصوص زمانی که قصد دارید دست خود را به صورت بزنید.
  • زمانی که از محصولات بهداشتی و آرایشی جدید استفاده می کنید، مراقب علائم آلرژی باشید.
  • زمانی که قصد دارید از موادی که می ‌توانند سبب تحریک چشم شوند استفاده کنید باید حتما از محافظ چشم نیز استفاده کنید.
پیشگیری از درد چشم

بهترین متخصص چشم پزشک

برای رفع درد و مشکلات چشم باید به بهترین و با تجربه ترین متخصص مراجعه کنید. در این قسمت برخی از ویژگی های بهترین متخصص چشم پزشک را در اختیار شما قرار داده ایم که عبارتند از:

  • اولین و مهم ترین ویژگی بهترین متخصص چشم پزشک، مدرک و تخصص ایشان می باشد باید به پزشکی مراجعه نمایید که دارای مدرک و تخصص در حیطه فعالیت خود باشد.
  • از دیگر ویژگی ها تجربه و سابقه کاری متخصص است. باید به پزشکی مراجعه کنید که دارای تجربه و سابقه کاری باشد.
  • بهترین متخصص چشم پزشکی دارای رفتار بسیار مناسبی با مراجعین است و سعی می کند به تمامی سوالات افراد به خوبی پاسخ دهد.
  • از دیگر ویژگی های بهترین متخصص اولویت قرار دادن سلامت بیماران می باشد که بسیار مهم می باشد.

علت چشم درد در کودکان چیست؟

کودکان و نوزادان نیز مانند بزرگسالان ممکن است دچار درد چشم شوند که از شایع ترین دلایل آن می توان به ورود جسم خارجی، گرد و غبار، خاک و یا حساسیت و عفونت چشم اشاره کرد. ممکن است ورود جسم خارجی مانند گرد و غبار به چشم کودک سبب آزار و ناراحتی او شود. در برخی از مواقع جسم از چشم کودک خارج می شود ولی آسیبی که توسط آن به چشم رسیده از بین نخواهد رفت. از دیگر علل چشم درد کودکان حساسیت شدید، عفونت یا التهاب چشم می باشد.

خشکی چشم

گل ‌مژه: گل مژه نوعی برجستگی دردناک در لبه پلک می باشد که یکی از علل درد چشم کودکان می باشد. زمانی که یک غده چربی، مژه یا فولیکول مو عفونی یا ملتهب شود، گل مژه ایجاد می شود. گل مژه با ایجاد عفونت در فولیکول‌ های مژه یا غدد چربی روی پلک اتفاق می افتد. این نوع عفونت سبب ایجاد تورم و التهاب و همچنین موجب درد می ‌شود. در این بیماری که مکن است برای چشم اتفاق افتد معمولا هنگام پلک ‌زدن درد چشم افزایش پیدا می ‌کند. برای درمان آن می توانید از کمپرس گرم استفاده کنید یا چشم کودک را شستشو دهید ولی سعی کنید به متخصص مراجعه کنید.

اکتروپیون: به برگشتن پلک‌ ها که سبب دیده ‌شدن ملتحمه می ‌شود، اکتروپیون می گویند.

آنتروپیون: برگشتگی لبه پلک به داخل چشم آنتروپیون می باشد.

علت چشم درد در کودک 3 ساله چیست؟

کودکان 3 ساله بیش تر اوقات در حال بازی کردن می باشد و علل درد چشم آن ها می تواند وارد شدن گرد و خاک، حشره یا دود به چشم آن ها شود.

علت چشم درد در کودکان چیست؟

درمان درد چشم در طب سنتی

در طب سنتی، برخی از گیاهان دارویی یا مواد خوراکی تجویز می شود که می تواند سبب درمان درد چشم شود که می ‌توانید در خانه از آن‌ ها استفاده کنید. برخی از این مواد را در اختیار شما قرار داده ایم که عبارتند از:

شیر و عسل: عسل دارای خواص ضد باکتریایی می باشد و همچنین شیر نیز دارای خواص تسکین دهنده می باشد که می تواند به درد چشم کمک بسیاری بکند.

سیب زمینی: سیب زمینی برای پوست و بدن بسیار مفید است و می تواند برای درد چشم نیز مفید باشد.

روغن کرچک: از روغن کرچک برای تسکین سوزش چشم استفاده می ‌شود و این روغن می ‌تواند درد چشم افراد را درمان کند.

گشنیز: گشنیز گیاهی است که سبب رفع خارش و درد چشم می شود و از آن بیش تر در طب سنتی استفاده می ‌شود.

خیار: خیار در درمان‌ های خانگی طبیعی استفاده می ‌شود که دارای فواید بسیاری است و می تواند سبب تسکین درد شود و به پوست تحریک شده و چشم‌ های پف‌ کرده کمک ‌کند.

درمان خانگی درد چشم

برخی درمان‌ های ساده در خانه ممکن است سبب رفع درد چشم افراد شود. البته نخست باید متوجه شوید که درد چشم شما به چه دلیل است. شما می ‌توانید در خانه با انجام روش‌ های درمانی زیر درد چشم خود را کاهش دهید:

استراحت به چشم: در اکثر مواقع درد چشم به دلیل خستگی چشم هایتان رخ می دهد که در این مواقع باید به خوبی به چشم های خود استراحت دهید. سعی کنید به مدت یک روز یا بیش تر به چشم خود استراحت دهید.

کمپرس گرم: یکی از روش های تسکین درد چشم استفاده از کمپرس گرم می باشد. کمپرس گرم سبب کاهش درد چشم می شود. اگر شما دچار بلفاریت یا گل‌ مژه شده اید، این روش ممکن است تاثیر گذار باشد.

شستشو چشم: اگر درد چشم شما به دلیل وارد شدن محرک خارجی یا ماده شیمیایی به چشم است یا احساس خواب آلودگی و سنگینی چشم دارید، با استفاده از مقداری آب یا محلول نمکی چشم‌ های را بشویید.

کلام آخر

چشم ‌هایی که سالم باشند، اشک تولید می ‌کنند. اشک سبب حرکت روان چشم و همچنین شستشو گرد و غبار و سایر مواد محرک می شود. چشم ‌هایی که اشک به اندازه کافی تولید نمی ‌کنند ممکن است دچار خشکی و خارش شوند و بسیار آسیب پذیر تر در برابر عفونت باشند. یکی از روش های تسکین درد چشم استفاده از کمپرس گرم می باشد. کمپرس گرم سبب کاهش درد چشم می شود. اگر شما دچار بلفاریت یا گل‌ مژه شده اید، این روش ممکن است تاثیر گذار باشد.

از شما بسیار سپاس گزاریم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. سایت جراحتو همواره سعی داشته شما را با دلایل چشم درد و راه درمان آن آشنا کند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. در صورت داشتن هر گونه انتقاد و پیشنهاد وارد سایت شوید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

source

توسط blogcheck