اگر قصد دارید پروتکل سایت خود را از https به http تغییر دهید؛ اما نمی دانید که چه تاثیری بر روی سایت شما خواهد گذاشت، این مقاله مخصوص شما است. ما در این مقاله قصد داریم در مورد این که https با http چه فرقی دارد و چه تفاوت هایی از لحاظ عملکرد، امنیت و مزایایی که برای بهینه سازی موتور های جستجو به همراه خواهد داشت، توضیح دهیم. برای آشنایی بیشتر با این دو پروتکل ادامه مقاله را از دست ندهید.

تفاوت اصلی چیست؟

 

http مخفف Hypertext Transfer Protocol است. این پروتکل باعث می شود تا ارتباط بین سیستم های مختلف و انتقال داده بین آن ها از طریق شبکه امکان پذیر شود. در نقطه مقابل https قرار دارد که مخفف Hypertext Transfer Protocol Secure است. https نیز مانند http عمل می کند؛ اما تفاوتی که میان این دو وجود دارد این است که https برای محافظت از ارتباط و انتقال داده بین سرور های وب و مرورگر ها مورد استفاده قرار می گیرد.

برای فهم بهتر این که https با http چه فرقی دارد باید به این نکته توجه کرد که https اتصال بین مرورگر و سرور وب را با یک پروتکل امنیتی دیجیتال ایمن می کند که در این پروتکل از کلید های رمزنگاری برای امنیت و حفظ داده ها استفاده می شود. ساده ترین و بهترین راه برای استفاده از https و ثبت شدن به عنوان یک دامنه امن، دریافت گواهینامه لایه های سوکت امن یا همان SSL و TLS است.

البته نکته ای که باید بدانید این است TLS در حال تبدیل شدن به استاندارد جدیدی برای https است؛ اما اکثر گواهی های SSL نیز هنوز به عنوان یک استاندارد پذیرفته شده محسوب می شوند.

پروتکل https و http چگونه کار می کند؟

https با http چه فرقی دارد


اگر بخواهیم در این پاسخ این سوال که https با http چه فرقی دارد، دقیق تر شویم باید بگوییم که تفاوتی بین این دو از لحاظ عملکرد وجود ندارد؛ چرا که http یک پروتکل کاربردی است که مرورگر های وب و سرور های وب برای ارتباط از طریق اینترنت از آن استفاده می کند.

نحوه کار https نیز بسیار ساده است. هنگامی که یک کاربر وب می خواهد از سایتی بازدید کند، ابتدا مرورگر وب او یک درخواست http را برای سرور اصلی سایت که حاوی فایل های وب سایت است ارسال می کند. درخواست http شامل چند خط متنی است که از طریق اینترنت برای سرور ارسال می شود. بعد از آن یک ارتباط بین مرورگر و سرور شکل می گیرد. بعد از این که سرور درخواست را پردازش کرد، یک پاسخ http برای کاربر ارسال می کند و اینگونه امکان دسترسی به سایت و بازدید از آن امکان پذیر می شود.

http یا https ؟ کدام یک برای سایت من بهتر است؟

http یا https


برای پاسخ به این سوال از نظر فنی جواب دقیقی وجود ندارد؛ زیرا همه چیز به نوع سایتی که دارید بستگی دارد. برای مثال یک وب سایت نمونه کار ساده با یک سایت تجارت الکترونیک که برای استفاده از آن مجبور به ثبت نام و وارد کردن مشخصات کارت اعتباری خود هستید، تفاوت های بسیار زیادی دارد. البته به طور کلی مهم نیست که سایت شما اطلاعات حساس را مدیریت می کند یا خیر؛ چرا که https در حال تبدیل شدن به یک استاندارد برای تمامی وب سایت است. اگر هنوز هم بین انتخاب این دو پروتکل شک دارید، عوامل زیر را در نظر بگیرید تا انتخاب بهتری داشته باشید:

در این قسمت درمورد این که از لحاظ امنیتی https با http چه فرقی دارد توضیح خواهیم داد. بر اساس یک نظرسنجی معتبر حدود 77 درصد از کاربران اینترنت نگران سوء استفاده یا رهگیری از داده ها توسط کاربران غیر مجاز هستند. به همین دلیل استفاده از یک پروتکل امنیتی مناسب برای دادن اطمینان خاطر به کاربران از اهمیت زیادی برخوردار است. به طور کلی https از http از لحاظ امنیتی بسیار بهتر عمل می کند؛ چون پروتکل http اصلا اتصالات را رمز گذاری نمی کند. به همین دلیل اطلاعاتی که بر بستر پروتکل http جا به جا می شوند، برای هر کسی از جمله مجرمان سایبری قابل مشاهده است.

بر اساس داده ها https تقریبا جایگزین http شده است. از سپتامبر 2021 گزارش های گوگل نشان می دهد که 99 درصد از زمان مرور کاربران کروم در سایت هایی با پروتکل https صرف می شود. علاوه بر این تقریبا 30 درصد از کاربران حین بازدید از سایت به دنبال نماد قفل می گردند و نماد قفل تنها زمانی نمایان خواهد شد که شما از پروتکل https استفاده کنید.

طبق گفته گوگل استفاده از پروتکل https نه تنها برای افزایش امنیت سایت ضروری است، بلکه باعث بهبود سئو سایت هایی که از https به جای http استفاده می کنند، خواهد شد.

مزایای سئو


پروتکل https با مصرف کم منابع و به حداکثر رساندن کارایی پهنای باند سرعت بارگذاری سایت را به حداکثر می رساند. به خصوص اگر سروری که سایت در آن میزبانی می شود از پروتکل http/2 پشتیبانی کند.

جمع بندی

http و https هر دو پروتکلی هستند که عملکرد یکسانی دارند و برای حفاظت از داده های کاربران طراحی شده اند؛ اما تفاوت هایی بسیار زیادی بین این دو از لحاظ مزایای سئو، محبوبیت و از همه مهم تر امنیت سایت وجود دارد. به طور کلی می توان گفت که https تقریبا از هر لحاظی به Https برتری دارد؛ ولی برای این که بدانید که Https با http چه فرقی دارد، در این مقاله در مورد تفاوت و ویژگی های این دو توضیح داده شد.

 

source

توسط