عمل جراحی زنانه سازی صورت : چیست - فواید - خطرات | اویرو مگ

جراحی زنانه سازی صورت با هدف تغییر شکل ویژگی‌ های صورت برای ایجاد ظاهری زنانه‌ تر انجام می شود؛ فواید و خطرات عمل مونث سازی چهره را بخوانید.

 

جراحی‌ های زنانه‌ سازی صورت (FFS) یا مونث سازی چهره به عمل های زیبایی اطلاق می شود که هدف آنها تغییر شکل ویژگی‌ های صورت برای ایجاد ظاهری است که معمولا افراد آن را زنانه می‌ دانند.

این جراحی ها شامل روش هایی برای تغییر خط رویش مو، بینی، فک و جوزک (Adam’s apple) است.

FFS می تواند بخشی کلیدی از برنامه تغییر جنسیت افراد دارای دیسفوریای جنسیتی باشد.

دیسفوریای جنسیتی یا آشفتگی جنسیتی (Gender Dysphoria) به احساس بی‌ قراری ناشی از عدم تطابق هویت جنسیتی با جنسیت انتسابی زمان تولد اشاره دارد.

این جراحی ها می توانند به از بین بردن احساسات ناخوشایند و ایجاد احساس همخوانی بیشتر افراد دارای دیسفوریای جنسیتی با آنچه هستند، کمک کنند.

این مقاله به بررسی عمل های جراحی زنانه سازی صورت، علت، فواید و خطرات مرتبط با آن می پردازد.

 

همچنین بخوانید:

انواع اگزما (کلیک)

 

عمل جراحی زنانه سازی صورت چیست؟

جراحی مونث سازی چهره به طیفی از عمل ها گفته می شود که هدف آن ایجاد ویژگی‌ های زنانه در صورت است. یک جراح پلاستیک که متخصص جراحی های صورت و گردن و همچنین احتمالا متخصص در تغییر جنسیت است، این عمل ها را انجام خواهد داد.

برخی از عمل های رایج مونث سازی چهره عبارتند از:

  • کانتورینگ خط مو و پیشانی: در این روش شکل خط مو، به جای مربع یا M شکل، به شکل بیضی تغییر و اندازه پیشانی کاهش می یابد. همچنین ممکن است جراح با تراشیدن استخوان و جایگزینی آن با استخوان ظریف تر، شکل پیشانی را تغییر دهد.
  • رینوپلاستی: هدف از این روش تغییر شکل بینی است. جراح این کار را با دستکاری استخوان و غضروف بینی انجام می دهد.
  • لیفت ابرو و پلک: در این روش با کاهش بافت اضافی در نواحی پلک بالا و پایین، ابروها ظاهری ظریف تر گرفته و چشم ها بازتر می شوند.
  • برجسته کردن گونه: در این روش جراح با استفاده از ایمپلنت یا چربی (از جای دیگری در بدن) اندازه و زاویه گونه ها را تغییر می دهد.
  • اصلاح جوزک : در این روش جراح برای ظریف و کوچک کردن جوزک، غضروف آن را می تراشد.
  • تراشیدن فک و کوچک کردن چانه: در این روش‌ جراح استخوان ناحیه فک و چانه را برای ایجاد خط فک ظریف تر و V شکل‌ تر می تراشد. در واقع شکل صورت بیضی‌ تر می شود.
  • لیفت گردن: برخی از افرادی که تحت عمل جراحی کوچک کردن چانه قرار می‌ گیرند، برای سفت تر کردن پوست گردن، لیفت گردن را انجام می دهند.

برخی افراد روش‌ های غیر جراحی مانند تزریق، فیلرها و لیزر موهای زائد را نیز انجام می دهند.

 

همچنین بخوانید:

عوارض جراحی لیفت گردن (کلیک)

 

علت انجام آن

جراحی مونث سازی چهره به افرادی که تمایل به داشتن صورت زنانه دارند، کمک می کند تا به هدف خود برسند. همچنین FFS گامی کلیدی برای افراد دارای دیسفوریای جنسیتی (که احساس می‌ کنند حس ذاتی آنها زنانه‌ است) جهت کاهش احساس آشفتگی است. به این ترتیب آنها می توانند به همگام سازی احساس ذاتی با جنسیت خود کمک کنند.

 

همچنین بخوانید:

عمل تخلیه بیضه برای ترنس (کلیک)

 

فواید عمل جراحی زنانه سازی صورت

جراحی های زنانه سازی صورت، فوایدی برای ظاهر و سلامت روان افراد تراجنسیتی یا افراد دارای اختلال جنسیتی دارند. با استفاده از این عمل ها آنها می توانند ناراحتی ناشی از دیسفوریای جنسیتی را به صورت روزانه کاهش دهند و مطابق با هویت خود ظاهر شوند.

طبق یک بررسی در سال 2023، جراحی های زنانه سازی صورت نقش کلیدی در کاهش نارسایی جنسیتی دارند. افراد تراجنسیتی انجام دهنده این روش ها، بهبود کیفیت زندگی را گزارش می کنند.

به طور مشابه، مقاله ای در سال 2021 تاثیرات جراحی های تغییر جنسیت را روی شرکت کنندگان ترنسجندر بررسی کرد. طبق این مطالعه، افراد ترنسجندر در نتیجه انجام این جراحی ها ناراحتی روانی پایین تر و افکار خودکشی کمتری داشتند.

 

پیشگیری از خودکشی

اگر فردی را می شناسید که در معرض خطر آسیب رساندن به خود، خودکشی و یا صدمه زدن به دیگران است، باید:

– قاطعانه از او بپرسید که: “آیا قصد خودکشی داری؟”

– بدون قضاوت به حرف های او را بشنوید.

– برای ارتباط با یک مشاور آموزش دیده برای شرایط بحران با اورژانس تماس بگیرید.

– تا زمان رسیدن کمک در کنار فرد بمانید.

– هر گونه سلاح، دارو و اشیا خطرناک را از دسترس او دور کنید.

اگر خودتان یا کسی را می شناسید که افکار خودکشی دارند، خطوط تلفن پیشگیری می توانند کمک کننده باشند. این خطوط تلفن 24 ساعته فعال هستند و به شما کمک خواهند کرد.

در ایران می توانید با شماره 1480 بهزیستی، اورژانس 115 یا اورژانس اجتماعی 123 تماس بگیرید.

 

همچنین بخوانید:

افکار خودکشی (کلیک)

 

خطرات و عوارض جراحی زنانه سازی صورت

مانند بسیاری از جراحی ها، عمل جراحی زنانه سازی صورت با خطرات مرتبط همراه است. با صحبت با یک متخصص می توان خطرات و مزایای جراحی را مشخص کرد.

برخی از عوارض و خطرات احتمالی جراحی زنانه سازی صورت عبارتند از:

 

همچنین بخوانید:

علائم حساسیت به داروی بیهوشی (کلیک)

 

قبل از جراحی

قبل از جراحی مونث سازی چهره، فرد باید با جراح جهت تعیین موضوعاتی مانند روند انتقال (در صورت وجود)، اهداف جراحی و سابقه پزشکی خود صحبت کند.

جراح این ناحیه را به طور کامل بررسی می کند. آن‌ ها ویژگی‌ های خاص را اندازه‌ گیری و کیفیت پوست را ارزیابی می‌ کنند و احتمالا آزمایش های اشعه ایکس و سی‌ تی اسکن را برای تصویر برداری کامل از ساختار صورت فرد درخواست می کنند. ممکن است این بررسی، بسته به فرد و تعداد روش هایی که انجام می دهد، چند ساعت طول بکشد.

 

همچنین بخوانید:

سی تی اسکن (کلیک)

 

ریکاوری

پس از جراحی، معمولا تا مدتی روی صورت بانداژ، گاز پانسمان و همچنین یک گن برای به حداقل رساندن تورم قرار داده می شود. همچنین ممکن است جراح یک لوله کوچک را زیر پوست جهت تخلیه خون و تجمع مایع، قرار دهد.

دستورالعمل های خاص در خصوص نحوه مراقبت از محل جراحی توسط تیم جراحی ارائه می شود. در تاریخی که جراح توصیه می کند فرد باید جهت برداشتن لوله، پانسمان ها و بانداژها مراجعه کند.

پس از جراحی مونث سازی چهره، تجربه درد و ناراحتی طبیعی است. با گذشت زمان این عوارض برطرف می شوند.

برای رفع کامل تورم و کبودی به چندین هفته زمان نیاز است. همچنین برای مشاهده نتایج نهایی باید چند ماه تا یک سال منتظر ماند.

 

همچنین بخوانید:

دلایل ایجاد ورم (کلیک)

 

سوالاتی که باید از پزشک پرسید

در طول مشاوره با جراح خود قبل از جراحی، سوالات زیر را بپرسید:

  • تجربه جراح
  • زمان بهبودی مورد انتظار
  • عوارض احتمالی و اقدامات لازم
  • تصاویر قبل و بعد از سایر جراحی ها

 

خلاصه

جراحی زنانه سازی صورت به طیف وسیعی از روش‌ ها اطلاق می شود که هدف آن تغییر شکل ویژگی‌ های صورت برای ایجاد ظاهری زنانه‌ تر است.

هر فردی دارای نظر خاصی در خصوص زنانگی و معنای آن است، درنتیجه این رویه ها و اهداف آن می تواند برای افراد مختلف متفاوت باشند.

مانند اکثر جراحی ها، جراحی زنانه سازی صورت دارای خطرات مرتبط است. با این حال برای بسیاری، می‌تواند کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود بخشد و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که احساس کنند ظاهرشان بیشتر با آنچه که هستند مطابقت دارد.

 

جهت مشاهده و خرید مکمل ها و محصولات مراقبت داروخانه آنلاین اویرو کلیک کنید.

source

توسط blogcheck