بهمن 1401، آقای محمود پاکدل، معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید، برخی از تسهیلاتی که بر اساس مصوبات دولت، به ایثارگران اعطا می‌شود را بصورت زیر بیان کرده است:

1- به جانبازان و آزادگان بالای 25 درصد، پنج میلیون و 600 هزار تومان و به جانبازان و آزادگان زیر 25 درصد نیز چهار میلیون و 500 هزارتومان کمک معیشت از سوی بنیاد شهید پرداخت می‌شود. براساس آمارگیری انجام شده، درحال حاضر 25 درصد از کمک معیشت بگیران، جانبازان بالای 25 درصد هستند.

2- بیش از 92 هزار نفر از جانبازان و آزادگان، از کار افتاده کلی هستند که از بنیاد شهید، حقوق حالت اشتغال با میانگین 9 میلیون و 500 هزار تومان دریافت می کنند.

3- معمولا جانبازان بالای 50 درصد، جانبازان شیمیایی، جانبازان اعصاب و روان، جانبازان دارای مشکلات جسمی و حرکتی و بیماران صعب العلاج نیز که براساس رای کمیسیون پزشکی نیاز به پرستار داشته باشند، حق پرستاری دریافت می کنند. در حال حاضر، 63 هزار نفر از جانبازان و آزادگان علاوه بر حقوق یا کمک معیشت، حق پرستاری دریافت می‌کنند.

4- حق پرستاری، معادل حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار است که امسال براساس مصوبه باید با افزایش 57 درصدی به حدود 4 میلیون و 200 هزار تومان می رسید اما به دلیل کمبود منابع، از مرداد 1401 توانستیم حق پرستاری را 38 درصد افزایش دهیم و هم‌اکنون نیز حق پرستاری به 3 میلیون و 650 هزار تومان رسیده است.

5- بیش از 200 هزار ایثارگر واجد شرایط قانونی برای دریافت خودرو هستند اما در قانون بودجه، فقط واگذاری 10 هزار خودرو برای آنها پیش بینی شده است. بر همین اساس، اولویت بندی برای واگذاری خودرو بین متقاضیان، در دستور کار کمیسیون فرعی اقتصاد دولت قرار دارد.

source

توسط