میدل ایست نیوز: روزنامه یدیعوت احرنوت اسرائیل نوشت: برآورد اولیه وزارت دارایی اسرائیل از هزینه جنگ غزه برای خزانه دولت گویای آن است که این وضع موجود بیش از یک سال به طول نخواهد انجامید و به دیگر میادین گسترش نخواهد یافت و نیز نیروهای نظامی ذخیره به زودی به کار خود خواهند برگشت.

به گزارش «آناتولی» این روزنامه افزود: اگرچه این برآورد اولیه و قابل تغییر است اما در سایه بسیاری از فرضیه های اولیه، هزینه این جنگ به 200 میلیارد شکل یا حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی اسرائیل خواهد رسید.

یدیعوت احرنوت ادامه داد: چند فرضیه اصلی که اساس این برآورد را تشکیل داده وجود دارد. تداوم جنگ بین 8 ماه تا یک سال یا پایان یافتن تا اواخر سال 2024، تداوم جنگ فعلی با تمرکز اصلی بر غزه و عدم تشدید تنش در جبهه شمالی، بازگشت 350 هزار نیروی نظامی ذخیره اسرائیل به کار و عدم گسترش جنگ به یمن و ایران، از جمله فرضیه های این برآورد است.

این روزنامه اسرائیلی اشاره کرده که با توجه به فراوانی فرضیه ها و عدم قطعیت آن ها، وزارت دارایی اسرائیل عدد 200 میلیارد شِکِل را به عنوان برآورد خوشبینانه تعیین کرده است.

یدیعوت احرنوت همچنین افزود که پیامدهای همه گیری کرونا که دو سال به طول انجامید، حدود 160 میلیارد شکل (40.8 میلیارد دلار) هزینه بر جای گذاشت.

این روزنامه نوشت: ارزیابی های وزارت دارایی می گوید که در صورت وقوع جنگ، بهبود اقتصاد کاهش خواهد یافت و به وضعیت پیش از جنگ بازنخواهد گشت.

طبق نوشته یدیعوت احرنوت، مسئولان وزارت دارایی اسرائیل معتقدند با فرا رسیدن سال 2024 اقتصاد اسرائیل ضمن افزایش شدید در هزینه های دفاعی و امنیتی و کاهش درآمدها، در رکود بزرگی وارد خواهد شد.

گفتنی است جنگ غزه وارد سی و یکمین روز خود شده و ارتش اسرائیل همچنان به بمباران نوار غزه ادامه می دهد.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت غزه، از زمان آغاز حملات اسرائیل به غزه تاکنون 9 هزار و 770 نفر شهید و 24 هزار و 808 هزار نفر مجروح شدند.

حماس نیز بیش از 1538 اسرائیلی را کشته و 5431 اسرائیلی را مجروح کرده و دست کم 242 اسرائیلی را به اسارت گرفته است.

source

توسط