به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، بسیاری از فرهنگ‌ها در سرتاسر جهان بر آن بوده و هستند که درگذشتگان خود را خاک کنند و همراه با آن مراسمی برگزار کنند. این موضوع در ریشه در اعماق تاریخ دارد و از فرهنگی به فرهنگی دیگر متفاوت است.

“اولین دفن انسان چه زمانی بود؟” هیچ پاسخ قطعی برای این پرسش وجود ندارد چراکه همه مکان‌های دفن حفظ نشده‌اند، چه رسد به کشف و مطالعه آن‌ها. اما اولین شواهد تاکنون به دوران پارینه سنگی میانه (حدود ۳۰۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ سال پیش) اشاره می‌کند. 

مری استینر (استاد مردم‌شناسی در دانشگاه آریزونا) در این باره می‌گوید: حداقل ۱۲۰۰۰۰ سال پیش، اجساد انسان‌هایی که توسط بازماندگانشان دفن شده‌اند را داریم. 

استینر، احتمال وجود دفن‌های قدیمی‌تر را رد نمی‌کند، اما می‌گوید: قانع‌کننده‌ترین نمونه‌های اولیه برای انسان‌های مدرن (هوموساپینس) که مردگان خود را دفن می‌کنند مربوط به دوران پارینه سنگی میانه است. برخی تحقیقات بحث برانگیز نشان می‌دهد که بستگان انسان منقرض شده مردگان خود را در حدود ۳۰۰۰۰۰ سال پیش در آفریقای جنوبی کنونی دفن کرده‌اند، اما این موضوع در جامعه علمی مورد مناقشه است. 

اولین دفن انسان از نظر تشریحی مدرن شناخته شده مربوط به ۱۲۰۰۰۰ سال پیش در غارهایی مانند غار قافزه در فلسطین اشغالی کنونی است. بر اساس گزارش موزه استرالیا، شواهدی از دفن نئاندرتال‌ها در همان غارها به ۱۱۵۰۰۰ سال پیش نیز وجود دارد. استینر خاطرنشان کرد: مردم در دوران پارینه سنگی میانه از غارها بسیار استفاده می‌کردند که از آن جمله می‌توان به کاربردهای غار برای زندگی، غذا خوردن و معاشرت اشاره داشت. 

محققانی مانند استینر معتقد هستند که تدفین‌های اولیه در غار، آگاهانه صورت گرفته و اینگونه نیست که بر اثر عوامل طبیعی مانند فرو ریختن غار اتفاق افتاده باشد چراکه استخوان‌های متوفا در چیدمانی به حالت جنینی گذاشته شده و همراه با آن اشیائی بدست آمده است که برای زندگی روزمره مورد استفاده بود و در واقع هدایای دنیای پس از مرگ به حساب می‌آیند. 

با این وجود، منشا آیین دفن به طور کامل مشخص نیست، اما دفن‌ها در طول سالیان با پیچیدگی‌هایی همراه شده‌اند، تدفین‌های باستانی بر اساس منطقه متفاوت بود. روشی که مردم مردگان خود را دفن می‌کردند به عوامل مختلفی از جمله محیط و موادی که مردم در دسترس داشتند، بستگی داشت. تدفین به شیوه‌ی سوزاندن تا مدت‌ها بعد اتفاق نیفتاد. محققان همچنان در حال تحقیق روی شیوه‌های خاکسپاری و دیرینه آن هستند.

source

توسط