درمان خانگی خار استخوانی (استئوفیت) : مکمل - ورزش - رژیم غذایی | اویرو مگ

درمان های خانگی خار استخوانی (استئوفیت) شامل کمپرس سرد – prp – ورزش و غیره است؛ در این مقاله جزئیات بیشتری در مورد این راه ها بخوانید.

 

روش های طبیعی و خانگی مختلفی برای حمایت و افزایش سلامت استخوان وجود دارد. با این حال تاثیر گذاری هیچ کدام از این راه ها برای درمان خار استخوانی (Bone Spurs) ثابت نشده اند.

خارهای استخوانی یا استئوفیت ها برآمدگی های استخوانی هستند که در امتداد لبه های استخوان و اغلب در مفاصل ایجاد می شوند. افزایش سن، آرتریت و تحلیل مفاصل از جمله عوامل موثر در ایجاد خارهای استخوانی هستند.

خارهای استخوانی می توانند باعث ایجاد درد و مشکلات حرکتی شوند، به ویژه زمانیکه در نزدیکی مفاصل و تاندون ها قرار دارند. البته برخی موارد آن بدون نشانه خاص هستند.

برای درمان خار استخوانی مشکل ساز می توان از راه های مرسوم مانند مصرف داروهای مسکن، تزریق استروئید یا جراحی استفاده کرد.

برخی افراد استفاده از راه های خانگی و طبیعی را برای درمان خار استخوانی ترجیح می دهند. در حالیکه این استراتژی ها می توانند به مدیریت علائم کمک کنند، آنها برای از بین بردن استئوفیت تضمین شده نیستند.

این مقاله راه های طبیعی و خانگی برای درمان خار استخوانی را مورد بررسی قرار می دهد.

 

همچنین بخوانید:

انواع هپاتیت (کلیک)

 

کمپرس سرد

کمپرس سرد در کاهش تورم و التهاب ناشی از خار استخوان موثر است. سرما باعث انقباض عروق خونی و کاهش جریان خون در ناحیه آسیب دیده می شود.

برای سرما درمانی و اعمال سرما می توان از بسته ژل یخ زده، حوله سرد یا جوراب پر از برنج که به طور خاص برای این منظور تهیه شده است، استفاده کرد.

گزینه جایگزین می تواند شامل یک کیسه نخود فرنگی یا ذرت منجمد باشد. بهتر است کیسه را صرفا برای استفاده بعنوان کمپرس سرد در نظر بگیرید و اگر چندین بار منجمد و یخ زدایی شده است، از مصرف محتویات آن خودداری کنید.

بهتر است برای استفاده از کمپرس سرد، یک لایه محافظ بین یخ و پوست قرار دهید.

 

جهت مشاهده و خرید محصولات سرمازا و گرمازا داروخانه آنلاین اویرو کلیک کنید.

 

مکمل

برخی از مکمل های غذایی به افزایش سلامت مفاصل کمک می کنند، اما تحقیقات کمی اثربخشی آنها را در درمان خار استخوانی را بررسی کرده اند.

مکمل های مفید برای خار استخوانی می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • گلوکزامین و کندرویتین: این مکمل ها باعث افزایش سلامت مفاصل می شوند. آنها جزئی از غضروف هستند و به ترمیم و روانکاری مفاصل کمک می کنند. با این حال مطالعات، نتایج متناقضی را نشان داده اند و کارشناسان از اثربخشی آنها اطمینان ندارند.
  • اسیدهای چرب امگا 3: امگا 3 حاصل از روغن ماهی و دانه کتان، خاصیت ضد التهابی دارد به همین دلیل می تواند درد و ناراحتی ناشی از خار استخوانی را کاهش دهد. این مکمل ها همچنین در افزایش سلامت کلی مفاصل موثر هستند.
  • ویتامین D و K: ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم و سلامت استخوان دارد. وجود میزان کافی از ویتامین D، بازسازی و استحکام استخوان و ویتامین K، متابولیسم و حفظ استحکام استخوان را تضمین می کند.
  • کلسیم: کلسیم اهمیت زیادی در حفظ استحکام و تراکم استخوان دارد. مصرف کافی کلسیم با حمایت از فرآیندهای تشکیل طبیعی استخوان و ترمیم بدن می تواند برای درمان خار استخوانی نیز مفید باشد.

 

جهت مشاهده و خرید مکمل های امگا و روغن ماهی داروخانه آنلاین اویرو کلیک کنید.

 

ورزش

ورزش منظم با بهبود سلامت استخوان می تواند به درمان استئوفیت کمک کند.

فعالیت برای ساخت استخوان ها و ماهیچه های قوی در کودکان موثر است. در بزرگسالان نیز، ورزش دارای فواید زیر است:

  • تقویت استخوان ها
  • پیشگیری از تحلیل استخوان
  • افزایش تراکم استخوان با جایگزینی استخوان قدیمی با استخوان جدید
  • بهبود تعادل و هماهنگی
  • کمک به جلوگیری از افتادن، شکستگی و شروع پوکی استخوان

تمریناتی که شامل تحمل وزن هستند مانند پیاده روی سریع و دویدن، به تحریک رشد استخوان و تقویت استخوان ها کمک می کنند. تمرینات مقاومتی نیز برای تقویت قدرت عضلانی و استخوانی مهم هستند. برای انجام تمرینات مقاومتی می‌ توان از دستگاه‌ های بدنسازی، وزنه‌ های آزاد یا تمرینات شامل وزن بدن به‌ عنوان بخشی از تمرینات مقاومتی استفاده کرد.

با انجام ترکیبی از تمرینات تحمل وزن و ورزش های مقاومتی می توان به شکل گیری یک رویکرد جامع برای حفظ و بهبود سلامت استخوان کمک کرد.

افراد بزرگسال باید حداقل 150 دقیقه ورزش هفتگی با شدت متوسط، از جمله فعالیت های تقویت عضلات حداقل دو بار در هفته، را در نظر داشته باشند.

 

همچنین بخوانید:

فواید ورزش برای سلامتی (کلیک)

 

رژیم غذایی

یک رژیم غذایی مفید برای استخوان ها باید متمرکز روی غذاهای غنی از مواد مغذی باشد و در عین حال دارای حداقل میزان از مواد پر کالری غیر مفید مانند قندهای اضافه شده، نمک و چربی های اشباع شده باشد.

خوردن غذاهای مفید برای استحکام استخوان ها و سلامت کلی بدن، بسیار مهم است.

کلسیم و ویتامین D از جمله ترکیبات بسیار مفید برای استحکام استخوان ها هستند. محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر منابع خوبی از کلسیم فراهم می کنند.

علاوه بر این ویتامین D باعث افزایش جذب کلسیم بدن می شود. ماهی های چرب مانند سالمون و ساردین از جمله منابع طبیعی ویتامین D هستند.

اضافه کردن سبزیجات و میوه ها به رژیم غذایی (به خصوص سبزیجات دارای برگ سبز تیره، قرمز و نارنجی) جهت افزایش سلامت استخوان ها اهمیت زیادی دارد.

 

همچنین بخوانید:

انواع هپاتیت (کلیک)

 

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

پی آر پی یک روش درمانی پیشرفته است که از قدرت التیام بخشی خون برای تسریع بهبودی در بافت های آسیب دیده یا شکسته فرد استفاده می کند.

برای افزایش غلظت پلاکت ها باید بعد از نمونه گیری خون، آن را در سانتریفیوژ پردازش کرد. پلاکت ها اجزای حیاتی خون هستند که به لخته شدن و بهبودی کمک می کنند.

پلاسمای غنی از پلاکت حاوی غلظت بالایی از فاکتورهای رشد ضروری برای ترمیم و بازسازی بافت است. پس از اینکه پزشک آنها را به ناحیه آسیب دیده تزریق می کند، فاکتورهای رشد فرآیندهای ترمیم طبیعی را تحریک می کنند.

PRP دارای پتانسیل کمک به درمان بیماری های مختلف اسکلتی، به ویژه موارد تاثیر گذار روی مفاصل، تاندون ها و رباط ها است. با این حال، آزمایشات بالینی بیشتری برای تایید اثربخشی آن مورد نیاز است.

 

همچنین بخوانید:

روش PRP (کلیک)

 

درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی

درمان های مبتنی بر سلول یک رویکرد نسبتا جدید برای درمان بیماری های مفصلی و استخوانی مانند پوکی استخوان است. در این روش از سلول‌ های بنیادی خود فرد یا اهدا کننده برای بازیابی، حفظ یا بهبود عملکرد بافت‌ ها استفاده می شود.

در تئوری، این درمان‌ ها می‌ توانند با بهبود و بازسازی بافت‌ های مفصلی به مدیریت علائم استئوفیت کمک کنند. با این حال برای تائید اثربخشی آنها به انجام تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

همچنین بخوانید:

درمان پوکی استخوان (کلیک)

 

خلاصه

در حالیکه درمان خار استخوانی با راه های خانگی و طبیعی امکان پذیر نیست، با این حال می توان این روش ها را برای مدیریت علائم خود و بهبود عملکرد مفصل امتحان کرد.

اغلب خارهای استخوانی بدون علائم خاص هستند. با این حال در صورت ایجاد مشکل، فرد می‌ تواند از روش هایی چون اعمال کمپرس سرد، مصرف مکمل‌ ها، تغییرات رژیم غذایی و ورزش‌ را برای کمک به مدیریت ناراحتی ناشی از استئوفیت بهره ببرد.

در خصوص استفاده از درمان‌ های مبتنی بر سلول بنیادی و PRP نیز می توان با پزشک صحبت کنند تا متوجه شد که آیا این درمان‌ های پیشرفته می تواند خواصی برای وضعیت آنها داشته باشد یا خیر.

این گزینه‌ ها با بهبود و کاهش التهاب در نواحی آسیب‌ دیده باعث مدیریت درد و بهبود عملکرد مفاصل می شوند.

 

جهت مشاهده و خرید مکمل ها و محصولات مراقبت داروخانه آنلاین اویرو کلیک کنید.

source

توسط blogcheck