کوئرستین یک فلاونوئید است که در بسیاری از میوه‌ها، سبزیجات و غلات یافت می‌شود. این ماده یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که می‌تواند به محافظت از بدن در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد کمک کند.همچنین دارای خواص ضد التهابی، ضد حساسیت و ضد سرطانی است.

این مقاله به کاربردها، فواید، عوارض جانبی و دوز مناسب کوئرستین پرداخته است.

کوئرستین چیست؟

یک رنگدانه است که به گروهی از ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدها تعلق دارد.

فلاونوئیدها در این موارد یافت می‌شوند: سبزیجات – میوه‌ها – غلات – چای

اثرات مفید فلاوونوئیدها مانند کوئرستین ناشی از قابلیت آن‌ها برای عملکرد به عنوان آنتی‌اکسیدان در داخل بدن است. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که می‌توانند به رادیکال‌های آزاد متصل شده و آن‌ها را بی‌خطر کنند.رادیکال‌های آزاد، مولکول‌های ناپایداری هستند که هنگامی که سطح آن‌ها بیش از حد شود، ممکن است به آسیب سلولی منجر شوند. آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد می تواند باعث حساسیت های شدید، بیماری‌های مزمن از جمله سرطان، بیماری قلبی و دیابت، شود.

کوئرستین فلاونوئیدی در رژیم غذایی است که تخمین زده می‌شود که میانگین دریافت روزانه این ترکیب توسط مصرف غذاهای مختلف بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم است.

مواد غذایی که به طور معمول شامل کوئرستین هستند شامل پیاز، سیب، انگور، توت‌ها، بروکلی، گیلاس، چای سبز، قهوه، شراب قرمز و کاپریس می‌شوند.

همچنین به صورت مکمل غذایی به صورت پودر و کپسول نیز در دسترس است. اصلی ترین دلیل استفاده از مکمل های کوئرستین به دلیل خاصیت ضد حساسیت و التهاب آن است ولی این مکمل را به چند دلیل می‌توان استفاده کرد، از جمله:

  • افزایش ایمنی بدن
  • کنترل آلرژی‌ها
  • بهبود عملکرد ورزشی
  • حفظ سلامتی عمومی

فواید سلامتی

 تحقیقات نشان داده است که وجود خواص آنتی‌اکسیدانی در کوئرستین با مزایای متعددی برای سلامتی در ارتباط است. در زیر برخی از این مزایا بر اساس مطالعات علمی آورده شده است:

خاصیت ضد التهابی

کوئرستین ممکن است به کاهش التهاب کمک کند. سطوح بالای رادیکال‌های آزاد به فعال‌سازی ژن‌هایی که التهاب را تشویق می‌کنند، کمک کنند. این موضوع می‌تواند منجر به پاسخ التهابی بیشتر شود. با این حال، کمی التهاب برای کمک به بهبود و مقابله با عفونت بدن لازم است، اما التهاب مزمن با مشکلات سلامتی، از جمله برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های قلب و کلیه همراه خواهد بود.

مطالعات انجام شده در لوله‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند که کوئرس پلاس می‌تواند نشانگرهای التهابی را در سلول‌های انسانی کاهش دهد، از جمله مولکول‌های فاکتور نکروز تومور آلفا (TNFα) و اینترلوکین-6 (IL-6).
همچنین، یک مطالعه 8 هفته‌ای بر روی 50 زن مبتلا به التهاب مفصل روماتوئید نشان داد که مصرف 500 میلی‌گرم کوئرستین توسط شرکت کنندگان هنگام صبح، درد صبحگاهی و درد پس از فعالیت های بدنی را به طور قابل توجهی کاهش داد.
با این حال، برای درک صفات ضد التهابی این ترکیب، نیاز به تحقیقات بیشتری است.

خاصیت ضد آلرژی

خواص ضد التهابی بالقوه کوئرس پلاس ممکن است علائم آلرژی را تسکین دهد.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داد که ممکن است آنزیم های دخیل در التهاب را مسدود کند و مواد شیمیایی تحریک کننده التهاب مانند هیستامین را سرکوب کند.به عنوان مثال، یک مطالعه از منبع معتبر نشان می دهد که مصرف مکمل‌های کوئرستین واکنش‌های آنافیلاکسی مرتبط با بادام‌زمینی را در موش‌ها سرکوب می‌کند.

با این حال، مشخص نیست که آیا این ترکیب اثر مشابهی روی آلرژی در انسان دارد یا خیر، بنابراین قبل از اینکه بتوان آن را به عنوان یک درمان جایگزین توصیه کرد، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

خاصیت ضد سرطانی

به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود شناخته شده است و در مورد اثرات بالقوه ضد سرطانی آن تحقیقات زیادی انجام شده است.
مطالعات انجام شده بر روی مدل‌های حیوانی نتایج امیدوارکننده‌ای را در مورد توانایی کورستین در مهار رشد سلول‌های سرطانی و القای مرگ سلولی (آپوپتوز) در انواع مختلف سرطان نشان داده‌اند. به عنوان مثال، در سلول های سرطان پروستات، رشد سلولی را سرکوب کرده و مرگ سلولی را تقویت می کند. اثرات مشابهی در سلول های سرطانی کبد، ریه، سینه، مثانه، خون، روده بزرگ، تخمدان، لنفوئید و سرطان غدد فوق کلیوی مشاهده شده است.
اعتقاد بر این است که مکانیسم های ضد سرطان کوئرستین چند وجهی است. مشخص شده است که با مسیرهای مختلف درگیر در توسعه و پیشرفت سرطان تداخل دارد. اینها شامل مهار فعالیت آنزیم ها و پروتئین هایی است که تقسیم و رشد سلولی را تقویت می کنند، کاهش تشکیل رگ های خونی جدید تامین کننده تومورها (رگ زایی) و تعدیل مسیرهای سیگنال دهی درگیر در بقای سلولی و آپوپتوز.
با این حال، توجه به این نکته مهم است که بیشتر مطالعاتی که اثرات ضد سرطانی کوئرستین را بررسی می‌کنند در محیط‌های آزمایشگاهی یا روی حیوانات انجام شده‌اند. در حالی که این یافته ها امیدوارکننده هستند، مطالعات انسانی هنوز محدود است و تحقیقات بیشتری برای درک کامل مزایای بالقوه و ایمنی کوئرستین به عنوان یک درمان جایگزین یا مکمل برای سرطان مورد نیاز است.

کاهش خطر ابتلا به اختلالات مزمن مغزی

تحقیقات نشان می دهد که خواص آنتی اکسیدانی کوئرستین ممکن است اثر محافظتی بر روی مغز داشته باشد، به ویژه در رابطه با اختلالات دژنراتیو مغز مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل. 

مطالعات انجام شده بر روی موش ها نتایج امیدوارکننده ای را نشان داده است. در یک مطالعه، موش‌های مبتلا به آلزایمر هر 2 روز یک بار به مدت 3 ماه تزریق کورستین دریافت کردند. در پایان مطالعه، مشخص شد که تزریق‌ها چندین نشانه بیماری آلزایمر را معکوس کردند و موش‌ها در تست‌های یادگیری بهتر عمل کردند. این نشان می دهد که کورستین ممکن است پتانسیل بهبود عملکرد شناختی و کند کردن پیشرفت بیماری آلزایمر را داشته باشد.

 مطالعه دیگری اثرات یک رژیم غذایی غنی از کوئرستین را بر روی موش‌ها در مرحله اولیه بیماری آلزایمر بررسی کرد. نتایج نشان داد که رژیم غذایی باعث کاهش نشانگرهای بیماری و بهبود عملکرد مغز در این موش ها شد. با این حال، تأثیر کمی بر روی موش‌ها در مرحله اواخر بیماری داشت. این نشان می دهد که مزایای بالقوه کوئرستین ممکن است در مراحل اولیه آلزایمر قابل توجه تر باشد. 

شایان ذکر است که قهوه حاوی کوئرستین نیز با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. با این حال، مهم است که روشن شود که ترکیب اصلی مسئول اثرات بالقوه محافظتی قهوه در برابر آلزایمر، خود کوئرستین است، نه کافئین. 

در حالی که این یافته ها امیدوارکننده هستند، مهم است که بدانیم مطالعات ذکر شده بر روی موش ها انجام شده است و تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات کوئرستین بر انسان مورد نیاز است. 

سایر مزایا

در ادامه چندین مزیت احتمالی دیگر کوئرستین آورده شده است:

  • مبارزه با پیری: تحقیقات بر روی حیوانات نشان می‌دهد که کوئرستین می‌تواند به تجدید نشاط یا از بین بردن سلول‌های پیری و کاهش نشانگرهای پیری کمک کند. با این حال، نیاز به تحقیقات بیشتر در انسان‌ها وجود دارد.
  • بهبود عملکرد ورزشی: 11 مطالعه انجام شده روی انسان‌ها نشان داد که مصرف کوئرستین ممکن است عملکرد ورزشی استقامتی را به طور کمی بهبود ببخشد.
  • کنترل قند خون: تحقیقات بر روی انسان و حیوان نشان می‌دهد که این ترکیب می‌تواند سطوح قند خون ناشتایی را کاهش داده و در برابر عوارض دیابت محافظت کند.

 

منابع غذایی حاوی کوئرستین  و مقدار مصرف

منابع طبیعی حاوی کوئرستین

کوئرستین به طور طبیعی در بسیاری از غذاهای گیاهی، به ویژه در لایه بیرونی یا پوست آن یافت می شود.
منابع غذایی مفید عبارتند از:

  • فلفل – زرد و سبز
  • پیاز – قرمز و سفید
  • موسیر ها
  • مارچوبه – پخته شده
  • گیلاس
  • گوجه فرنگیها
  • سیب قرمز
  • انگور قرمز
  • کلم بروکلی
  • کلم پیچ
  • کاهو برگ
  • چای – سبز و سیاه
  • همه انواع توت ها مانند زغال اخته، زغال اخته، و تمشک

توجه داشته باشید که مقدار کورستین در غذاها ممکن است به شرایطی که غذا در آن رشد کرده است بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، در یک مطالعه منبع معتبر، گوجه‌فرنگی‌های ارگانیک تا ۷۹ درصد بیشتر از گوجه‌فرنگی‌های معمولی کوئرستین دارند.
با این حال،در سایر مطالعات از منابع معتبر هیچ تفاوتی در فلفل دلمه ای، چه به صورت معمولی و چه ارگانیک، وجود نداشت.

 

مکمل های دارویی کوئرستین 

کوئرستین جذبیت بیولوژیک پایینی دارد که به این معنی است که وقتی به تنهایی مصرف می‌شود، بدن آن را به طور ناکافی جذب می‌کند. برای افزایش جذب آن، معمولاً به مکمل‌های کوئرستین ترکیبات دیگری اضافه می‌شود. به عنوان مثال، ویتامین C و آنزیم‌های هضمی مانند بروملین به طور معمول برای بهبود جذب کوئرستین استفاده می‌شوند.

  • دوز مصرف: دوزهای معمولی مکمل‌های کوئرستین بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز قرار می‌گیرد. با این حال، مهم است توجه داشت که دوزهای بهینه ممکن است بسته به عواملی مانند وضعیت سلامت فرد و ترکیب خاص مکمل متفاوت باشد. همیشه مناسب است پیشنهادات دوز مورد توصیه ارائه شده توسط تولیدکننده را دنبال کنید یا با یک متخصص بهداشتی مشورت کنید.
  • اشکال مکمل: مکمل‌های کوئرستین به چندین شکل مانند کپسول و پودر در دسترس هستند. انتخاب شکل مکمل معمولاً بستگی به ترجیحات شخصی و راحتی دارد.
    می‌توانید مکمل‌های کوئرستین را از طریق اینترنت و از داروخانه ها تهییه کنید. بهتر است برندها یا منابع قابل اعتمادی را انتخاب کنید که استانداردهای کیفی را رعایت کرده باشند.

عوارض جانبی مصرف کوئرستین 

کوئرستین در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود و مصرف آن به صورت طبیعی کاملا بی خطر است.به عنوان یک مکمل نیز، به طور کلی بی خطر است و در صورت مصرف بیش از حد عوارض جانبی جزئی دارد. در برخی موارد، مصرف بیش از 1000 میلی گرم منبع معتبر کوئرستین در روز ممکن است علائم خفیفی مانند سردرد، معده درد یا احساس سوزن سوزن شدن ایجاد کند.

دریافت کوئرستین از طریق منابع طبیعی ، برای زنان باردار و شیرده کاملا بی خطر است. با این حال، مطالعات در مورد ایمنی مکمل‌های کورستین برای زنان باردار و شیرده انجام نشده است، بنابراین در صورت بارداری یا شیردهی باید از مصرف مکمل کوئرستین خودداری کنید و از طریق مصرف منابع طبیعی این ماده را دریافت کنید.

مانند هر مکمل دیگری، قبل از مصرف کورستین با پزشک خود مشورت کنید، زیرا می تواند با برخی داروها از جمله آنتی بیوتیک ها و داروهای فشار خون تداخل داشته باشد.

source

توسط